بخشی از مقاله

چکیده:

از حوزه های پژوهش در جغرافیای انتخابات، تحلیل وضعیت فضایی و مکانی صندوق های اخذ رأی در قبل و هنگام برگزاری انتخابات است. عدم توجه به تهدیدات موجود نسبت به مکان های اخذ رای در شهرها می تواند تبعات جبران ناپذیری برای بزرگترین همایش مشارکت مردم در حاکمیت یعنی انتخابات داشته باشد. بنابراین توجه به تهدیدات احتمالی و بالقوه مطرح در سطح شهر نسبت به حوزه های اخذ رای و مدیریت و کنترل آن مهم می نماید.

در این پژوهش سعی شده است با کمک نرم افزار - GIS - شهر زنجان از دو بعد، یکی در رابطه با بلوک های جمعیتی و تعداد صندوق های اخذ آرا ، دیگری نحوه دسترسی به بیمارستان و درمانگاه در صورت وقوع هر گونه رویداد غیر منتظره مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رابطه بین جمعیت و تعداد پایگاه های اخذ آراء در حوزه های انتخاباتی متناسب نبوده است.

در واقع توزیع پایگاه های اخذ آرای منطقه با توجه به جمعیت موجود در نواحی آن بصورت متناسب صورت نگرفته است. علاوه بر این، نحوه توزیع و استقرار مکانی بیمارستان ها، ایستگاه های آتش نشانی و درمانگاه های این منطقه در ارتباط فضایی با پایگاه های اخذ آراء مورد بررسی قرار گرفته است. وضعیت شبکه های ارتباطی و دسترسی منطقه مذکور نیز در این پژوهش مورد توجه بوده و یافته ها نشان از عدم وجود یک شبکه نظام مند برنامه ریزی شده در آنرا دارد.

مقدمه :

تهدید در برابر امنیت قرار می گیرد، به عبارتی تهدید، امنیت را به چالش کشیده و آن را نفی می کند. در واقع امنیت تابع نوع، میزان و شدت تهدید قرار دارد. تهدید به لحاظ ماهیت، روش ها و ابزارهای مورد استفاده دارای انواع و ابعاد مختلفی است و این تنوع در تهدید باعث بروز تهدیدات متنوع از نظر انسانی یا طبیعی و به صورت کلی از نظر دید جغرافیایی برای مهمترین نمود دموکراسی یعنی انتخابات است.

انتخابات و دموکراسی با شهر و شهرنشینی رابطه مستقیمی دارد. بین شهرها و شهرهای امن از نظر جغرافیای انسانی و طبیعی و انتخابات و حاکمیت مردمی رابطه مستقیم و انکار ناپذیر وجود دارد. شهر نا امن از نظر تهدیدات طبیعی و انسانی موجود در آن فضای مناسبی برای رشد مردم سالاری نبوده و دولت ها نیز توان اعمال حاکمیت خود را بر لایه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اش ندارند و میزان بالای واگرایی، تهدیدگر دموکراسی و ابزار ایجاد آن یعنی انتخابات است.

شهر زنجان مرکز شهرستان و استان است. این استان در حد فاصل دو کانون مهم جمعیتی کشور، یعنی تهران و تبریز واقع شده و پیوندگاه چهار زبان و گویش آذری و فارسی و گویش کردی و گیلگ می باشد. جمعیت این شهر در سال 1392 تعداد 380276 نفر بوده که در سال 1414 شمسی به حدود 500000 هزار نفر خواهد رسید که علت اصلی آن افزایش مهاجرت اقوام کرد و گیلک است و گسترش اختلاط قومی و زبانی در آینده نه چندان دور تبعات منفی احتمالی و تهدیدات خاصی را از نظر ایجاد شکاف های اجتماعی و نبود وحدت ملی و کاهش سطح رفاه اجتماعی و نهایتا میزان مشارکت در انتخابات را متاثر خواهند کرد. انتخابات نمود بارزی از وضعیت سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این شهر را به نمایش می گذارد.

عدم توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از همگونی قومی می تواند تهدیداتی را متوجه انتخابات نماید. طایفه گرایی، عدم مشارکت در انتخابات، شورش و درگیری و سایر موارد مربوط به تهدیدات انسانی از این جمله اند. در مرحله بعد نبود و کمبود زیر ساخت های کنترل و مدیریت بحران می تواند به گسترش آن و ایجاد خسارات مادی و معنوی در فضای محلی، استانی و ملی منجر شود. در این پژوهش سعی شده است تا با نرم افزار - - GIS شهر زنجان در دو بعد مورد تحلیل قرار گیرد یکی رابطه بلوک های جمعیتی با تعداد صندوق های اخذ آرا و دیگری نحوه دسترسی به بیمارستان ها و درمانگاه در صورت وقوع هر گونه رویداد غیر منتظره است .علاوه بر این جایگاه مکانی ایستگاه های آتش نشانی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی و توصیفی می باشد که اطلاعات مورد نظر از طریق کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شده است.

طرح مساله:

هم چنان که اشاره شد یکی از حوزه های پژوهش در جغرافیای انتخابات، تحقیق در شرایط وضعیت فضایی و مکانی صندوق های اخذ رای در قبل از انتخابات است، چرا که وضعیت و نحوه استقرار مکانی صندوق ها می تواند در میزان مشارکت رای دهندگان موثر باشد، همچنین نحوه دسترسی ها می تواند علاوه بر میزان مشارکت پذیری بر روی وقایع غیر قابل پیش بینی هم چون خرابکاری و وقوع انفجار و سرعت دسترسی ماموران امداد تأثیر گذار باشد .در این پژوهش سعی شده است تا با نرم افزار - - GIS شهر زنجان در دو بعد مورد تحلیل قرار گیرد یکی رابطه بلوک های جمعیتی با تعداد صندوق های اخذ آرا و دیگری نحوه دسترسی به بیمارستانها و درمانگاه در صورت وقوع هر گونه رویداد غیر منتظره است .علاوه بر این جایگاه مکانی ایستگاه های آتش نشانی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید