بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این تحقیق تحلیل میزان اثر گذاری مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری تجربی و توصیفی بین مدیران سازمان اداره آب و فاضلاب استان فارس می باشد. تصمیم گیری یکی از مهارت های مدیریت است و نقش مدیران در تصمیم گیری همیشه مهم و اساسی است. تفکر قرن بیست و یکم به رویکردی نیازمند است که در عین افزایش انضباط شغلی و تشویق یک دیدگاه سیستمی و بهبود ارتباط متوجه مشارکت کارکنان باشد. نهایتا مشارکت در تصمیم گیری در یک محیط سازمانی شرایطی را فراهم می سازد که سبب دستیابی بیشتر به اهداف سازمان می گردد 

تحلیل مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری تجربی و توصیفی بین مدیران سازمان با توجه به اهمیت این سازمان - اداره آب و فاضلاب استان فارس - از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ با این سوال است که تحلیل میزان اثر گذاری مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری تجربی و توصیفی بین مدیران سازمان اداره آب و فاضلاب استان فارس چگونه است؟

.1 مقدمه و بیان مسئله

تاریخ حیات بشر، ناظر و شاهد بر این حقیقت است که در مورد هر کاری که انسان در طول زندگی خود انجام داده است همیشه این امکان وجود داشته که همان کار، به نحوی بهتر از آنچه صورت گرفته است نیز انجام داده شود. به ویژه هنگامی که برای انجام هر کاری بجای یک اندیشه، یک عقیده، یک قدرت تفکر و یک نیروی ابداع و ابتکار از مجموع یا حاصل و نتیجه چند فکر،عقیده و ابتکار استفاده شود.

بر اساس دیدگاه جریس آرجریس، وارن بنیس و رنسیس لیکرت، برای دستیابی به تعهد کارکنان در کار، رضایت شغلی و بهره وری مؤثر، مشارکت کارکنان در تصمیم گیری امری حیاتی و بنیادی است. از طرفی مشارکت کارکنان یک ضرورت اخلاقی نیست، بلکه تنها یک فن از فنون مدیریت است که فقط در برخی از موقعیت های دیگر مشارکت می تواند به رضایت شغلی و بهره وری کمتر منجرشود. پس مشارکت به تنهایی هدف نبوده، بلکه به عنوان وسیله ای برای ارتقا کارایی مطرح می شود

تصمیمهای روزانه معمولا تلفیقی از تصمیمات تجربی و یا توصیفی میباشند و این دو منبع اطلاعاتی تداخل زیادی با یکدیگر دارند. تحقیقات انجام شده بر روی این زمینه نشان دهنده این است، مدیران معمولا به طور همزمان از هر دو روش تصمیمگیری بیان شده - تصمیمات تجربی و یا توصیفی - استفاده میکنند. از طرف دیگر سازمان ها زمانی که مدیران و کارمندان با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، سود میبرند. تحقیقات در این زمینه نشان میدهد که بین کارایی کارمندان و سازمانها یک رابطه بسیار قوی وجود دارد.

وجود کارمندان در فرآیند تصمیمگیری یک حس تعلق برای کارمندان ایجاد میکند که باعث سالم تر شدن روابط بین مدیران و کارمندان میشود - نواهٍ،. - 2008 بنابراین از این موضوع به عنوان یک ابزار انگیزشی برای انگیزه دادن به کارمندان استفاده میشود - نواهَ،. - 2008 زمانی که شرکت کنندگان در تصمیمگیری بخواهند از روش توصیفی استفاده کنند، در مورد آن مساله اطلاعاتی را جمعآوری میکنند

همینطور زمانی که تصمیم گیرندگان بخواهند بر اساس تجربه تصمیمگیری کنند معمولا از نتایج به دست آمده در شرایط مشابه گذشته در تصمیمگیری هایشان استفاده میکنند.

تحلیل میزان اثرگذاری مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری توصیفی و یا تجربی بین مدیران سازمان میتواند کمک بزرگی به گسترش چارچوب تئوریکی مباحث تصمیمگیری در سازمانها نموده و همچنین فرایند تصمیمگیری مدیران را بهبود ببخشد. فرایند تصمیمگیری در یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور رشد و بقا در محیطهای جدید ویژگیهای خاصی را میطلبد که عموما مدیران برای گرفتن تصمیمات صحیح با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. یکی از مهمترین روشهایی که میتواند به رهبران و مدیران سازمانها در اخذ تصمیمات صحیح کمک کند، مدیریت مشارکتی میباشد.

مدیریت مشارکتی یک نوع نظام همکاری، همفکری و عملی کارکنان یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است که در آن کلیه افراد سازمان درباره روشهای حل مساله و ارتقاء بهرهوری سازمان فعالانه اندیشه و فکر خود را در قالب طرحها و پیشنهادات به سازمان ارائه میدهند. به عبارت دیگر میتوان گفت »مدیریت مشارکتی، یعنی مشارکت افراد مناسب در یک زمان مناسب و برای انجام یک کار مناسب است.« مدیریتمشارکتی دو هدف عمده را دنبال میکند نخست، » ارج نهادن به ارزشهای انسانی و به یاری طلبیدن افرادی که به نوعی با سازمان در ارتباط هستند« و دوم » رسیدن به هدفهای از پیش تعیین شده به کمک همین افراد.«

چنانچه اجرای مدیریت مشارکتی و نظامهای تشکیل دهنده آن با موفقیت همراه باشد؛ از مزایا و پیامدهایی چون بهبود روابطانسانی بین مدیریت و کارکنان، تقویت انگیزش در کارکنان، بهبود گردش کار در سازمان، بروز خلاقیت و نوآوری، کاهش هزینههای تولید کالا و خدمات و در نهایت بهبود فرآیندهای تصمیمگیری و افزایش رضایت مشتری برخوردار خواهند بود. تحقیقات اخیر نیز نشان میدهد زمانی که اطلاعات یکسانی در مورد نتایج از دو طریق تجربه و توصیف به دست میآید تفاوتهای بسیاری در زمینه تصمیمگیری ایجاد میشود که به این وضعیت اصطلاحا" گپ بین تصمیمگیری توصیفی و تجربی" میگویند - بارون و اورّ، - 2003 اما علیرغم این تحقیقات هنوز تفاوتهای رفتاری بین توصیف و تجربه در این زمینه مشاهده نشده است.

در تصمیمهای روزانه نیز معمولا ترکبیی از اطلاعات توصیفی و تجربی استفاده میشود. به طور مثال پزشکان هم از مقالههایی که در زمینه تخصصیشان چاپ شده به عنوان اطلاعات توصیفی و همینطور ازتجربههای خود در زمینه پزشکی برای معالجه بیماران به طور همزمان استفاده میکنند - داوس و فاست و ملْ، - 1989 البته گاهی نیز نتایج به دست آمده از توصیف و تجربه میتوانند یکسان باشند و این اتفاق زمانی میافتد که نتایج حاصل از تجربیات شرکت کنندگان در تصمیمگیری در اختیار سایرین نیز قرار گیرد. هر مدیر بایستی بتواند از طریق افراد سازمان - نیرویانسانی - به اهداف سازمان برسد.

تصمیمگیری مشارکتی امروزه اهمیت بسیار بیشتری یافته است؛ زیرا مسائل انسانی، ارتباطات و روابط بین مدیر و کارکنان افزایش یافته و این مهم، شکل دهنده رویکرد جدید مدیریت است که اهمیت آن روز به روز، آشکارتر میشود. از طرفی دیگر تصمیمگیری نیز یکی از مهمترین وظایف مدیران هر سازمان میباشد. بسیار واضح است که در صورت پیدا شدن رابطه بین مدیریتمشارکتی و تصمیمگیریهای توصیفی و تجربی در سازمانها میتوان به تصمیمات بهتر و درستتری که منجر به رشد و توسعه هر سازمانی میشود دست یافت.

تحلیل مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری تجربی و توصیفی بین مدیران سازمان با توجه به اهمیت این سازمان - اداره آب و فاضلاب استان فارس - از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ با این سوال است که تحلیل میزان اثر گذاری مدیریت مشارکتی بر تصمیمگیری مدیران سازمان اداره آب و فاضلاب استان فارس چگونه است؟

.2 اهمیت و ضرورت تحقیق

مشارکت شاید تنها رایج ترین موضوع در بررسی و باز کاوی رفتار سازمانی در اداره عمومی است. مدیریت مشارکت جو در کانون تاخت و خرده گیری هواداران رفتار انسانی بر روشهای کهن در رفتار سازمانی، به ویژه بر مدیریت علمی، جای داشت. در جنبش دهه 1960 و دهه 1970 و امور اداری عمومی نو، مشارکت جایی نمایان داشت، و بخش عمده کوشش در بالندگی سازمان را هم اکنون در اختیار دارد. مشارکت یک مفهوم بنیادی در بررسی انگیزش و نیز موضوعی بنیادی در بررسی تصمیم گیری است، زیرا در گسترده فراگرد انتخاب و گزینش جایگاهی ویژه دارد.

مشارکت از دیرباز یکی از ابزارهای مهم زندگی انسانها بوده است. کانون خانواده بر پایه مشارکت استوار و تامین هدفهای آن از راه مشارکت آسانتر است. ادیان اللهی و مذاهب گوناگون مشارکت را زمینه ای برای کوششهای عبادی و سیاسی پیروان خود می دانند و آن را به سان نوعی از ابزار نیرومند اداری و سیاسی می پذیرند. در روابط انسانی درون سازمانی نیز مشارکت وسیله بسیار مناسبی برای ایجاد انگیزش، افزایش کارایی کارکنان و تغییر وضع موجود است

روشن است که توجه به تولید و افزایش بهره وری ، دستیابی به توسعه و استفاده بهینه از منابع و ضرورتهای اداری سازمان است، راهبردهای متعددی برای افزایش بهره وری و توسعه اداری یک سازمان وجود دارد که یکی از تدابیر و راهبردهای مناسب ، مدیریت مشارکتی است که اساس و بنیاد این نوع مدیریت بر بنیان تقسیم اختیارات بین مدیریت و کارکنان استوار است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید