بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان بیمه شهر ساری 1394 می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد، جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه کارکنان بیمه شهر ساری که 235 نفر و حجم نمونه براساس جدول کرجسی ومورگان برابر - 144 - نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شوند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعهد کاری بالفور و وکسلربا اعتبار 0/79،رضایت شغلی اسمیت و همکاران با اعتبار 0/94می باشد و برای تجزیه وتحلیل داده های آماری از آمار توصیفی با شاخص های توزیع فراوانی و درصدی ، نمودار ستونی، میانگین و انحراف معیار وآمار استنباطی ازآزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است که یافته ها نشان داد ؛بین تعهد کاری و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.بین تعهد همانند سازی، تعهد پیوستگی ، تعهد مبادله ای و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.مولفه تعهد همانند سازی و تعهد پیوستگی قادر به پیش بینی متغیر رضایت شغلی می باشد.

کلمات کلیدی: تعهد سازمانی،رضایت شغلی

.1 مقدمه

مساله تعهد سازمانی و رضایت شغلی، یکی از قدیمیترین و در عین حال، بحث برانگیزترین مباحث مطالعات سازمانی و جامعه شناسی سازمان هاست. امروزه این دو موضوع ، جزو لاینفک مدیریت هر سازمان می باشد و هر مدیری موظف است تا از وضعیت روحی و روانی کارکنان باخبر شده و به رفع معضلات و مشکلات کارکنان بپردازد. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاء کارکنان می شود. لذا سازمان هایی که بتوانند اثرات منفی موثر در روحیه کارکنان خود را بشناسند و بتوانند تأثیر آنها را خنثی نموده و یا به حداقل برسانند می توانند با تقویت پارامترهای مثبت مؤثر در روحیه، بازدهی و نهایتا رضایت شغلی کارکنان را افزایش داده و با بکارگیری اطلاعات صحیح و پیش بینی های لازم و به موقع بتوانند قبل از منزوی شدن کارکنان در سازمان با آگاهی از میزان تمایلات و با استفاده از سیاست ها و روش های مطمئن، مدیریت مؤثری را در فرآیند حفظ و نگهداری نیروی انسانی کارآمد بکار گیرند - نیکخو ملکشاه، . - 1389 بالفور و وکسلر - 1996 - نیز در طبقه بندی نسبتاً جدید خود سه نوع تعهد؛ که شامل تعهد مبادله ای، تعهد همانند سازی شده و تعهد پیوستگی می شود را معرفی نموده اند که

در تحقیق حاضر این طبقه بندی مد نظر قرار گرفته است. باتوجه به اهمیت متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی به منظور افزایش بهره وری، بهبود و افزایش کیفیت ارائه خدمات، افزایش کارایی و بهره وری، کاهش ترک خدمت، بالا بردن سطح انگیزه کارکنان و علاقه بیشتر آنها به وظایفشان، مدیران باید به موضوع تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان توجه کرده و با استفاده از تحقیقات انجام گرفته در این حیطه، عوامل مؤثر بر آنها را در سازمان شناسایی کنند و از آن طریق به بالا بردن سطح این متغیرها در بین افراد سازمان بپردازندبه این منظور انجام پژوهش روی این موضوع در سطح شعبات شهر ساری بیمه های مختلف،ضروری به نظر می رسد. با توجه به موارد مطروحه در این پژوهش محقق به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا بین تعهدسازمانی و رضایت شغلی کارکنان بیمه شهر ساری رابطه وجود دارد؟

.2 تئوری و پیشینه تحقیق

پوش و همکاران - 1392 - پژوهشی با عنوان - - بررسی رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین کارکنان معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر - - انجام داده اند یافته ها نشان داد که، میان تعهد سازمانی و رضایت شغلی و مؤلفه های آن - رضایت از کار، سرپرست، همکار، فرصت های ارتقاء شغلی، حقوق دریافتی - رابطه مثبت و معنی داری مشاهده گردید.عزیزی - 1390 - پژوهشی با عنوان - - بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی - - انجام داده است که نتایج پژوهش نشان داده است که بین شاخص های رضایت شغلی کارکنان و تعهد سازمانی رابطه ی مستقیم و معنی داری وجود دارد. زیر مجموعه های رضایت شغلی یعنی رضایت از همکاران دارای بالاترین سهم در کل رضایت شغلی جامعه تحت بررسی بوده و از سوی دیگر رضایت از ارتقاء و ترفیع و رضایت از حقوق و مزایا دارای پایین ترین سهم در جامعه تحت بررسی است.

بین رضایت از نوع کار و تعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود داشته، رضایت از سرپرست مافوق و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود نداشته، بین رضایت از همکاران با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود داشته، بین رضایت، ارتقاء و ترفیع و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود داشته، بین رضایت از حقوق و مزایا با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود داشته است.علمی و همکاران - 1389 - پژوهشی با عنوان - - بررسی ارتباط بین تعهد کاری با رضایت شغلی کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران - - انجام دادند.که یافته ها نشان داد که تعهدکاری و رضایت کارکنان همبستگی مستقیم وجود دارد. همچنین متغیرهای جمعیت شناختی - سن، وضعیت تاهل - با تعهد کاری با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود ندارد.

غلامپور و همکاران - 1388 - پژوهشی با عنوان - - ارتباط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی در مدیران و معاونین تربیت بدنی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور - - انجام داده اند یافته ها نشان داد که، میان رضایت شغلی با تعهد سازمانی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. ارتباط میان ابعاد رضایت شغلی با تعهّد سازمانی فقط ابعاد ارتقاء شغلی و سرپرست ارتباط مثبت و معنیداری را با تعهّد سازمانی دارند و بین ابعاد نوع کار، همکاران و حقوق و مزایا با تعهّد سازمانی ارتباط معنیداری مشاهده نگردید. همچنین در بررسی ویژگیهای دموگرافیک، هیچیک از ویژگیهای از قبیل سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت، نوع استخدام، وضعیّت تاهل، و متوسط حقوق ماهیانه دریافتی با رضایت شغلی و تعهّد سازمانی ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.

افلاکیان - 1387 - پژوهشی با عنوان - - رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی با توجه به متغیرهای تعدیلی شخصیت، امنیت و نوع شرکت ها در شرکت پروفیل سپاهان و شرکت برق منطقه ای اصفهان - - انجام داده است که یافته ها نشان داد ین سه بعد تعهد بالفور و وکسلر - پیوستگی، مبادله ای و همانندسازی - با رضایت درونی از شغل رابطه مثبت وجود داشت همچنین بین سه بعد تعهد بالفور و وکسلر با رضایت بیرونی از شغل رابطه مثبت وجود داشت.ایورنسل1 و اوزدیلیکب - 2015 - 2 پژوهشی تحت عنوان - - رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی هیئت علمی دانشگاه ترکیه - - انجام داده اند که نتایج نشان داد هرچه تعهد موثر تر باشد تاثیر مثبت بیشتری بر رضایت شغلی دارد. به عبارت دیگر هرچه هیئت های علمی بیشتر احساس تعهد موثر داشته باشند می توانند رضایت شغلی بالاتری داشته باشند.

سوما1 و لیشا - 2013 - 2 پژوهشی تحت عنوان - - بررسی رضایت شغلی و تعهد سازمانی : مورد مربوط به شهرداری سکادور - - انجام داده اند که نتایج نشان داد ، این بررسی همبستگی مثبتی را بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی نشان داده است و یافته های اخیر نشان دادند که هرچه میزان رضایت شغلی در میان کارمندان در شهرداری سکادور بیشتر باشد، تعهد بیشتری به سازمان وجود خواهد داشت.لوملی3 و همکاران - 2012 - پژوهشی تحت عنوان - - جستجو برای رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارمندان در محیط فناوری اطلاعات - - اطلاعات - - انجام داده اند که نتایج نشان داد ، رضایت شغلی افراد می تواند در محیط IT با میزان تعهد سازمانی آنها ارتباط داشته است.

تود و کنت - 2009 - 4 در پژوهشی تحت عنوان - - تاثیر میزان تعهد و رضایت شغلی بر هویت اجتماعی کارمندان - - گزارش نمودند که میزان تعهد و رضایت شغلی بر هویت اجتماعی کارمند در محل کار تاثیر می گذارد.گولریوز5 و همکاران - 2008 - در پژوهشی تحت عنوان - - بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی - - پرداختند. نتایج نشان داد که رابطه ی مثبت و معناداری بین هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی وجود دارد.تورنر - 2007 - 6 در پژوهشی تحت عنوان - - میزان تعهد مربیان ورزش را روی عملکرد آنان - - را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که تعهد با ترک محیط شغلی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد.

تورنر و جردن - 2006 - 7 در مقاله ای با عنوان - - تعهد و رضایت در میان مربیان کدام مهم تر است - - نقش تعهد و رضایت را در عملکرد و حفظ مربیان ورزشی بین دانشکده ای را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش نمودند که تعهد به طور معنی داری با عملکرد رابطه داشته و رضایت تاثیر بیشتری بر ترک خدمت کارکنان دارد.کیک و همکارانش - 2006 - 8 در پژوهشی تحت عنوان - - بررسی تعهد سازمانی در مراکز خدمات پستی آمریکا - - پرداخته اند.آنها در پایان پژوهش به این نتیجه رسیده اند که هر چه مدیران با کارکنان و کارگران بیشتر در تماس باشند، تعهد سازمانی آنها بیشتر خواهد شد.سیمونز - 2005 - 9 در تحقیقی تحت عنوان - - عوامل پیش بینی کننده میزان تعهد سازمانی میان کارکنان به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی بر روی تعهد سازمانی - - آنها پرداخته است. یافته های او نشان می دهند که بین رضایت شغلی و تعهدسازمانی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.

.3 مواد و روشها

در این پژوهش با توجه به موضوع پژوهش و اهداف تحقیق، روش پژوهش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه را،کلیه کارکنان بیمه شهر ساری و مورد مطالعه شرکت های بیمه - ایران، دانا، البرز ، پارسیان ،آسیا - که بر اساس دریافت آمار از، هر یک از شرکتها به طور کلی - 235 نفر - تشکیل می دهند. حجم نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش ، بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 144 نفر ، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای - برحسب جنسیت - انتخاب شده اند. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است برای تعهدسازمانی از پرسشنامه بالفور و وکسلر - - 1996، که 9 سؤال دارد.درطیف لیکرت پنج درجه ای - کاملا مخالفم 1،مخالفم2، نظری ندارم 3، موافقم 4و کاملاً موافق - 5 تنظیم شده است.این پرسشنامه دارای سه مولفه می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید