بخشی از مقاله

چکیده

شهر یکی از پدیده های بشری در محیط زیست به منظور اسکان . تامین معیشت و داشتن روابط اجتماعی و اقتصادی انسان است. احساس لزوم تثبیت در یک محیط و احتیاج به زندگی در کنار یکدیگر و لازم و ملزومات آنها انسان را بر آن داشته است که هماهنگ با محیط طبیعی و مصالح ساختمانی محیط اطراف خود به ایجاد مسکن دست بزند. - اسماعیل شیعه - 1393 شهرک خاوران در شهر تبریز بعنوان مدرن ترین شهرک ایران لقب گرفته است که باتوجه به بررسی بافت کلی شهر و توزیع کاربریهای در نظر گرفته شده در این شهرک به نظر میرسد که خصوصیات مدرنیته بودن را داراست. هدف از این تحقیق به تحلیل و بررسی الگوی شکل گیری این شهرک بر اساس روش تحقیق تحلیلی و توصیفی پرداخته می شود.

مقدمه

شهرک خاوران تبریز مدرنترین شهرک مسکونی ایران میشود.از خصوصیات بارز طرح آمادهسازی شهرک خاوران حذف گذرهای کمتر از 12 متر و قطعات کمتر از 300 متر و وجود مراکز محلهای، رعایت حریم فضای سبز و خیابانهای اصلی اشاره کرد. این موارد با نگاه واقعبینانه به مسائل شهرسازی و تراکمهای جمعیتی آینده برای این شهرک پیشبینی شده است.طبق گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، جمعیت پیشبینی شده برای اسکان در شهرک خاوران را 160 هزار نفر اعلام کرد.

این طرح در زمان تهیه طرح جامع تبریز مطرح و بررسی آن به بعد از سال 80 موکول شد، در بررسی طرح، تعدادی از تعاونیها حد فاصل خاوران تا شهر تبریز محدودهای به نام آذران را تملک و توافقات اولیه را از شهرداری انجام دادند. طبق گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز : پرونده خاوران بعد از گذشت یک دهه در سال 83 در شورای عالی معماری ایران مطرح و به مساحت 700 هکتار مورد تصویب قرار گرفت در این مصوبه علیرغم وجود مصوبات شورای برنامهریزی استان، شورای شهرسازی و معماری استان و ماده 5، سطوحی از اراضی تحت تملک شهرداری در خارج از محدوده پیشنهادی قرار گرفت و طرح مدتها مسکوت ماند.

وی زمان آغاز مجدد طرح شهرک خاوران را اواخر سال 85 اعلام کرد و افزودنهایتاً: با پیگیری شورای شهر و مدیریت شهرداری تبریز، پیگیریهای تعاونیهای ذینفع و تلاش همکاران معاونت شهرسازی و مساعدت اعضای کمیته فنی کمیسیون ماده پنج شهرداری تبریز در اوآخر سال 85 طرح تفصیلی شهرک خاوران تصویب و به شهرداری ابلاغ شد و با توجه به ضرورت نیاز به تهیه طرح آمادهسازی برای آغاز عملیات منعقد شد و در اوایل سال 87 فاز یک آمادسازی، تصویب و ابلاغ شد.

معرفی پروژه:

در اردیبهشت ماه سال 1390، شهرداری منطقه 9 تبریز، اقدام به ایجاد کمربند سبز در مساحتی نزدیک به 10 هکتار در محدوده شهرک خاوران نمودهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید