بخشی از مقاله


تبیین اصول باغ – ورودي در برنامه ریزي و طراحی ورودي هاي شهري , بررسی مبادي ورودي شهر تاکستان

چکیده

در گذشته از جمله مهمترین فضاهاي با هویت شهري در کشور ما ورودي شهرها بوده است که امروزه با توجه به گسترش شهرها و روند رو به رشد شهرنشینی و همچنین ارائه ي طرح هاي یکنواخت و نامناسب شهري , ورودي اکثر شهر ها به خصوص شهر هاي متوسط و کوچک برنامه ریزي مشخص و ویژه اي ندارند و از کارکرد اصلی خود باز مانده اند. ورودي ها اولین نقطه از شهر هستند که مسافران با آن برخورد دارند و عمده تصویر اولیه از شهر و نخستین نشانه از شهر در ذهن مسافران توسط ورودي ها شکل می گیرد. علی رغم اهمیتی که مبادي ورودي در هویت بخشی کل فضاي شهري به عهده دارند بسیاري از شهرها از جمله شهر تاکستان از این حیث داراي ضعف ها و کاستی هاي متعددي می باشند.عدم توجه به جانمایی کاربري ها و ناسازگاري کاربري, آلودگی محیطی و بصري, بی توجهی به هویت و فرهنگ شهر و طراحی یکنواخت در ایجاد ورودي شهرها از جمله مشکلات ورودي شهرها من الجمله شهر تاکستان می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی مبادي ورودي شهر تاکستان و تبیین باغ – ورودي در برنامه ریزي و طراحی ورودي هاي شهر تاکستان است, چرا که این شهر بر پایه ي کشاورزي و هویت و قدمتی کهن می باشد روش این پژوهش از نوع پیمایشی مبتنی بر استفاده از پرسشنامه می باشد و براي طراحی پرسشنامه با مروري بر ادبیات و مبانی نظري تحقیق , شاخص ها و معیارهاي مطلوب استخراج و در نهایت در قالب پرسشنامه در جامعه آماري مربوط مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل پرسشنامه از روش هاي آماري توصیفی استفاده شده است, نتایج نشان می دهد علی رغم اهمیت مبادي ورودي شهرها به عنوان فضایی عمومی و شاخص براي مسافران و شهروندان, این مولفه در برنامه ریزي و طراحی ورودي هاي اصلی شهر تاکستان مورد توجه قرار نگرفته و با توجه پتانسیلی که این محدوده دارا می باشد متاسفانه تصویر ذهنی مناسبی در نظر مسافران و شهروندان در این فضا شکل نگرفته است.

واژههاي کلیدي: باغ-ورودي, هویت, شهر تاکستان, ورودي شهر


مقدمه

در گذشته نخستین تصویري که از شهر در ذهن مسافرین نقش می بست ورودي آن بود . پس از مدت ها گذر از میان بیابان یا کوهستان , با رسیدن به مزارع و باغات اطراف شهر کم کم احساس نزدیک شدن به یک مجتمع زیستی به فرد دست می داد, باعبور از بین آن ها مسافر به دروازه اي می رسید که چون در میان باروي شهر جاي داشت مدخل شهر محسوب می شد. فضاي ورودي شهر ها به عنوان مفصل اتصال دهنده ي فضاي طبیعی خارج و فضاي مصنوع و ساخته شده ي داخل شهر و به عنوان برقرار کننده ارتباط میان شهر و پیرامون آن از برخی الگوهاي فضایی پیروي می کند. در طول تاریخ دروازه و ورودي شهر داراي نقش هاي گوناگونی بوده است , نقش غالب آن ها در گذشته تامین امنیت و دفاع در مقابل بیگانگان بوده است اما در دنیاي امروز ورودي ها نقش هایی جدید به خود گرفته اند.

فضاي ورودي نسبت به سایر فضاها از ویژگی و امتیازات خاصی برخوردار هستند , زیرا علاوه بر کارکرد اصلی آن به عنوان یک فضاي ارتباطی از لحاظ بصري و ادراکی نیز فضایی رابط می باشند و غالبا ورودي معیاري براي تعیین ارزش هویت در شهرهاي پیوسته و متراکم به شمار می آمده است. (سلطانزاده, (1371
ورودي شهر رویدادي نبود که در یک لحظه و یک نقطه به وقوع بپیوندد, بلکه زمان و عرصه اي را به خود اختصاص می داد, تمامی این عرصه در واقع نقش ورودي را بازي می کرد , این عرصه قابلیت آن را داشت که ضمن استقبال از مسافر , وي را به هنگام خروج از شهر نیز بدرقه کند زیرا در دو طرف دروازه بسط پیدا کرده بود.

گسترش بدون برنامه و خود به خود شهر ها باعث ضعف در شکل و محتواي فضاهاي ورودي شهرها گردیده است, وجود کاربري هاي مزاحم و ناسازگار در مدخل ورودي شهرها با سیماي ناخوشایند خود , تصویري ذهنی نامناسبی را در ذهن مسافران و افرادي که وارد شهر می شوند به وجود می آورد لذا ورودي هاي فعلی شهر تاکستان همچون اکثر شهر هاي ایران محیطی نامناسب جهت هدایت تازه واردین می باشد. شهر تاکستان از جمله شهرهاي ایران است که داراي قدمتی چند صد ساله می باشد که با توجه به این قدمت و همچنین موقعیت مناسب, این شهر همچون دیگر شهرهاي کهن ایران داراي دروازه بوده است و از آنجا که محور هاي ورودي اصلی شهر تاکستان در گذشته داراي ارزش تاریخی بوده و امروزه نیز می تواند شاخصی براي ایجاد فضاي شهري مطلوب باشد.

.2 ضرورت انجام تحقیق

در گذشته نه چندان دور حد و مرز شهرها توسط دروازه ها مشخص می شد و به نوعی دروازه اولین عنصر کالبدي شهر بود که از کیفیت فضایی بالایی برخوردار بود. ورودي جز عناصر شاخص و از ویژگی هاي بارز یک شهر به حساب می آمد و اولین برخورد مسافر با شهر به وسیله ورودي انجام می شد که در ذهن مسافر هویت شهر نقش می بست. ورودي نمایانگر هویت و نماد یک شهر بود اما امروزه با گسترش شهرها ورودي آنها به مسیرهاي سریع السیر براي تردد وسایل نقلیه موتوري تبدیل شده که جداره و زمین هاي مجاور ورودي به مکانی براي کاربري هاي مزاحم و ناسازگار محیط اختصاص یافته است. ورودي شهرها تنها به یک تابلو خوش آمد بسنده کرده است که هیچ هویت و معنایی ندارند, امروزه همانگونه که میدان آزادي تهران و دروازه قرآن شیراز با المان هاي خود خاطرات را زنده می کنند محورهاي ورودي شهر تاکستان نیز با توجه به سابقه تاریخی و هویت این شهر و همچنین با وجود مشکلاتی که در ورودي این شهر وجود دارد نیازمند توجه فراوان است که با انجام مطالعات و بررسی هاي علمی و پژوهشی این مهم می تواند تحقق یابد.

.3 پیشینه تحقیق

ورودي شهر اولین برخورد مسافر با شهر است و از لحاظ هویتی یکی از عناصر شاخص شهر به حساب می آید که در هر شهر از اهمیت خاصی برخوردار است. در شهرهاي مختلف در مورد مبادي ورودي آنها تحقیقات مختلفی صورت گرفته است که در این قسمت به عنوان پیشینه تحقیق به آنها ذکر شده است.

پژوهشی تحت عنوان ضوابط ساماندهی و معیارهاي طراحی شهري براي مبادي ورودي شهرها که توسط دکتر فریدون قریب صورت گرفته است. این پژوهش که به منظور ساماندهی و تعیین معیارهایی براي طراحی مبادي ورودي شهر, وضعیت موجود مبادي دو شهر با توپوگرافی متفاوت "مبادي ورودي محور کاشان- قم و جاجرود تهران" که اولی در ناحیه اي کوهستانی و جنگل کاري شده و دیگري در دشتی هموار و خشک قرار دارد بررسی گردید. سپس با توجه به محدودیت و امکانات بالقوه موجود, ضوابط و معیارهایی با استفاده از عناصر مصنوع و طبیعی براي هویت بخشی به این فضاها تدوین شد و کاربري هاي خدماتی ویژه مبادي ورودي شهر براي آن ها پیشنهاد گردید.(قریب (28 ,1382

دروازه به عنوان ورودي بررسی میگردد که حدود همسایگان و نواحی را معلوم می کند. الکساندر معتقد است جهت تعیین مرز مشخص

بین نواحی ، تاسیسات مدنی اندکی وجود دارند که تعریف دروازه را به وضوح می نمایند . با عبور از دروازه به قلمرویی متفاوت قدم گذاشته می شود . در زمانی نه چندان دور دروازه ها بخشی حیاتی از وسائل دفاعی یک شهر بودند. دروازه ها در زمان مشخص از صبح و عصر باز و بسته می شوند و لذا باعث ایجاد مشکل جهت افرادي که به موقع از دروازه عبور نمی کردند می شدند . با تغییر در تمدن و شهر نشینی تاکتیکهاي نظامی بر ایجاد امنیت نه بر اساس دیوار و دروازه تغییر یافت طراحی دروازه ها دگرگون شد و به دلیل از بین رفتن کارکرد دفاعی آنها تشریفاتی شدند . در حال حاضر شاید ساخت یک دروازه که به دیوار یک شهر بپیوندد بیهوده به نظر برسد . اما در قرن 19 این کار کاملا عادي بوده است . حتی یک طاق کوچک می تواند به عنوان یک مدخل ورودي عمل کند. نیازي نیست که دروازه ها براي ایفاي نقش خود در تعیین کنندگی، یادمانی و تاریخی باشند . (مغازه, (1386

پژوهشی تحت عنوان دروازه هاي قدیم در خاطره جمعی شهر معاصر ریشه یابی رشته هاي خاطره اي که توسط مهسا شعله انجام شده است. این پژوهش که به تبیین جایگاه دروازه خاطره جمعی شهر معاصر و ریشه یابی رشته هاي خاطره اي آن پرداخته شد. دروازه ها در شهر قدیم به عنوان مکان هاي آستانه اي براي عبور و گذار مطرح بوده اند. در شهر امروز با فروریزي حصارها هرچند کالبد دروازه ها تغییر شکل یافته است اما مکان آنها همواره تداعی کننده خاطره هاي جمعی شهروندان بوده و می تواند موجد خوانایی شهر و بیان کننده هویت مدنی و برانگیزاننده احساس غرور در مردم شهر گردد. در این پژوهش نخست به دروازه هاي شهر به عنوان مکان هاي ویژه نمادین می پردازد و سپس ضمن مروري بر دروازه هاي شهر و ریشه هاي خاطره اي آن ها به دنبال تقویت رابطه آنهاشعلهست. ( (17-18 ,1385

حسین سلطانزاده در رابطه با ورودي شهر ها معتقد است که این فضا در معماري ایران از چنان اهمیتی برخوردار شده بود که می توان بخش مهمی از سیر تحول و تکامل معماري سنتی کشور را در آن مشاهده کرد. این موضوع , توجه به بررسی این فضا را ضروري می سازد به ویژه آن که ملاحظه می شود که نه تنها تکامل طراحی فضاي ورودي در معماري سنتی ایران متوقف شده بلکه آثار موجود نشان دهنده یک روند نزولی و انحطاطی در بسیاري موارد است.(سلطانزاده , (1371
دروازه ها گاه به عنوان قاب و چارچوبی براي یک منظره یا ساختمان به کار می روند . این منظور اغلب در یک قالب هنرمندانه انجام می گیرد که در ان هر دو مورد موقعیت و شکل دروازه نسبت به بنایی که ان را در بر می گیرد سنجیده می شود .قبل از اینکه قابی از دروازه ساخته شود ، نیاز به یک چشم انداز خوب وجود دارد از این موضع دروازه مانند چارچوب و قابی براي یک چشم انداز است تا وسیله اي براي محدود کردن مناظر کارکرد ان به عنوان قابی براي چشم انداز در این مورد به وسیله انتخاب موقعیت عکاس براي نصب سه پایه اش تقویت می شود. ما اغلب این حالت را در عکسهایی می بینیم که عکاس خود از آن آگاه نیست . فضاهاي خوب اغلب از یک موضع مناسب انتخاب شده اند . این بهترین نقطه براي ایستادن است . عکاسان اغلب در جست و جوي این نقاط براي گرفتن عکسهاي مناسب هستند. (carfree.com)

پژوهشی با عنوان تدوین اصول و ضوابط طراحی محیط ورودي شهر که توسط دکتر حسین بحرینی و مهندس ناهید علی طالب انجام شده است. این پژوهش به بررسی سیر تحول دروازه ها در شهرها و چگونگی تبدیل شدن این فضاها به کوریدورهاي ورودي با ساختمان هاي زشت فرسوده مسکونی, تعمیرگاه ها, کاربري هاي نظامی, انبار مصالح و... پرداخته است و در این بررسی به نقش ورودي و ارتقا کیفی , بصري و عملکردي توجه شده است. این پژوهش براي شهر خاصی نبوده و به صورت کلی ضوابطی را براي ورودي شهر ارائه کرده است. (بحرینی, حسین و ناهید علی طالب, (1383
با توجه به بررسی پژوهش هایی که در رابطه با ورودي شهر ها انجام شد و همچنین بررسی مقالات و پایان نامه هاي علمی- پژوهشی مختلف, به نظر می رسد که تحقیق و پژوهشی در رابطه با ورودي هاي شهر تاکستان وجود نداشته و این پژوهش در نوع خود مخصوصا در مورد شهر تاکستان نو و تازه می باشد .چرا که هر کدام از تحقیقات اکثرا مربوط به شهر هاي بزرگ و شناخته شده بود که همین امر خود انگیزه اي برام انجام این تحقیق می باشد.

.4 روش تحقیق

روش استفاده شده در این تحقیق بطور کلی به صورت مشاهداتی و تئوریک می باشد که در چهار مرحله انجام می پذیرد که این مراحل به شرح ذیل می باشد:

مرحله اول شناخت وضع موجود و بدست آوردن اطلاعات در مورد محدوده است که با انجام مطالعات کتابخانه اي و جمع آوري آمار و اطلاعات از طریق مراجعه به جزوات , کتاب ها, نشریات تخصصی و همچنین سایت هاي اینترنتی معتبر , ادارات و سازمان هاي مربوط,

مهندسین مشاور و دانشگاه ها انجام می پذیرد. مرحله دوم شامل دسته بندي و طبقه بندي دقیق آمار و اطلاعات بدست آمده براي نزدیک شدن به هدف انجام می گیرد. مرحله سوم شامل مطالعات میدانی, تهیه و تنظیم پرسشنامه و یا انجام مصاحبه و به نحوي تولید اطلاعات به صورت علمی می باشد و مرحله چهارم که شامل جمع بندي, نتیجه گیري و ارائه پیشنهادات است.

.5 مبانی نظري تحقیق

لزوم توجه به ورودي شهر

شروع و آغاز هر چیز داراي اهمیت است. سوره هاي قرآن با بسم االله شروع می شوند و بر این مسئله که در آغاز هر کار نام خدا آورده شود بسیار تأکید شده است.مسیر سفرهاي روزانه شهروندان با اتومبیل شخصی,اتوبوس و مترو به خارج از محدوده شهر اغلب فضاهاي زشت و مناظر نامطلوب تشکیل می دهد و اصولا توجهی به این محدوده ها نمی شود. در صورتی که به علت استفاده تعداد زیادي از شهروندان شهر و تازه واردین به شهر از این مسیرها , این فضاها باید جزء فضاهاي مهم و مطلوب شهري محسوب شده و شهروند بتواند به هنگام گذر از این مسیرها که یا به منظوررسیدن به محل کار یا گذران اوقات فراغت به خارج شهر صورت می گیرد,رویدادهاي شهرش را احساس و تجربه کند.(مغازه, (1386

بررسی و تحلیل ورودي شهر بر اساس دیدگاه هاي کوین لینچ
بر اساس دیدگاه لینچ در کتاب سیماي شهر پنج عتمل (راه,لبه,گره,نشانه و محله) در محیطهاي شهري موجود و قابل بررسی اند.
راه یک عامل اصلی است که به عنوان اسکلت و ستون فقرات حرکت و رفت وامد را میسر می گرداند. راه ممکن است خیابان,پیاده رو,خطوط زیر زمینی ,جاده و خطوط راه آهن باشد. در امتداد راه است که عوامل محیطهاي گوناگون فرا می گیرند و با یکدیگر بستگی و ارتباط می یابند. لبه یک عامل خطی است که به دیده ناظر با راه تفاوت دارد. مرز بین دو قسمت ,شکافی در امتداد طول بین دو قسمت پیوسته شهر,بریدگی که خطوط راه آهن در شهر به وجود می آورد,حد مجموعه اي ساختمانی ویا دیوار را می توان به عنوان مثالهایی از لبه در سیماي شهر ذکر کرد. محله ها قسمتهایی از شهر هستند که دست کم میان اندازه یا بزرگ می باشند. بیاد واحد دو بعد باشند تا ناظر احساس کند وارد آن شده است. محله ها به سبب خصوصیات مشترکی که دارند کاملا شناختنی هستند و همواره می توان سیماي محله ها را از درون آنها تمیز داد و اگر از خارج مرئی باشند ,در یافتن نقاط مختلف از خارج نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گره ها نقاطی حساس در شهر هستند که ناظري می تواند به درون آنها وارد شود و کانونهایی که مبدا و مقصد حرکت او را به وجود می آورند,ممکن است محل تقاطع دو خیابان, دو جاده و جایی که خطوط تغییر مسیر می دهند,باشد.گره در واقع نمادي براي تمام محله است. در این صورت می توان این نوع گره ها را هسته نامید. تصور وجود گره در شهر از یک جانب به وجود راه وابسته است چون عملا باید راهی وجود داشته باشد تا تقاطع آن با راهی دیگر گرهی به وجود آورد

دروازه ها و فضاي پیرامون آن ها از فضاي مهم شهري به شمار می آمدند و به سبب موقعیت و نقش ارتباطی خاصی که داشتند مکان استقرار و جریان بعضی از فعالیت هاي اجتماعی و اقتصادي بودند. البته همه ي دروازه هاي یک شهر داراي خصوصیات کالبدي و کارکردي یکسانی نبودند
انواع دروازه ها

منظور از دروازه بیرونی شهر دروازه هایی است که فضاهاي درونی شهر را با آن مرتبط می ساختند. این دروازه ها در لبه ي خارجی محدوده شهر یعنی در حصار آن جاي داشتند. همه ي دروازه هاي بیرونی همواره در امتداد مسیر جاده ها و راه هاي منتهی به شهر قرار داشتند. و همه ي دروازه هایی که در درون محدوده و حصار شهر بودند دروازه هاي داخلی به شمار می آمدند. این دروازه ها نیز معمولا در امتداد راه هاي مهم داخل شهر قرار داشتندو کارکرد اصلی آن ها وجه امنیتی و نظامی داشت.

برخی از کارکرد هاي دروازه ها

کارکرد ارتباطی
احداث حصار و خندق در پیرامون شهرها براي محصور کردن شهر صورت می گرفت تا راه هاي ورود و دسترسی به شهر محدود و منحصر به دروازه ها شود و ارتباط بین فضاهاي درونی شهر با خارج آن تحت کنترل و نظارت درآید.

کارکرد دفاعی و امنیتی

در گذشته با توجه به نوع جنگ ها و همچنین جلوگیري از غافلگیر شدن اهالی یک سکونت گاه به حفر خندق و ایجاد حصار در اطراف شهرها اقدام می کردند و دروازه هایی را ایجاد می کردند که در صورت نا امنی براي کنترل راه هاي ارتباطی شهر دروازه ها را می بستند.

کارکرد اقتصادي

در گذشته یکی از منابع مهم درآمد حکومت ها مانند امروز , مالیات ها و عوارضهایی بود که از کالاهاي وارداتی و صادراتی دریافت می شد و حتی این منبع در برخی دوره ها تا حدود یک چهارم درآمد دولت را تامین می کرد. این عوارض که در قرن اخیر به عوارض گمرکی موسوم بود در کنار دروازه ها از بازرگانان و صاحبان کالاي تجاري دریافت می شد.

کارکرد اجتماعی

رفت و آمد کاروان هاي بازرگانی , مسافران و کسانی که به سبب کار یا هر منظور دیگر از شهر خارج یا وارد آن می شدند, در پیرامون دروازه هاي اصلی و مهم هر شهر یک فضاي اجتماعی پر تحرك و فعال پدید می آورد که موجب می شد بازار , کاروانسراهاي بزرگ , میدان و برخی از فضاهاي مهم شهري در پیرامون آن شکل بگیرند و به این ترتیب بعضی از فعالیت هاي بازرگانی , تولیدي,

اجتماعی و تفریحی در آن فضاها جریان می یافت.

تحول دروازه و ورودي در مفهومی جدید

امروزه با جود هواپیما و قطار شاهد تعریف جدیدي از ورودي شهر می باشیم. مسافران بر خلاف گذشته که در دروازه ورودي شهر با شهر ملاقات می نمودند, با شیوه متفاوتی اولین حضورشان را در شهر حس می نمایند. فردي که با هواپیما با قطارهاي تندرو که حد فاصل شهر ها را به سرعت می پیمایند, به شهري سفرمی کند , در نخشتین برخورد خود در قلی شهر می یابد و براي رسیدن به مقصد بدون اتلاف وقت و انرژي وسیله نقلیه مورد نظر را انتخاب نموده و به مراکز بزرگ اداري و تجري دسترسی دارد. این جایگزین هاي امروزین دروازه معمولا یکسري از فعالیتهاي مورد نیاز مسافران را در خود جاي می دهند و نقش راهنماي مسافران براي ادامه مسیر و گردش در شهر را نیز بر عهده دارند و به لحاظ عملکردي نقش ورودي شهررا بازي می کنند.

هویت شهري

هویت را در لغت تشخص,شخصیت,وجه تمایز,شناسایی,وجود یک خصیصه یا صفت بارز و آشناي همگانی و بالاخره "این همانی"
تعریف می کنند. در فرهنگ معین ذیل این واژه آورده است: ذات بار تعال- هستی – وجود – آنچه موجب شناسایی شخص باشد – ورقه – شناسنامه – هویت عبارت از حقیقت جزئیه است.

جان لاك فیلسوف قرن هجدهم ,هویت را مقایسه وجودي چیزي که در زمان مشخصی مشاهده شده است با همان چیز در زمان و مکان دیگر می داند. در یک جمع بندي ساده می توان گفت در فلسفه غرب هویت یا identity بر فرآیند احراز تشخص یا این همانیدلالتآباديدارد. ( ,شماره (14 ,48
هویت بخشی از قلمرو اجتماعی است که فرد و جامعه خود را با ان معرفی می کنند. این قلمرو حاصل کنش متقابل اجتماعی ساکنان شهر با یکدیگر است. .(آبادي,شماره(14 ,48

در ادبیات عرفانی ایران ,هویت در جامع ترین معنا به ذات مطلق گفته می شود و از این رو گاه به معناي هستی و وجود آمده است ولی صدرالمتالهین با در نظر گرفتن اعتبار نسبی براي موجودات ممکن, آن وجود منبسط و فیض مقدس را هویت ساریه نامیده است. داود قیصري رومی در مقدمه فصوص الحکم هویت را چنین تعریف کرده است آنچه را شیئیت شیی,به آن است به اعتبار تحقق,حقیقت گویند و به اعتبار تشخص هویت گویند و باقطع نظر از هر یک ماهیتزاده گویند. (رحیم (262 ,1378, فضاهاي شهري جزء جدایی ناپذیراز ساختار فضایی شهر است و از اینرو همچون ساخت کلی شهر تابع شرایط اقتصادي و اجتماعی بوده و در هر فرهنگی به صورت هاي گوناگون جلوه می نماید.

بررسی نمونه موردي

شهرستان تاکستان در غرب استان قزوین قرار گرفته و مرکز آن شهر تاکستان است. این شهر در ناحیه جنوب غربی شهر قزوین واقع شده و از غرب به استان زنجان، از جنوب به شهرستان بویین زهرا محدود می شود. شهرستان تاکستان از شهرها و روستاهاي متعدد تشکیل شده است و شهر تاکستان از دو بخش قدیم و جدید پدید آمده که بخش قدیم شهر درناحیه جنوبی واقع شده و بخش جدید شهر, بیش تر به سوي شمال گسترش یافته است. فاصله تاکستان تا قزوین حدود چهل کیلومتر و از طریق جاده آسفالته , راه آهن و بزرگ راه تهران-

زنجان به آن متصل است. این شهر داراي سه ورودي اصلی می باشد که دو ورودي آن در قسمت شرق و غرب این شهر قرار داشته و در راستاي خیابان امام خمینی می باشند و سومین ورودي در قسمت شمال این شهر و مربوط به بزرگراه قزوین – زنجان می باشد که در تصویر زیر موقعیت این ورودي ها مشخص شده است

بررسی ورودي غربی شهر تاکستان

مسیر هایی که به ورودي غربی شهر تاکستان متصل می شوند از سمت سه راهی شامی شاپ می باشند که شامل شهر هایی چون زنجان , ابهر , همدان, بویین زهراو... می گردد. در نقشه زیر محدوده ورودي غربی شهر معین گردیده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید