بخشی از مقاله

چکیده

مقام معظم رهبری می فرمایند ...: گاهی ممکن است کاری ا ز شما دبیر ریاضی ، ادبیات یا معلم کلاس اول دبستان صا در شود که به شخصیت نوجوان شکل مطلوب بدهد که صد سال ازحرف زدن به شکل های دیگر اثرش بهتر است .مقاله حاضربه باتوجه به نقش معلم علوم تجربی به عنوان کسی که همواره از مستندات علم روز تدریس وصحبت می کند وچون علم یکی از راههای رسیدن به خداست،بنابراین ،معلم علوم بهتر وموفق تر از سایرین می تواندبا برجسته سازی نکات تربیتی مستتردر درس وپردازش وبذل اهمیت وتوجه به لایه ها ی پنهان تدریس - طرح درس پنهان - ، به عرصه تربیتی ورود کرده و بعنوان چاشنی کار بصورت مختصر ومفید ومهندسی فکر، در تعلیم وتربیت دانش آموزان سهیم می شوند.

واژه های کلیدی: طرح درس پنهان، رویکرد تربیتی

مقدمه

کارکردهای آموزش وپرورش از دیدگاه جامعه شناسی آموزش وپرورش انتقال فرهنگ تربیت افراد برای آینده یگانگی وانسجام اجتماعی تربیت سیاسی جامعه پذیری نظارت اجتماعی پرورش و رشد شخصیت کیفیت حیات بخشی معلم  این برنامه ی زنده یا عملیاتی شده ، توسط معلم است که نتیجه و عاقبت کار را رقم می زند وتا حدود بسیاری تابع خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد اوست معلم چه آگاه باشد وچه نباشد چه اراده اش تعلق بگیرد و چه نگیرد در اثرعملکرد خاص خود وبه ویژه در اثراستفاده از روش - روش های - تدریس علاوه برانتقال اطلاعات ومعلومات واعطای مهارت به دانش آموزان ، مستقیماً در تربیت فرهنگی آنان - مطابق با نقش تربیتی خود - نقش دارد.

لذا معلم با وقوف و اشعار نسبت به این حقیقت باید در این زمینه بیندیشد و آگاهانه در جهت تحقق نقش های تربیتی و فرهنگی که او یا جامعه می خواهد در دانش آموزان نهادینه نماید، گام بردارد و آن گاه می تواند رفتار و سلوک خود رادر پرتو آن تغییر دهد و مهم تر از همه نسبت به کاربرد و روش های تدریس مناسب، به عنوان مؤثرترین ابزار متعهد شود.

اهداف

تنوع بخشی و ایجاد انعطاف در شیوه های آموزشی و اشاعه ی روش های غیر مستقیم ، فعال و مؤثر در فرآیند یاددهی یادگیری. ارتقاء انگیزه ی تحصیلی و بهبود پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان. افزایش سطح تعامل معلمان و دانش آموزان.افزایش شادابی و نشاط در محیط کلاس های درس و جریان یاددهی یادگیری. اهداف کیفی توسعه و تقویت نقش تربیتی معلمان. تسهیل و تعمیق تربیت اخلاقی؛اجتماعی؛عاطفی؛ مهارت های زندگی و اصول شهروندی. بر جسته سازی نکات تربیتی موجود در کتب درسی جهت آگاهی و استفاده ی معلمان در جهت افزایش دانش و تغییر نگرش دانش آموزان است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید