بخشی از مقاله

چکیده

تدوین استراتژی یکی از ضرورتهای مهم و اساسی سازمانی و بنگاهها محسوب می شود و استراتژی تکنولوژی یکی از مهم ترین استراتژی های عملیاتی سازمان ها می باشد. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در شرکتهای تولیدکننده پاستا در کشور از یکسو و تولید محصولات باکیفیت و با حجم تولید بالا توس این تولیدکنندگان از سوی دیگر، موجب به وجود آمدن یک بازار بسیار رقابتی در بین تولیدکنندگان این محصول ازنظر قیمت، کیفیت و تیراژ تولیدشده و توجه به نیاز مشتریان و تحولات سریع تکنولوژیکی بهعنوان نکتهای مهم برای تولیدکنندگان مطرح گردیده است.

این مقاله حاصل تحقیقی است که با هدف تدوین استراتژی تکنولوژی در صنعت پاستا و استخراج شاخص های مهم برای اندازه گیری جذابیت و توانمندی بر اساس اولویت های تکنولوژیکی صورت گرفته است. این پژوهش، توصیفی ازنوع کاربردی است و ازنظر نوع اجرا به صورت کاملاً میدانی و عملیاتی می باشد واز نظرات کارشناسان و خبرگان در صنایع غذایی استفاده گردیده است. اطلاعات بصورت مطالعات کتابخانه ای و همچنین براساس نظر خبرگان از طریق مصاحبه و ارائه پرسشنامه جمع آوری شده است.

جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران میانی و ارشد و کارشناسان شرکت زرماکارون می باشد و تحقیق حاضر در سال 1395 انجامشده است. مطابق نتایج تحقیق، کلیه تکنولوژیهای مربوط به صنعت پاستا در شرکت زرماکارون همگی در ناحیه اول قرارگرفته اند که دارای جذابیت و توانمندی بالا میباشند. تکنولوژیهای قرار گرفته در این ناحیه دارای اثرات مهم و قابل توجه دررسیدن به اهداف کلان و استراتژیک سازمان بوده و در دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان نقش اساسی دارند.

.1 مقدمه

تدوین و تبیین مأموریت، چشم انداز، اهداف، رسالت و ارزش های موردنظر برای هرسازمان به  امری  حیاتی و  اجتناب ناپذیر تبدیل گشته است. علاوه بر آن طرق دستیابی به اهداف بلندمدت ویا بهعبارت دیگر،  استراتژی که یکسازمان جهت حصول به اهداف موردنظر خود انتخاب می نماید، به تصمیم خطیر و استراتژیک مبدل گردیده است.

به منظور تدوین استراتژی، از یک سو توجه به تجزیه وتحلیل محی پیرامون و شناسایی فرصتها و تهدیدات - بالقوه و بالفعل - هر سازمان و از سوی دیگر شناسایی و ارزیابی توانمندی های داخلی از قبیل قابلیت های کلیدی و توانمندیهای اصلی، ضروری بوده و درواقع این عامل مبنای تدوین استراتژی و چگونگی دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان را تشکیل می دهند.

هدف از تدوین استراتژی تکنولوژی در یک سازمان، کسب موقعیت برتر رقابتی و چگونگی تحقق اهداف تکنولوژیکی و بلندمدت آن است که این امر از طریق تعیین اولویت های سرمایه گذاری و نیز روش کسب و توسعه تکنولوژی های منتخب صورت میپذیرد.

تحولات سریع تکنولوژیکی، تغییرات محی رقابتی، محدودیت منابع و تغییر نیاز مشتریان سبب گردیده تا بنگاهها استراتژی خود را موردبازنگری قرارداده و با شناسایی استراتژیهای کلیدی خود که بیشترین  تأثیرگذاری را در تصمیم گیریها و  جهتدهی بنگاه  ایفاء می کند،  به بهبود مستمر در استراتژی های خود پرداخته و با صرف بهینه منابع، بیشترین بهره وری را به دست آورند

تکنولوژی موجود در صنایع غذایی در طی سالیان اخیر در کشور ما به یکی از صنایع اصلی تبدیلشده و رونق گرفته است. این صنعت با توجه به  ماهیت تکنولوژی محور بودن، از اهمیت بسزایی  برخوردار  است و به  دلیل نیاز به تکنولوژی های خاص خود در امر تولید نقش بسیار حائز اهمیتی را در رشد و توسعه صنعتی-اقتصادی کشورهای دارای آن ایفاء می کند.

با توجه به سیاستهای کلی نظام و نیاز مبرم کشور به اشتغالزایی، صنایع غذایی بهعنوان یکی از صنایع محوری در راستای سیاست های کلی خود برای رشد و توسعه اقتصادی قلمداد میشود. در راستای این سیاستهای کلان دولت، شرکتهای صنایع غذایی شروع به توسعه و گسترش فعالیت های خود در زمینه افزایش توان تولید، افزودن محصولات جدید و همکاری با شرکتهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات تکنولوژی در عرصه جهانی نمودهاند تا در جهت نیل به چشمانداز صنعتی تعیین شده از سوی دولت گام بردارند.

در این تحقیق سعی شده تا با معرفی اهمیت و جایگاه استراتژی تکنولوژی، مراحل و تجزیهوتحلیل گام های تدوین و اجرای یک نمونه عملی این امر، در سطح شرکت زرماکارون موردبررسی قرارگرفته و نتایج و دستاوردهای حاصل از آن موردبحث و کنکاش قرار گیرد.

.2 ادبیات تحقیق

-1-2 تکنولوژی

تمام دانش، محصولات، فرآیندها، ابزارها، روش ها و سیستم هایی است که در جهت ساخت کالاها و ارائه خدمت بکار گرفته می شوند.

2-2 -اجزاء تکنولوژی:

هر  تکنولوژی  شامل  چهار جزء،  قابل تمایز از  یکدیگر  و  دارای اهمیت یکسانی است. این اجزاء عبارت اند از:    

سخت افزار  : ساختار فیزیکی و استقرار منطقی تجهیزات یا ماشین آلات که برای انجام وظایف لازم به کار میروند.  

نرم افزار : دانش استفاده از سخت افزار میباشد.    

مغز افزار  :  دلایل استفاده از تکنولوژی درمسیری مشخص،که می توان آن را دانش چرایی نیز نامید.        

دانش فنی  :  دانش  کسب شده  یا بهدست آمده یا  مهارتهای فنی مرتب با چگونگی انجام صحیح کارها.        

3-2 -استراتژی:        

استراتژی عبارت است از یک طرح واحد و همهجانبه که نقاط قوت و ضعف سازمان را با فرصتها و تهدیدات محیطی مربوط ساخته و دستیابی به اهداف اصلی سازمان را میسر میسازد. استراتژی عبارت است از مجموعهای از برنامهها، تصمیمات و اهدافی که برای رسیدن به اهداف سازمانی اتخاذ میشود

4-2 -تدوین استراتژی تکنولوژی :

منظور از تدوین استراتژی تعیین متغیرهای استراتژیک و سپس مدلسازی موضوع موردنظر در قالب یک ماتریس و یا مدل تصمیمگیری است که منجر به اتخاذ تصمیم و یا راهبردی مبنی بر تعیین ماهیت استراتژی اصلی سازمان میگردد. این اقدام که فرموله کردن استراتژی نیز نامیده میشود به ما کمک میکند تا چگونگی تحقق اهداف و تعامل سازمان با محی را با انتخاب مناسبترین ماهیت استراتژیک اصلی تعیین نمود. ازآنجاییکه استراتژی تکنولوژی، تفسیر استراتژی کلان سازمان در حوزه تکنولوژی بوده که این امر موجب تعیین روش کسب موقعیت برتر رقابتی و بقاء آن میگردد، لذا تدوین آن امری حیاتی و استراتژیک می باشد.

-3 .3 مدل مفهومی پژوهش

مدل بکار گرفته شده در این پژوهش مدل "مورین" می باشد که ابتدا توس "دانشگاه استنفورد" - SRI - پیشنهاد گردید و سپس توس مورین دانشمند فرانسوی توسعه داده شد و در مراحل بعدی توس صاحبنظران دیگری مانند "هاکس" مورداستفاده قرار گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید