بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از مهم ترین بخش های صنعت تمام کشورها که با امنیت جسمی و سلامتی جامعه در ارتباط است صنایع غذایی میباشد. با کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت . توسعه این بخش از صنعت ضروری است.استفاده از
فناوری در این صنعت رویکردی جدید است که می تواند باعث توسعه و ارتقاء صنعت غذایی در سطح کشور و بین المللی گردد.و بکارگیری فناوری ، مزیت رقابتی شرکتها می باشد.

و توانمندی تکنولوژیکی محور رقابت پذیری بنگاههای جهانی محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم با استفاده از مدل ارزیابی تکنولوژیک پاندا و راماناسن سطح توانمندی های تکنولوژی و فناوری گروه تولیدی و صنعتی زرماکارون را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.یکی از ارکان مهم جهت تدوین نقشه راه تکنولوژی در صنعت ارزیابی سطح توانمندی تکنولوژی جاری ،هدف گذاری وتدوین مسیررسیدن به سطح مطلوب می باشد.

مهمترین کاربرد این مدل شناسایی نقاط قوت و ضعف تکنولوژیک با هدف اندازه گیری شکاف تکنولوژیک موجود می باشد تا بر اساس ان بتوان به تدوین استراتژی و برنامه ریزی تکنولوژی مبادرت نمود. البته عمده بحث در سطح شرکت میباشد ولی میتوان ان را در سطح ملی و همچنین برای توسعه روابط وهمکاریهای صنعتی بین المللی مورد استفاده قرار داد.این مدل از 3 بعد اصلی و 9 بعد فرعی. سطح توانمندی شرکت را مورد ارزیابی قرار داده و هر یک از سطوح توانمندی اصلی وفرعی شرکت را مشخص می کند وپس از مشخص کردن شکاف با وضع مطلوب ، پیشنهاداتی در جهت کاهش شکاف موجود ارائه می کند.

مقدمه :
مهمترین تفاوت عصر حاضر با دوران گذشته،تغییرات سریع وتنوع زیاد تکنولوژی میباشد.رقابت جهانی نیز در این راستا مطرح میباشد.تکنولوژی در چند دهه اخیر بیش از مجموع رشد ان در چند هزار سال قبل بوده است.

رابرت سولوو - Robert - solowاستاد دانشگاه MIT وبرنده جایزه نوبل1987 میگوید:انچه باعث تعجب شده است اینست که شکوفایی تغییرات تکنولوژی خیلی بیشتر از سرمایه گذاری ها بوده است

.وبا توجه به اینکه پیشرفت و توسعه فناوری در یک شرکت با توسعه اقتصادی ان رابطه مستقیمی دارد.نقش تکنولوژی در صنعت در سه سطح مطرح شده است:

-1اولین و مهمترین نقش،تولید وفرایند در کارخانه ها وصنایع است که کیفیت محصول،هزینه تولید وهزینه مواد و...رامشخص میکند.

-2دومین نقش،تکنولوژی زیرساخت وتاسیساتی است که گرمایش و سرمایش،حمل ونقل،ارتباطات،اداری،برق،اب و...رادر برمیگیرد.

-3سومین نقش،تکنولوژی محصول است که عمریک خط تولید را مشخص میکند.

لذا میتوان گفت فناوری و تکنولوژی شرکت اقتدار ان شرکت میباشد.از جهت دیگر،اقدام به نواوری یا تن دادن به نابودی به موضوعی مهم و بحرانی در صنایع گوناگون مبدل شده است.فناوری یکی ازعوامل اساسی پیشرفت اقتصادی هر کشور است،امروزه انتخاب فناوری مناسب جهت پیشرفت اقتصادی،رفع نیازهای اساسی کشور و برنامه ریزی به منظور کاربردی کردن ان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به همین دلیل شرکتهای دارای عملکرد برتر در عرصه رقابت با سایر شرکتها،بخش عمده موفقیت خود را مدیون فعالیتهای نواورانه هستند که در بسیاری از موارد مبتنی بر تکنولوژی هستندامروزه ارزش افزوده محصولات hi-tech، بیش از انکه ناشی از تکنولوژی انها باشد،از فعالیتهای خدماتی همراه با انها وپیامدهای غیر فنی ان ناشی میشود.بکارگیری موفق تکنولوژی هایی از این دست که تکنولوژی نرم نامیده میشود،به یکپارچه سازی وتعامل دقیق تکنولوژی با عواملی از قبیل فرهنگ،زبان،هنر،انواع روشهای کاری وفرایندها بستگی دارد

یکی از نقش های مهم تکنولوژی در صنعت ،تولید و فرایند در کارخانه ها است که کیفیت محصول،هزینه تولید،تجارت وتخصص مورد نیاز،هزینه موادو ظرفیت تولید را مشخص می کند. برای ارزیابی سطح توانمندی فناوری شرکت بایستی ان شرکت در یک سطحی از فناوری باشد تا بتوانیم درصد ارتقاء و رشد فناوری ان را بسنجیم

.استفاده کنندگان از نتیجه مطالعات "ارزیابی تکنولوژی" - TA - بیشتر سازمانهای اجراییدولتی،مجامع قانون گذار،دانشگاهها وبسیاری از صنایع "تکنولوژی پیشرفته" - - HI-TECH می باشد.

برای درک وارزیابی سطح توانمندی شرکت مفاهیم زیر را مرور می کنیم.

ادبیات پژوهش:

تکنولوژی ا مری نسبی است وبرای هر گروه از متخصصان،معنی خاصی را تداعی می کند. صاحبنظران تعاریف متنوعی از فناوری ارائه کرده اند، جدول شماره 1 تعریف هایی از تکنولوژی را نشان میدهد:

جدول شماره -1تعاریف تکنولوژی

امروزه بهره گیری موثر از فناوری، مهمترین موضوع پیش روی شرکت های تکنولوژی محور است و مطمئنا این روند در اینده تشدید خواهد شد

ارزیابی توانمندی فناوری فرایندی است که در ان سطح فعلی قابلیت ها و توانایی های فناوری سازمان اندازه گیری می شود تا نقاط قوت وقابل بهبود سازمان شناسایی شده و همچنین با مقایسه توانمندی تکنولوژیکی سازمان با رقبا با سطح ایده ال ، شکاف تکنولوژیکی شناسایی شود.

پورتر معتقد است ارزیابی توانمندی تکنولوژیک تحلیلی است جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف داراییهای تکنولوژیک سازمان وهدف ان ارزیابی موقعیت تکنولوژیکی شرکت در مقایسه با رقباء وپیشرفته ترین تکنولوژی است.

بطور کلی توانمندی تکنولوژی به معنی مجموعه ای از مهارت های انسانی است،این مجموعه مهارت ها شامل موارد مدیریتی وفنی است و همه انها برای استقرار و بهره برداری از یک مجموعه صنعتی و تکنولوژی همراه با بازده مناسب مورد نیاز است.و به تعریف وستفال توانایی استفاده موثر از دانش و علم را توانمندی تکنولوژی گویند.

قابلیت های تکنولوژیک در یک صنعت شامل مهارت های فنی-مدیریتی و نهادی است و حاصل تلفیق دانش و مهارتهای اعضای شرکت در طول زمان است.

هدف از انجام این پژوهش تعیین سطح توانمندی تکنولوژیکی گروه تولیدی وصنعتی زرماکارون و تعیین شکاف تکنولولوژیک موجود در هر سطح می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید