بخشی از مقاله

چکیده

ارتباط صنعت و دانشگاه سالهاست که مورد بررسی دانشگاهها، صنایع و دولت قرار گرفته شده است. این موضوع سالیانی است که در دانشگاه ها به نام واحد "ارتباط با صنعت" مورد اجرا در آمده ولی متاسفانه از کارایی و اثر بخشی لازم برخوردار نبوده است .چنان چه اساتید همچنان پروژه های مجازی تعریف کرده و دانشجویان نیز با اتلاف وقت و هزینه در صدد اجرای آن بر می آیند.در راستای کاهش هزینه های پروژه های دولتی و بالا بردن سطح اجرایی دانشجویان با توجه به اینکه سالیانه هزینه ای گزاف در جهت انجام پروژه های دانشگاهی متحمل دانشجویان و دانشگاه ها می شود، در صدد برآمدیم تا با مدل فرد -آر دیوید استراتژی توسعه شرکت های شتاب دهنده جهت تسریع در اهداف شرکت های دانش بنیان که ارتقای دانش می باشد را تدوین نماییم.

در این مقاله به تعریف چشم انداز و ماموریت سازمان و تحلیل عوامل داخلی از روش "تحلیل زنجیره ارزش " و تحلیل محیط خارجی از روش " پستل"و 5" نیروی رقابتی پورتر"پرداخته ایم تا بتوانیم ازاین ورودی ها در ماتریس عوامل داخلی-خارجی استفاده کرده و استراتژی های سازمان را تدوین نماییم. این شرکت ها در خدمت تمامی خدمات از قبیل - معماری،صنعت،کشاورزی ،طراحی شهری و در مجموع خدمات شهری - بوده و دانشجویان با توجه به اینکه استادان ، راهنمایی جهت انجام کار ایشان می باشند،مشغول به انجام پروژه های واگذار شده می شوند. در مطالعات موردی سراغ صنعت تولید قطعات خودرو رفتیم و نتایج آن که کاهش هزینه ها ،ثبت اختراع و دانشجویان فرهیخته بوده است. در پایان مدل ارتباط صنعت و دانشگاه که شمای کلی از هدف مقاله است را پیشنهاد داده ایم.

مقدمه

تلفیق علم و عمل از دیرباز مورد مطالعه بوده است چنانچه در دانشگاه ها واحدهای عملی وارد گردید تا دانشجویان از نحوه استفاده اطلاعات علمی خود در اجرا آگاه شوند.ولی این اجرا در فضای محدود دانشگاه صورت می گیرد که نقطه نهایی هدف را بیان نمی کند. در دهه های اخیر در سراسر دنیا ارتباط صنعت و دانشگاه رنگ و بویی به خود گرفته است و این موضوع باعث نوآوری هایی شده است که در راستای پیشرفت تکنولوژی است .در این میان می توانیم مثال واضحی را بیان کنیم ،گوگل و یاهو و حتی موسسه پژوهشی رویان حاصل این ارتباطات بوده اند که دنیا را متحول کرده اند.بنابراین هرچه این ارتباطات عمیق تر باشد خروجی بهتری را ایجاد می کند. نتیجه این ارتباطات ،اختراعات،نوآوری ها،مالکیت های معنوی،اصلاحات،کاهش هزینه ها و ... می باشد که دولت ها نیز بایستی آن را حمایت کنند. ولی همچنان این ارتباط سازماندهی نمی شود و پس از انجام تحقیقات به فراموشی سپرده می شود ما بر آن شدیم تا شرکتی تاسیس کرده که به صورت مستمر و پایدار و تسریع در به تحقق بخشیدن به نوآوری و خلاقیت ها این ارتباطات را سازماندهی کنیم .در آغاز نیاز به تدوین استراتژی هایی داریم که مسیر حرکت ما را مشخص کنند.

مرور ادبیاتی:

در دهه اخیر مطالعاتی زیاد روی موضوع ارتباط دانشگاه- صنعت صورت گرفته شده است که نتیجه آنها نوآوری و مالکیت های معنوی بوده است که در مقاطع زمانی و پایان پروژه ه ا حاصل شده است و بعد به دست فراموشی سپرده شده است. ولی در این مقاله پس از مطالعه ادبیات مدل فرد آر دیوید به تدوین استراتژی یک کسب و کار جدید که استمرار و در نتیجه کاهش هزینه های طرفین از اهداف این کسب و کار می باشد ، پرداخته ایم.روش تحقیق بدین صورت است که پس از مطالعه ادبیات به بررسی روش های اجرا شده و نتایج حاصله در کشورهای مختلف می پردازیم و سپس راهکار پیشنهادی خود را با روش فرد-آر دیوید ارایه می دهیم. با استفاده از ماتریس SWOT استراتژی های سازمان را مشخص می کنیم .ابتدا با کمک تعریف استراتژی ماموریت و چشم انداز خود را مشخص کرده ایم.

پیشینه:

این مساله - ارتباط دانشگاه- صنعت - در سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته است هنری میتنزبرگ نویسنده"برنده جایزه ظهور و سقوط برنامه ریزی استراتژیک" تیمی با حضور السترند و جوزف لامپل توری جامع ،روشن از طریق مدیریت برنامه ریزی استراتژیک تشکیل داد. هنری میتنزبرگ و همکاران - . - 1998 به رشد استراتژی در10 مدرسه اقدام کردند. نقش دانشگاه در قرن 21 بسیار پویا و کارآفرین تر شده است. مدل ها و شاخص هایی برای قضاوت در مورد گرایش کارآفرینی در دانشگاه ها موجود هستند. دانشگاه و صنعت در حال همکاری برای کشف افق های تازه ای از فرصت ها از طریق تحقیق و توسعه هستند.

چندین مقاله در مورد روابط بین دانشگاه- صنعت ، مزایای چنین همکاری را نشان داده اند به عنوان مثال یک روند جالب که توسط ویجلرسا و کاسیمان . - 2005 - نشان داده شده است در تجزیه و تحلیل یکی از شرکت های بلژیکی که مواد شوینده و بهداشتی تولید می کردند ریسک خطرات ،توسط R&D صورت گرفته توسط روابط بین دانشگاه و صنعت پایین آمد.
علاوه بر این، مطالعه توافقنامه R&D بین شرکت ها و سازمان پژوهشی اسپانیایی نشان داد که کلید موفقیت این شرکت ها ،تعیین اهداف و الزاماتی است که توسط مطالعه ای مشابه در دانشگاه های اروپایی مورد تایید قرار گرفته شده است.

برخی از مطالعات منظرهای جالبی از جابجایی دانش بین صنعت و دانشگاه را توصیف کرده اند و بدین نتیجه رسیده اند که روابط غیر رسمی بین دانشگاه و صنعت بیشتر از روابط رسمی بین آنهاست. - فریتاس وهمکاران، ; 2013 مزیسیو و همکاران،; 2013 پاندا وگاپتا،. - 2014 یک مطالعه در کره جنوبی مثلث ارتباط دانشگاه،صنعت و دولت را تحلیل کرده است و به این نتیجه رسیده است که یک مرحله انتقال 2 علاوه بر این دانشگاه کیمبرا در پرتغال با استفاده از یک مدل مارپیچ سه گانه به بررسی اثر بخشی روابط دانشگاه- صنعت و دولت پرداخت و دریافت که روابط توسعه یافته دانشگاه از شبکه ها ی اینترنتی و سازمان های ترکیبی ساخته شده است.

این مهم است که سیاست های دولتی نقش بسیار مهمی در ایجاد روابط دانشگاه -صنعت بازی می کنند از این رو تلاش جدی در جهت ایجاد روابط دانشگاه - صنعت شده است و چندین مدل تجربی و شاخص عملکردی در اخذ تصمیمات سیاسی به وجود آمده است. تعداد ثبت اختراعات دانشگاه- صنعت نشان از میزان ارتباط دو سازمان دارد. در روسیه تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته شده است به عنوان"ادغام دانشگاه ها و شرکت های صنعتی به عنوان یک عامل توسعه آموزش حرفه ای عالی" که باعث تعاملی بین دانشگاه و صنعت شده است که منجر به ثبت اختراعات ،ایجاد شغل جدید ،طرح هایی که مورد تایید فدراسیون روسیه قرار گرفته شده است.

این موضوع باعث نیروی کار مجرب در بازار کار گردید که پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار گردیدند.  تحلیلی در کشور ترکیه که در مورد بررسی روابط میان صنعت و دانشگاه از چشم انداز دانشگاهیان صورت گرفته شده که به بررسی مزایا و معایب این روابط پرداخته اند. بزرگترین عیب به صرفه نبودن هزینه ها و یکی از مزایای آن همکاری مجموع علم و صنعت است. ولی همان طور که دیده می شود تمامی این ارتباطات جنبه تحقیقاتی داشته است و در مدت کوتاهی مورد بررسی قرار گرفته شده است ،ولی ما بر آن شدیم تا با تاسیس شرکتی جهت پایداری این روابط گامی بلند برداریم.

چالش ها:

مشکلاتی که بر سر راه شرکت های دانش بنیان وجود دارد عدم تسلط به تجاری سازی و فروش می باشد که شرکت های خصوصی در این حوزه موفق ترند همچنین به دلیل این که در ابتدا شرکت های کوچک هستند و اگر رشد نکنند دچار شکست خواهند شد، درآمدزایی و بقای آنها در سیستم حکومتی است و راه رسیدن به این درآمدزایی تولید است، یعنی باید بتواند دانشی را که به وجود آمده است، از حالت نمونه و پایلوت چه در حوزه مهندسی و چه در حوزه های دیگر به تولید برساند.مشکل بعدی که در شرکت های دانش بنیان وجود دارد، توقف و گاهی کاهش سرعت رشد آنها بعد از دانش بنیان شدن است زیرا سطح فناوری های کشور، یک سطح مشخص است و قطعا رسیدن به یک سطح فناوری بالاتر نیازمند ارتباطات با کشورهای پیشرفته است. 

عمده مشکل برای شرکت های دانش بنیان و غیردانش بنیان این است که به نظر می آید محیط مدافع کسب و کار به ویژه نوع تولیدی آن نیست؛ همه بر ایجاد کسب و کار تولدی اصرار دارند، اما عملا نتیجه چیز دیگری است و شهرک های صنعتی رونق ندارند و در تنگنا هستند.متاسفانه درک درستی از شرکت های دانش بنیان در برخی از دستگاه های اجرایی کشور وجود ندارد و در حالی که شرکت های دانش بنیان باید با خیال راحت کار خود را انجام دهند، اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، به عنوان مثال برای تهیه ضمانت نامه بانکی به شرکت های دانش بنیان کمک نمی شود. یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مربوط به کالاهای ورود موقت است.

از دیگر مواردی که استرس و اضطراب بر شرکت های دانش بنیان ایجاد می کند، بیمه تامین اجتماعی است، این بزرگترین مشکل شرکت های دانش بنیان است، روزی که شرکت های دانش بنیان برای قسمتی از فرایندهای خود بخواهند نیرو اضافه کنند، دغدغه بابت نوع برخورد سیستم تامین اجتماعی در قبال نیروی جذب شده شرکت را دچار چالش می کند. مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت های دانش بنیان اساسا با روح خصوصی سازی و دانش بنیان بودن سازگار نیست، باید قیودی در این مشارکت گذاشته شود. - سید امیرحسین توکلی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فرآورده بافت ایرانیان - .شرکت های دانش بنیان بخشی از اکوسیستم کسبوکارهای نوآورانه و فناورانه هستند و به نظر میرسد ابتدا بر هرچیز باید مروری کوتاه بر چرخه کارآفرینی نوآورانه و فناورانه داشته باشیم. شکل زیر به وضوح نشان میدهد که چرخه یک کسبوکار نوآورانه مبتنی بر فناوری چگونه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید