بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبرد توسعه ورزش فوتبال در استان گلستان می باشد. جامعه اماری تحقیق را اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و معاونان شهرستانها ، معاونان و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان ، روسا و نایب رئیس ودبیران هیائت فوتبال شهرستانها و مدیران باشگاههای فوتبال استان، مجموعا 170نفر می باشد. ازپرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده گردید. به دلیل محدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه آماری برابر با جامعه آماری می باشد.از آزمون k-s و آزمون فرید من برای آزمون سوالات تحقیق استفاده شد. یافته ها فقدان یک استراتژی توسعه ورزش فوتبال را به اثبات میرساند. نتایج نشان داد که هیات فوتبال استان گلستان بایستی از راهبرد توسعه ورزشی استفاده نماید.

مقدمه:

امروزه مدارک علمی با استدلالهای محکمی وجود دارد که افزایش سطوح فعالیت جسمانی میتواند در دامنه وسیعی روی سلامتی تاثیرگذار باشد .فعالیت جسمانی عامل مهمی در بهبود سلامت عمومی است

برای پژوهش راجع به توسعه ورزش می توان از مواردی مثل سیاستها و خط مشی ها، توسعه کلی ورزش، ارائه الگوهای آتی ورزش و بازاریابی در ورزش قهرمانی استفاده کرد.یکی از برجسته ترین ویژگیهای کشورهای توسعه یافته، توجه به دانش مدیریت بعنوان یکی از ضروریات بلا منازع پیشرفت، توسعه، رشد اقتصادی و اجتماعی است، که در این میان آنچه بعنوان اصلی ترین کارکرد مدیریت - در سطوح مختلف - هر کشور مورد بحث است.

همانا برنامه ریزی و تلاش برای نیل به هدفهای پیش بینی شده در آن است، رخدادهای چند دهه گذشته همراه با نیازهای جدید حادث در این سالها از آنچنان خصوصیتی برخوردارند که با تکیه صرف به برنامه های متداول و غیر منعطف نمی توان با این رخدادها و نیازها مقابله و همگامی کرد. از این رو از سه دهه قبل توجه مدیران اجرایی و صاحبنظران به سمت برنامه ریزی بلندمدت و بویژه برنامه ریزی استراتژیک جلب شده است

امروزه سازمانها ناگزیرند بطور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت خود را با تغییرات وفق دهند. سازمانها بایستی به شیوه اصولی این تغییرات را شناسایی کنند و خود را با آنها وفق دهند، در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است ، دیگر نمی توان از تصممیم گیریهای یکباره و مبتنی بر قضاوتهای شهودی و تجربی استفاده کرد و امروزه سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت استراتژیک استفاده کنند

بنابراین همه سازمانها ناگزیرند که عهده دار مدیریت راهبردی شوند، گاهی راهبردها از موضع قدرت تعریف می شوند و زمانی برای فائق آمدن بر مسائل بروز میکند. بنابراین برای کسب توانایی رویارویی با موقعیتهای خاص،ایجاب می کند که جهت گیریهای راهبردی سازمانها و دلایل اهمیت آنها مورد مطالعه قرار گیرد ، بعلاوه آشنایی با چگونگی اتخاذ تصمیمهای راهبردی و روشها و فنونی که می تواند در موثر واقع شدن آن تصمیمها نقش داشته باشد ضروری است. دقت در این ملاحظات نشان می دهد که در هر سازمان، حوزه مسئولیتی وجود دارد که در حیطه هیچیک از مدیریتهای تخصصی قرار نمی گیرد و آن همان مدیریت استراتژیک است

حال مسئله اصلی این است که استان گلستان درسال 1394 با داشتن جمعیتی در حدود1/800/000 نفر،تنها 11000نفر فوتبالیست سازمان یافته داردکه. قطعاً فقدان توسعه ورزش فوتبال را اثبات می کند .

حال این سوال مطرح می شود که آیا کلیه سازمانهای مرتبط با ورزش فوتبال که مهمترین آن اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان می باشد، برای توسعه ورزش فوتبال دارای استراتژی می باشد یا خیرو استراتژی مطلوب توسعه ورزش فوتبال در استان چگونه است؟

روش تحقیق:

هدف این پژوهش از لحاظ اهداف، توسعه ای می باشد و روش توصیفی-تحلیلی از نوع مطالعات استراتژیک میباشد.

جامعه مورد مطالعه در این پژوهش عبارتند از اساتید و صاحبنظران امر مدیریت ورزشی20نفر، مدیران و معاونان شهرستان 30نفر، مدیرکل و معاونان وکارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان30نفر، 42 نفر رییس ، نائب رییس و دبیر شهرستان و مدیران باشگاه های فوتبال استان 48 نفرمجموعاً تعداد نمونه170 نفر میباشد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری برابر با جامعه آماری می باشد.

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی اجرا گردیده است.

در این تحقیق از سه پرسشنامه استفاده گردید، اولین پرسشنامه، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 2000 - است که دارای 36 سوال میباشد. دومین ابزار پرسشنامه توانمندسازی است. برای سنجش توانمندسازی از پرسشنامه توانمندسازی میشرا - 1996 - استفاده شد. سومین ابزار پرسشنامه هوش هیجانی است. برای سنجش هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز - 1999 - استفاده شد.

به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی داده های تحقیق از آمارهایی همچون فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی نسبی،فراوانی تجمعی، میانگین و... نمودارهای مربوطه استفاده خواهد شد. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ویلکاکسون و فریدمن استفاده خواهد شد.

پس از شناسایی عوامل محیطی - فرصتها و تهدیدها - و عوامل درونی - قوتها و ضعفها - ، عوامل کلیدی از غیر کلیدی تمیز داده شد و حال زمان انتخاب و پیشنهاد استراتژیها فرا میرسد.

یافته های تحقیق:

جدول شماره :1 توزیع میانگین وانحراف استاندارد نقاط رشته ورزشی

جدول شماره :2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نقاط قوت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید