بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به دنبال بررسی مقایسهای دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه مازندران میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. طبق فرمول کوکران 377 نفر نمونه از جامعه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. به منظور جمع- آوری اطلاعات تحقیق از دو پرسشنامه 27 سوالی نگرش به انتخاب رشته و 35 سوالی آینده شغلی استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ نشان از پایایی پرسشنامه مذکور داشت. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق از روشهای آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودارها و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون t تک نمونهای و دو نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر در دانشگاه مازندران نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود اختلاف معناداری وجود ندارد. همچنین دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر در دانشگاه مازندران نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود مثبت است.

-1 مقدمه

انسان در طول زندگی خویش بارها دست به انتخاب میزند، چرا که قدرت حق انتخاب، یکی از مهمترین ویژگیهای والای انسانی است. او در گذر عمر از دوره نوجوانی به بعد با دو انتخاب مهم و حیاتی انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل روبرو میشود. انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه یکی از سرنوشت سازترین انتخابهای دوره دانش آموزی است که این انتخاب میتواند مقدمهای برای انتخاب رشته دانشگاهی باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است - شفیع آبادی، . - 2012 دراین مقطع، طرح ریزی برای ادامه تحصیل و یا انتخاب شغل پس از پایان آموزش دوره متوسطه موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و در این زمینه اطلاعات وسیعی در اختیار دانش آموزان گذاشته شود تا بتوانند در رابطه با ورود به دانشگاه جهت ادامه تحصیل و یا ورود به عرصه بازار کار تصمیم گیری کنند - نعمت الهی و همکاران، . - 2010 امروزه هرشخص سعی میکند که نسبت به شناخت رشته تحصیلی خود تلاش هایی را انجام دهد، ولی نبود دفاتر مشاوره زیاد درخیلی ازشهرستانها و عدم شناخت دقیق بعضی از رشتههای دانشگاهی منجر به بروز مشکلاتی در آینده علمی و تحصیلات بخشی از دانشجویان میگردد و زمینه بروز نارضایتی، نگرانی و عدم اطمینان نسبت به آینده شغلی رشته را فراهم میکند - ارفعی و همکاران، . - 2010 این مسائل باعث شده است که افراد از طبقات گوناگون جامعه با انگیزه های مختلف و گاهی بدون شناخت، آگاهی و علاقه وارد رشته های مختلف آموزشی شوند - کمالی و همکاران، . - 2010 تعدادی از دانشجویان، علی رغم وقت، هزینه و تلاشی که در انتخاب رشته داشته اند، اقدام به تغییر رشته میکنند. تغییر رشته حتی در کشورهایی مانند آمریکا درحال افزایش است. بسیاری از این تغییر رشتهها مربوط به عدم شناخت فرد از رشته تحصیلی یا عدم موفقیت در رشته مورد نظر است - زیبرگ3، . - 2005 عدم شناخت کافی از رشته انتخابی میتواند منجر به بی علاقگی، سرخوردگی و درنتیجه افت تحصیلی دانشجویان شود - حبیب زاده و همکاران، . - 2008 بیشترین علت تغییر رشته دانشجویان، عدم شناخت فرد از رشته تحصیلی ویا عدم موفقیت در رشته مورد نظر است - هاشمی پور، . - 2006 شناخت و آگاهی داشتن از رشته تحصیلی سبب ایجاد انگیزه در فرد میشود - شهریاری، . - 2008 لذا دانشجویان باید جهت انجام هر چه بهتر وظائف محوله شده در آینده، با آگاهی بیشتری رشته تحصیلی خود را انتخاب نموده تا نداشتن آگاهی و علاقه نسبت به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن عدم تطابق بین آینده شغلی افراد با نیازها و انتظاراتشان میگردد و عواقب سوء ناشی از این مسئله متوجه نظام آموزشی میگردد. لذا با توجه به اهمیت موضوع آگاهی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود و اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در آینده شغلی و از طرفی نیز با عنایت به اینکه تاکنون مطالعه گستردهای در این زمینه انجام نشده است و مطالعات پیشین تنها محدود به یک رشته بوده است. به دنبال آن علاقه مندی بیشتری در آنها ایجاد شود. آنها این آگاهی را میتوانند ار منابع مختلف نظیر خانواده، شاغلین حرف، رسانه های خبری و غیره کسب نمایند - نصر و همکاران، . - 2007 جستجوی آگاهانه اطلاعات در مورد رشتههای دانشگاهی قبل از انتخاب رشته میتواند در رضایت از تحصیل و موفقیت دانشجویان تاثیر بگذارد، و زمینه تعهد به حرفه مرتبط با رشته تحصیلی آنان را که در آینده اختیار خواهند کرد را فراهم کند. در صورت شناخت رشتهها و علاقه به رشته تحصیلی، حس مسئولیتپذیری افزایش خواهد داشت که این خود نیز منجر به بالا رفتن کارایی افراد در ارائه خدمات سامانه سلامت میگردد
با توجه به مطالب بیان شده و با توجه به اهمیت مسئله نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی برای کلیه دانشجویان کشور، در این پژوهش قصد داریم به بررسی و مقایسه دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه مازندران بپردازیم. از اینرو سوال اصلی که در این پژوهش مطرح میباشد این است که آیا دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه مازندران اختلاف معناداری با هم دارد یا خیر؟

-2 اهداف تحقیق

-1 بررسی اختلاف بین دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر در دانشگاه مازندران نسبت به رشته تحصیلی خود
- 2 بررسی اختلاف بین دیدگاههای دانشجویان سال اول و سال آخر در دانشگاه مازندران نسبت به آینده شغلی خود

-3 مواد و روشها

-1-3 جامعه آماری

منظور از جامعه آماری، گروهی از افراداست که یک یا چند صفت مشترک دارند و این صفات مورد توجه محقق میباشند - ظهوری، . - 1387 جامعه پژوهش یا جایی که نتایج پژوهش قرار است به آن جا تعمیم یابد یا در آن جا اجرا شود، به مجموعهای از اشخاص، اشیا، گیاهان، مکانها، رویدادها و به طور کلی اموری اطلاق میشود که در یک یا چند صفت یا ویژگی مشترک باشند. هر چه میزان صفت ها یا ویژگیهای مشترک کمتر باشد، جامعه گستردهتر خواهد بود و هر چه صفتها یا ویژگیهای مشترک بیشتر باشند، جامعه محدودتر خواهد بود - میرزایی، . - 1389 جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران در سال 1395 به تعداد 21113 نفر تشکیل 10246 - کارشناسی، 8191 کارشناسی ارشد و 2676 دکترا - می دهند.

-2-3 حجم نمونه و روش نمونهگیری

نمونه، زیر مجموعهای است از جامعه که اعضای آن را بخشی از افراد اصلی تشکیل میدهند به طوری که صفات اعضای این مجموعه، معرف کیفیات و ویژگی های جامعه بزرگتر باشد - ظهوری، . - 1378 به عبارت دیگر، نمونه، گروهی از افراد یا اعضای جامعه پژوهش است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگیهای کل جامعه را داراست - میرزایی، . - 1388 برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است. براساس این فرمول تعداد 377 نفر بعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید