بخشی از مقاله

چکیده

بالکن ، پاسیو، حیاط خلوت و حیاط های مرکزی خانه های قدیمی ایرانی نشانگر این موضوع است که توجه به گیاهان همیشه در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.کاشت درخت در حیاط منزل و یا حتی پروش گیاهان در باغچه های کوچک و گلدان های سفالی حال و هوای صمیمی داشت که ساکنین منازل را به سر ذوق می آورد. اما امروزه با توجه به رشد جمعیت و ساخت و ساز بی رویه آپارتمان های مسکونی بدون توجه به نیازهای روحی و روانی ساکنین آن، حضور طبیعت و اثرات روانی آن رو به فراموشی دارد.

از این رو در پژوهش پیش رو سعی بر آن است که به روش توصیفی ابتدا به بررسی اصول طراحی در خانه های سنتی ایرانی پرداخته و در ادامه به روش تحلیلی راهکارهایی در جهت بهبود کیفیت آپارتمانهای مسکونی موجود مبتنی برحضور طبیعت و سرزندگی در فضاها ارائه گردد. نتایج حاصله حاکی از آن است که با ایجاد تراس های الحاقی سبز و طراحی آنها حتی به صورت پیش ساخته و قابل الحاق به بناهای موجود، طبیعت، سبزینگی و سرزندگی را به ساکنین آپارتمانهای مسکونی بی کیفیت امروزی القاء نمود.

-1 مقدمه

از سالیان دور در ایران باستان شاهد هنر آفرینی معمارانی بودیم که به جهت فراهم آوردن رفاه و آسایش فرد ساکن در فضا ، به کوچکترین نیازهای وی پرداخته و خلاقیت های شگفت انگیزی را ارائه کردند. که این مهم تنها به دلیل فرهنگ غنی ایرانیان است. فرهنگی که بیانگر اهمیت فرد وخانواده در اجتماع می باشد. چنانچه به نیازهای خانواده - کوچکترین واحد ساختاری جامعه - پاسخ داده شود و سلامت روحی ایشان تامین گردد، سلامت اجتماع نیز تامین خواهد شد. پاسخگویی به نیازهای خانواده مستلزم ایجاد فضاهای مورد نیاز آنان است.

چه بسا هنرمندان و معماران ایرانی که به طول سالیان دراز به خلق این گونه فضاها پرداختند، خانه سازی با رویکرد اسلامی در بسیاری از امور برای مسلمانان تکالیف خاصی را تعریف می کند. از جمله مواردی که با نحوه زندگی در محل سکونت و زندگی اش، یعنی خانه مسلمان می تواند مرتبط باشد، نوع و زوایای دید و در واقع محرمیت ها و یا اشراف های مناسب و نامناسب است. اعتقادات فرد مسلمان گاه به طور مستقیم و گاه به طور غیرمستقیم، تعیین کننده فضا و کالبد کلی خانه است. در این مقاله سعی می گردد تا با تشریح این نظام و در واقع رابطه بین نظام اعتقادی و ساختار کالبدی و معماری خانه مسکونی به نتایجی برسد که در طراحی و ساخت و ساز فضاها برای مسلمان معاصر نیز توجه کافی به آنها و حفظ اصول اعتقادی و ارزش های اسلامی را مدنظر قرار دهد.

ایجاد فضای سبز و باغچه در داخل خانه برای هر مکان و محیطی بی نهایت ارزشمند و مفید است. گیاهان با رشد خود همزمان هوای قابل تنفس اطرافمان را نیز تصفیه می کنند و در فضاهای خشک باعث ایحاد رطوبتی متعادل و لازم می شوند. جالب است بدانید نتایج تحقیقات دانشمندان روشن کرده است که حتی کاشتن و پرورش گیاهان در داخل خانه باعث تمرکز بیشتر و کاهش استرس در افراد می شود. در نتیجه تمام این فواید می توانند دلیل خوبی برای هزینه در این زمینه و ایجاد محیطی سبز و زنده در خانه باشد

اما دلیل دیگری هم وجود دارد که به هیچ عنوان نمی شود از آن غافل شد، گیاهان به خودی خود زیبا هستند و قرار دادن آنها در دکوراسیون بعنوان یکی از تکنیک های ناب و هوشمندانه در طراحی داخلی شناخته می شود از آنجایی که تراس جزئی از خانه محسوب می شود باید هنگام تزیین و چیدن دکوراسیون بالکن و تراس کوچک یا بزرگ، آنرا هماهنگ با دکوراسیون داخلی منزلمان طراحی کنیم. تراس نیز جزئی از دکوراسیون خانه محسوب می شود و نباید در آن حس غریبی نسبت به سایر مکان های خانه وجود داشته باشد. همانند سایر قسمت های خانه باید به ایمنی و راحتی لوازم مورد استفاده در این مکان نیز توجه زیادی کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید