بخشی از مقاله

چکیده:
امروزه یکی از مهمترین مسائل در شکل گیری ساختارهای بهینه مسکونی در جهت رضایت مندی ساکنین ایجاد حفظ آرامش و هم زیستی به لحاظ شرایط محیطی همساز با طبیعت و نیازهایی که در طول روز و عدم زمان کافی و فضای مناسب مجبور با نادیده گرفتن بر استفاده از چنین فضاهایی میشوند.

بام های سبز نیز که به عنوان مدل جدیدی بر بهینه کردن فضاهای بلااستفاده ی ساختمان بویژه در شهرها و مجموعه های مسکونی پرجمعیت که سرانه ی فضای سبز آنها از مسیر پارک ها و حاشیه ی شهرها حاصل می شود نقش یک ضرورت برای ساکنین و هزینه آور بر مجریان ساخت را دارد که در نگاه بلند مدت سود آوری مادی و روانی را بر هر دوطرف با توجه به سود آوری بخش ساخت تامین می نماید.

در این پژوهش با توجه به موضوعیت بام سبز استفاده از منابع مکتوب در تشریح مبانی اولیه برای مخاطبین عموم و تحلیل نمونه های موردی و ارائه عملکردی بهینه از مسیر تحقیقات میدانی با توجه به نیاز سنجی از مسیر پرسش و پاسخ ساکنین مجموعه های مسکونی امروزه که عدم آگاهی به نسبت استفاده از چنین فضایی را یک ضرورت نمی دانند به نتایج کلی و راهکارهای اصلی به خاتمه ی پژوهش دست یافته خواهد شد.

 .1مقدمه

اهمیت دادن به زندگی انسان ها و حفظ و نگهداری از آن در حال و آینده، کاربرد مصالحی که چه در هنگام تولید و یا کاربری و حتی تخریب با محیط خود همگن وپایدار باشند، حداقل استفاده از انرژی های سوختی و حداکثر بکارگیری انرژی های طبیعی، حداقل تخریب محیط زیست، بهبود فیزیکی و روانی زندگی انسان ها و کلیه موجودات زنده. هماهنگی با محیط طبیعی.

هدف از طراحی این ساختمان ها کاهش آسیب بر روی محیط ، منابع انرژی و طبیعت است و شامل قوانین وسیعی همچون: کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید، توسعه محیط طبیعی، حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت، در صنعت ساختمان سازی می باشد 

تکنیک های ساختمان سازی تلاشی در جهت تامین کیفیت یکپارچه ، از نظر اقتصادی ، اجتماعی و محیطی است. استفاده معقول از منابع طبیعی و مدیریت مناسب ساختمان سازی به حفظ منابع طبیعی محدود و کاهش مصرف انرژی کمک نموده - محافظت از انرژی - و باعث بهبود کیفیت محیطی می شود. کیفیت اساسی طراحی پایدار می باشد. کیفیت مطلوب بدون توجه به طبیعت فراهم نمی شود و همچنین استفاده از مصالح با قابلیت ماندگاری طولانی نیز باید در نظر گرفته شود.

رسیدن به استاندارهای بالای کیفیت، امنیت و آسایش که در واقع سلامت انسان ها را تامین می کند از مهمترین اهداف معماری پایدار است که رسیدن به چنین شرایطی با استفاده از مدیریت کارآمد و به کار گیری آخرین تکنولوژی ها صورت می گیرد.بر این اساس اصولی که باید در این معماری به کار بست شامل موارد زیر است:

*ادراک حس مکان، فضای هستی و عدم مزاحمت در آن *کاربرد مصالح طبیعی وبومی، قابل بازیافت و بادوام

*جمع آوری و استفاده از آب به ویژه آب باران و بهره گیری از آب دریاچه، دریا *عایق بندی حرارتی، صوتی و ایزوله مناسب ساختمان *قابلیت تهویه طبیعی به کمک سقف 

با توجه به توصیفات نظری از مفهوم اصلی معماری سبز که چگالی اصلی ساختارها و پوشش های سبز در ساختمان های امروزه می باشند می توان بر اهمیت بام سبز به عنصری جدید در فضاهای اصلی ساختارهای معماری بویژه کاربری های مسکونی که شامل واحدهای همسایگی متعددی می باشد و نیازمند سرانه های سبز بیشتر به نسبت جمعیت خود دارند دست یافت. برهمین اساس در نظر گرفتن نحوه ی استفاده، شکل گیری و نیازسنجی فضای سکونتگاه ها به چنین فضاهایی که عمدتا از بی استفاده تر نقاط ساختمان به حساب می ایند و حکم نگهداری تاسیسات سرمایشی و ارتباطی ساختمان را برای ساکنینش دارد بر ضرورت و اهمیت موضوعیت پژوهش می افزاید.

.2مفهوم سبز

این مفهومی است که نیازمند تأمین واژه های: پایداری، بوم شناسی - اکولوژی - و اجرا می باشد. اگر چه یک ارتباط محکم بین زیر واژه ها وجود دارد، با این وجود هر مقوله مستقل و به صورت دوجانبه منحصر به فرد می باشد. برای مثال، یک ساختمان ممکن است پایدار باشد ولی سازگار با محیط زیست نباشد، همچنان که یک ساختمان سازگار با محیط زیست باید ترکیبی از پایداری، سازگار با محیط زیست اجرا باشد سطح سبز بودن ساختمان بر اساس سطح ارتباط متقابل میان این سه مقوله تعیین گردد. - رستمی و ایرانمنش، - 1393

 شکل - : - 1 طبقه بندی معماری سبز. - رستمی و ایرانمنش، - 1393
.3 بام سبز

توسعه و اجرای یک  بام سبز، عبارت است از ایجاد فضایی پوشیده از گیاهان، بر روی یک سقف سازه ای انسان ساخت؛ که در این تعریف، واژه ی سقف یا بام، به معنای هر نوع سطح پیوسته، برای حفاظت از ساکنین در برابر عوامل طبیعی می باشد ؟فضای پوشیده شده از گیاه میتواند زیر زمین یا روی زمین یا بالای سطح زمین باشد - گرجی و همکاران، . - 1394

محفظه ی کاشت گیاهان که به صورت توده ای و کنار هم، بر روی یک ساختار بام قرار میگیرند نیز شامل این تعریف بین  المللی میگردند و امروزه این نوع  سبز سازی بام  به صورت وسیع، به عنوان یک راه حلی عملی و ساده و مفید، در سراسر  جهان استفاده می میگردد؟ و بام های سبز بطور کلی این سامانه ها به دو گروه اصلی بام های سبز گسترده  تقسیم می  شوند. ؟مشخصه های اصلی بام ها ها ی سبز  متمرکز:  گسترده، وزن کم، هزینه ی نگهداری پایینشان اندک و عمق محیط رشد بین 50 تا 150 میلی متر می باشد ؟ بسته به عمق خاک بر و شرایط میکرواقلیمی، گیاهان اصولا باید کوتاه و محکم  بوده باشند و بتوانند در مناطق کم باران بتوانند زنده  بمانند؟ گیاهان بومی هر محل، با توجه به قابلیت انطباق با شرایط  محیطی، انتخاب مناسبی محسوب میشوند -  

در این بام ها به نسبت، تجارب عملی و رسیدگی های تکنیکی کمتری برای نصب و نگهداری موردنیاز است؟ مشخصه های اصلی بام های سبز متمرکز، وزن بیشتر، هزینه ها های بیشتر، تنوع گیاهان قابل کشت  بیشتر و ملزومات نگهداری بیشتر  می باشد ؟در این گونه، گیاهان با روش های مشابه باغچه ها ی معمولی در سطح زمین نگهداری میشوند. عمق محیط رشد در این بام ها، با توجه به نوع درختان و نوع سازه ، بین 200 تا 2000 میلی متر متغیر است لذا با توجه به افزایش عمق خاک و تنوع گیاهان، معمولا با اکوسیستم پیچیده تری روبرو هستیم - همانجا - .

اساساً اجزای اصلی تشکیل دهندهه بامهای سبز، در بامهای متمرکز و گسترده یکسان است. شرکت های تجاری احداث ننده ی سازنده بامهای سبز، ممکن است محصولات خود را با نام هایی دیگری ارائه کنند و یا اجزا در شرایطخاص ، - مثلاً در شیبهای تند، - اجزا تا حدودی متفاوت از آنچه که گفته میشودباشد.

 شکل : - 2 - دیتیل اجرای یک بام سبز به تفکیک زیر سازی ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید