بخشی از مقاله

چکیده

هدف ازتدوین این مقاله،بررسی نقش تربیت دینی خانواده در رشد فضایل اخلاقی کودکان و نوجوانان است . موضوع تعلیم و تربیت و روشهای مطلوب آن و همچنین نقش خانواده در این زمینه از زمانهای بسیار دور مورد توجه بشر بوده و در تمام عصرها در زندگانی انسان اهمیت والایی داشته است »..امر تربیتی، عملی است که روی یک فرد یا گروهی از افراد اعمال میشود یا عملی است که فرد یا گروهی از افراد آن را میپذیرند و حتی در جستجوی آن هستند تا به تغییری آنچنان عمیق منتهی شود که نیروهای زنده جدیدی در افراد پدید آید و این افراد خود به صورت عناصر فعال این عملی که روی آنان اعمال میشود، در آیندبه. نظر می رسد نقش خانواده در تربیت دینی بسیار حیاتی و مهّم است .

یافته های تحقیق حاکی ازاین امر است:بی توجّهی یاناآگاهی خانواده ها،اجتماع به مسأله تربیت دینی است که درعمق روح وجان انسان نفوذ کامل نداشته است وهمین امرباعث شده که آسیب های روانی،اجتماعی ودینی به سختی پیشگیری گردد. براین اساس راهکارهایی به این شرح بیان شده است: انتخاب همسرمناسب ومعتقد به اسلام ناب محمدی - ص - -تغذیه ورشد فرزند ازشیر واغذیه ی حلال -اعتدال درآموزش وتشویق به نماز ودیگر عباداتآموزش- آداب دینی متناسب باسنّ نوجوان و همراهی با او در ادای تکالیف دینی .درمقاله ی حاضرعوامل مؤثّردر تربیت دینی فرزندان و روش های تربیت دینی از قبیل -روش محبّت - الگویی - معرفتی -شرطی - ایجاد رغبت و جاذبه های غیر مستقیم - تلقین و .. بیان شده است.

واژگان کلیدی: تربیت، دینی، خانواده

مقدمه

انسان برای کامل شدن و به تمامیّت رسیدن همانند غنچه ای است که باید زمینه و شرایط مساعد برای او فراهم باشد تا شکوفا شود . انسان ابعاد و لایه هایی دارد که فرایند تعلیم و تربیت شکوفا می شود . درجاتی از استعدادها و توانایی ها دروجودش هست که از طریق پالایش استخراج می شود . شناخت معبود و آفریدگار ، محبّت را در دل او ایجاد می کند و این محبّت، انسان را به پرستش،عبادت و اظهار کوچکی وتواضع در برابر حقیقت وا می دارد، عبادت رمز کمال آدمی و تربیت یافته ی دین کامل است وخالق شایسته عبادت، ره یافتگان به سوی خالق جز او به ساییدن پیشانی بر خاک آستان معبود به تعالی نرسیدند.تحقیقات انجام شده نشان میدهد که تربیت دینی توسط خانواده ها نقش اساسی در سلامت روان و سازگاری اجتماعی دارد. همچنین پژوهشها موید این مطلب است که مذهب میتواند خویشتن داری را که عنصر اساسی در تربیت است افزایش دهد و در این میان خانواده میتواند به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین عنصر تربیت دینی تلقی شود.

اهداف تحقیق

هدف های تحقیق حاضر عبارتند از :

- 1 شناخت و تبیین آموزه های دینی و باورهای اعتقادی - 2 بررسی ارتباط باورهای دینی و تربیت فرزندان

فرضیه های تحقیق

فرضیه های این تحقیق عبارتند از :

- 1 بین باورهای دینی در خانواده ها و قانون گرایی و تبعیت فرزندان رابطه معنی دار وجود دارد.

- 2 بین باورهای دینی در خانواده ها و انجام وظایف فرزندان در تحصیل و خانه رابطه معنی دار وجود دارد.

روش تحقیق

شیوه و روش درتالیف این  مقاله ،روش گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای،سایتها،وابزارگردآوری اطلاعات  فیشیرداری است.

ساختارتحقیق

ازدوفصل تشکیل شده است که فصل اول درمورددین وفصل دوم درباره شیوه های آموزش اخلاقی ودینی تشکیل شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید