بخشی از مقاله

چکیده

خودباوری تأثیر انتظار خود شخص از توانایی های خویش است .خودباوری یک عامل وادارکننده در عملکرد اعضای یک مجموعه است. خودباوری تأثیر انتظار خود شخص از توانایی های خویش است. بدین معنی که عقاید شخصی در مورد توانایی فرد و خودباوری پیرامون عملکرد خود، به طور گسترده ای عملکرد آن شخص را تعیین می کند. به یاد داشته باشیم که جهان نیازمند آفتاب لبخندهای هرچه بیشتر است، یادمان باشد که سهم خود را ادا کنیم .آفرینندگی مستلزم دو عامل است.

یکی اعتماد به نفس برای آموختن چیزهایی که نمی دانیم و دوم شجاعت برای رویارویی با شکست. با این حال، براساس تحقیقات صورت گرفته، موفق ترین  کارآفرینان  در  ویژگی  های  شخصیتی مشخصی  چون  خلاقیت،  فداکاری،  اراده، انعطاف پذیری، رهبری، اشتیاق، خودباوری و عقل سلیم و ذکاوت با هم نقاط مشترکی  دارند .خودباوری  از  برنامه  ریزی،  تجربه و دانش کارآفرین نشأت می گیرد. کارآفرینان خودباور قادرند بدون صرفنظر از دیدگاه و نظر خود، به سخنان دیگران گوش فرا دهند برای کار افرین بودن افراد باید خلاق باشند به وی ه هنگامی که بحث تصمیم گیری است.

تصمیم گیری درست از ویژگی های کار افرین است.همه افراد باید از قدرت تصمیم گیری برخوردار باشند.در میان افراد کار افرینان باید خلاق باشند و با توجه به پیش امد و نتایج احتمالی از راه حل های پیش نهادی که مجسم کرده است تصمیم گیری کند.از اینرو براساس آنچه گفته شد..هدف اصلی این تحقیق تحلیل تصمیم گیری کارآفرینانه بر اساس رویکرد خودباوری می باشد.

کلمات کلیدی : تصمیم گیری کارآفرینانه ، خور باوری ،کارآفرینی ،رهبری،موفقیت

مقدمه

امروزه جوامع با تحولات و تهدیدات گسترده بین المللی روبرو هستند. تحولات و دگرگونیهای نظام اجتماعی اقتصادی عصر حاضر، ناشی از پیشرفتهای شگرف علمی و تکنولوژیک است که به نوبه خود منجر به دیدگاه ها و ضرورت های جدیدی شده است. برای پاسخ به این نیازها و همراهی با تحولات و دگرگونی های مزبور، دیگر نمی توان به روشها و فرایندهای موجود اکتفا کرد. از این رو تضمین و تداوم حیات و بقای جوامع، نیازمند ارائه راه ها و روشهای جدید به منظور مقابله با مشکلات است.

به همین خاطر است که نوآوری، ابداع، تولید محصول جدید، فرایندها و روشهای نو، بیش از پیش ضرورت می یابد و به منظور استفاده بهینه از توانایی های زنان و دستیابی به توسعه اقتصادی، دولتها باید نقش کارآفرینی زنان را در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی تقویت نمایند. در این راستا سیاستهای حمایتی مناسب در تقویت ویژگی های کارآفرینانه و بقای روحیه کارآفرینی در میان زنان نقش مهمی ایفا می کند.

امروزه در عرصه جهانی، زنان خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان، منشا تحولات بزرگی در زمینه های صنعتی، تولیدی و خدماتی شده اند و نقش آنان به عنوان موتور توسعه اقتصادی، قهرمانان ملی و توسعه دهندگان صنعتی، مشوقان سرمایه گذاری، عاملین ایجاد اشتغال، گزینه های اصلی انتقال فناوری و عاملین رفع خلل و تنگناهای بازار، تبیین یافته است. چرخهای توسعه اقتصادی همواره با توسعه کارآفرینی به حرکت درمی آیند، از این رو پرورش نیروهای خلاق و نوآور، یکی از مباحث مهم در عرصه صنعت، خدمات و دانشگاه می باشد.

عصر حاضر، عصر دانایی و خلاقیت و عصر تلفیق اندیشه ها و ابتکارات است و توجه به کارآفرینی در توسعه و پیشرفت بسیار اهمیت دارد. کارآفرینی از منابع مهم و پایان ناپذیر جوامع بشری است؛ منبعی که به توان و خلاقیت انسانها برمی گردد. افزایش میزان توجه مدیران به این موضوع حساس و ضروری در جامعه در حال رشد ما، زمینه مناسبی برای بروز استعدادهای کارآفرین، به منظور توسعه اقتصادی کشور فراهم خواهد ساخت. تا از این طریق بتوان هر چه بهتر و بیشتر از این ذخایر گرانبها و پایان ناپذیر به نحو احسن استفاده نمود.

بیان مسئله

کارآفرینان خودباور کارآفرینان خودباورند و به خاطر این ویژگی خود شهرت دارند.آن ها بر این باورند که می توانند انتظارات دیگران را برآورده کنند. به عبارت دیگر، امکان موفقیت خود را بیش از  آن چیزی که هست، درنظر می  گیرند.  ظاهرا  کار  آفرینان واقعی به خاطر اعتماد به نفس  بالایی  که  درخود می بینند و برای دیگران غیرقابل لمس است، موفق می شوند. خودباوری کار آفرین را می توان در دسته نوع اول کارآفرینی جای داد . پس از آن تصمیم گیری در کارآفرینی همواره یک نیاز بسیار مهم روانی به شمار رفته و به صورت یک نیاز فوری اقتصادی در آمده است.

برای هماهنگ شدن با دنیای پیچیده چالشی و رقابتی این زمانه باید به صفت خودباوری و شروع تصمیم گیری متصف بود.این مقاله بر آن است که تصمیم گیری در کارآفرینی با رویکرد اعتماد به نفس و خودباوری را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

اهداف اصلی

بررسی مزایای خودباوری در کارآفرینی بررسی تصمیم گیری های جهش دار در آفرینی رابطه بین خود باوری با تصمیم گیری در کارآفرینی تاثیر تصمیم گیری در کارآفرینی تصمیم گیری کارآفرینانه در تئوری اقتصاد، بازدهینسبی در سیستم بازار بدان معنی است که افراد میتوانند از سیستم قیمت های بازار1جهت اغلب تصمیم گیری های بهینه سازی خود استفاده کنند، یعنی از میان راهحلها و چارچوبهای موجود بهینه ترین حالت را انتخاب کنند.

این نوع تصمیم گیری ها از طریق قوانین ریاضی انجام می شود. اما در اغلب به دلیل وجود فضای عدم اطمینان، تصمیم گیری  های  کارآفرینانه الگوها و چارچوب های موجود قادر  به  کمک  کردن در حل مشکلات  نیستند.اصولا پدیده کشف  کارآفرینانه به  دلیل  ضعف سیستم  قیمت ها در تخصیص بهینه منابع شکل می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید