بخشی از مقاله

مقدمه

انسان موجودی اجتماعی است و جوامع کوچک خانوادگی، جامعه بزرگ بشری را می سازند؛ یعنی اعضای خانوادههای متعدد، عامل تحقق مجتمع رسمممی خواهند بود. جامعه انسممانی، نیازمند علل و عواملی اسممت تا گرایش و صفای باطن افراد آن تأمین شود و صرف قوانین و مقررات سیاسی، نظامی، اقتصادی و برای این کار، کافی نیسممت و از طرف دیگر، مادامی که سمم ر رتفت و گرایش، در بین اعضممای خانواده پدید نیاید، به هنگام تشکیل یک مجتمع رسمی، هرگز بین آحاد آن، صفای ضمیر، روح تعاون و پیوند دوستی برقرار نخواهد شد.

مهمترین عاملی که بین افراد خانواده، رتفت، گذشمممت و ایثار را زنده می کند، تجلی روح مادر، در کانون خانواده ا ست، زیرا پدر، گرچه عهدهدار کارهای اداری و اجرایی این جامعه کوچک ا ست، لیکن ا ساس خانواده که بر مهر، وفا و پیوند، پیریزی شده است، به عهده مادر است. نتیجه آنکه زن، نقش اصممملی خانواده و خویشمممی و عاطفی را به عهده دارد؛ گرچه مرد مسممم وا کارهای اجرایی و تأمین هزینههای زندگی و مانند آن است. از این رهگذر، قرآن کریم ضمن توصیه به انسان در گرامی داشتن پدر و مادر، زحمات مادر مممم زایمان و شیردادن مممم را که منشأ اصلی آنها رحم است، یادآور میشود: «واحساناًصیاالنسانحَمَلَتْبوالدیه امُّه کرها و وضعته کرها و حَمْلُه و فِصالُهُ ثلثون شهرا /15 - »… احقاق - «حملته امه و هنا علی وهنٍ و فصاله فی عامین/14 - »… لقمان - .

کلمه امّ که در قرآن و روایات به طور فراوان ذکر شده، به معناى ریشه و سرچشمه است - رک: المنجد - ، و به خاطر این که کودک حداقل شش ماه و حداکثر نه ماه در رحم زن است، و با تمام قوا جسم و روح خود را از مایه هاى وجود زن مىگیرد، و به طور دائم از کارگاه جسمممم و اعصمممان و جان زن تىذیه مىکند، از وجود او نس ت به کودک تع یر به امّ شده است.

مدت اقامت نطفه در صمملر پدر، بسممیار اندک، ولى در رحم مادر نزدیک به دویسممت و هفتاد روز مهمان ا ست. روى این ح سان تمام یا اغلر گیرندگى و اثرپذیرى او از مادر ا ست، و به همین علت ح سابى که ا سالم براى مادر باز کرده براى غیر او باز نکرده است - . - doctormortezaee.blogfa.com/post-103 نقش ا سا سی مادران در تربیت موجر شده ا ست که در نظام تربیتی و حقوقی ا سالم، به مادران توجهی خاص شود. مح ت مادر به فرزند، چنان تاثیرگذار است که هیچ چیزی نمیتواند جای آن را بگیرد. نوازش مادر یکی از غذاهای روحی کودک است و مادر باید به اندازه الزم، فرزند خود را از این غذای روحی بهره مند سازد. مادر از نظر روانی و عاطفی، سرشار از مح ت است و توان باالیی در ابراز احساسات و عواطف دارد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید