بخشی از مقاله

چکیده

هدف: تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی روانی همسران بیماران اسکیزو فرنیا.

روش :آزمودنی ها بر اساس ملاک ورود به صورت نمونه در دسترس تعداد 50 نفر از همسران بیماران مرد اسکیزوفرنیا انتخاب شدند وبعد از سنجش اضطراب با استفاده از پرسشنامه بار روانی زاریت ، 30 نفر که نمره فرسودگی روانی آنها بالاتر از 44 بودانتخاب وبه روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه - هر گروه 15نفر - قرار گرفتند. سپس مداخله آزمایشی - درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد - صرفا برای گروه آزمایش اجرا شد.

گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای، هفتهای یک جلسه به صورت گروهی توسط محقق تحت درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد قرار گرفتند. برای گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت در مرحله پس آزمون بار دیگر هر دو گروه از نظر میزان فرسودگی روانی مجددا مورد سنجش قرار گرفتند. و دو ماه بعد نیز هر دو گروه با آزمون فرسودگی روانی به منظور پیگیری و پایداری تاثیر مداخله درمانی مجددا آزمون شدند.

یافته ها:بر اساس نتایج بدست آمده تفاوت میانگین نمرات اضطراب دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود . - 3<0/05 -

نتیجه:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش فرسودگی روانی همسران بیماران مرد اسکیزوفرنیا موثر است. واژه های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد،فرسودگی روانی،همسران بیماران اسکیزوفرنیا

مقدمه:

اختلال اضطرابی عبارت است از یک حالت روانی یا برانگیختگی شدید که ویژگی اصلی آن عبارتند از ترس، تردید، æ نگرانی مفرط.در افرادی که به اختلال اضطرابی مبتلا هستند، میزان ترس بیشتر بسیار بیشتر از میزان تهدید یا خطر است. فراد دائما"خود را در حالت ترس و نگرانی می بینند بدون آنکه علت آن مشخص باشد.ترس ونگرانی به طور مزمن وجوددارند و دائما"فرد را رنج می دهند، تا جایی که نمی تواندزندگی روزمره خود را با حالت عادی پیش ببرد - گنجی، . - 1392

حضور بیمار مزمن روانی مانند بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا و یا اختلال دوقطبی در خانواده منبع فشار، به شمار می رود مراقبت های روانپزشکی مبتنی بر جامعه، حرکتی است که از سال 1960 به بعد آغاز شده و مراقبان از جمله اعضاء خانواده بیماران نقش فعالی در این زمینه دارند - هوینگ1و هامیلتون2، 1966؛جانسون3، . - 1990امروزه درسراسر دنیا حدود 450 میلیون نفر دچار اختلال روانی یا رفتاری هستند و تنها اقلیتی از آنها حتی ابتدائی ترین درمان ها را دریافت می کنند. اختلال روانی و رفتاری از نظر اقتصادی بر جوامع وکیفیت زندگی افراد و خانواده ها تاثیر می گذارد.

در یک چهارم خانواده ها حداقل یک فرد مبتلا به اختلال روانی یا رفتاری وجود دارد این خانواده ها علاوه بر حمایت جسمی æ    عاطفی از فرد مبتلا؛ اثرات منفی ناشی از انزوا و جدائی از اجتماع را نیز متحمل می شوند - پرینس و کلارکین4، - 2007 کلی5معتقد است وقتی که شخص نمی داند چگونه به یک موقعیت مخصوص پاسخ دهد و هنگامی که احساس می کند نظام ساختارهای شخصی وی قادر به حل مسئلهء ایجاد شده نیست، احساس اضطراب می کند.

- آزاد، . - 1378اضطراب واکنش فرد در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز، یعنی موقعیتی که زیر تاثیر بالا گرفتن تحریکات اعم از بیرونی یا درونی واقع شده و فرد در مهار کردن آنها ناتوان است - چاپلین6، :1975 دادستان، . - 1380 در این پژوهش از بین تعداد زیاد علائم و مشکلات مربوط به همسران افراد دارای اختلال اسکیزوفرن صرفا" اختلال اضطرابی مورد بررسی قرار می گیرد.اختلالات اضطرابی از شایعترین طبقات اختلال روانی هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید