بخشی از مقاله

 چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین پرخاشگری، اضطراب وجودی و انگیزه پیشرفت با اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر مقطع دوره دوم شهرستان مشگین شهر می باشد. در یک پژوهش توصیفی-همبستگی، 220 نفر از دانشآموزان مقطع دوره دوم مدارس شهرستان مشگین شهر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه های پرخاشگری باس - پری - - 1992، اضطراب وجودی گود - - 1974، انگیزه پیشرفت هرمنس - - 1970 و اضطراب امتحانی ساراسون - - 1957 پاسخ دادند.

یافته های پژوهش نشان داد که بین پرخاشگری، اضطراب وجودی با اضطراب امتحانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد . - 0/05 - همچنین بین انگیزه پیشرفت و اضطراب امتحانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد . - 0/05 - نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه نشان می دهد که 46/3 درصد از کل تغییرات میزان اضطراب امتحان در دانشآموزان وابسته به سه متغیر پرخاشگری - - .383، اضطراب وجودی - - .142 و انگیزه پیشرفت - - -.112 می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرخاشگری، اضطراب وجودی و انگیزه پیشرفت از تعیین کننده های اضطراب امتحان هستند و نزدیک به نیمی از واریانس متغیر اضطراب امتحان را برآورد می کنند.

مقدمه

اگر چه اضطراب یک پدیده غیرقابل انکار در زندگی بشر است که عملکرد و زندگی او را در موقعیت های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما داشتن حد متعارفی از اضطراب برای نگه داشتن مردم به کار و مسئولیت در قبال آنچه که باید انجام دهند، مفید می باشد؛ و همچنین به مردم در این که زندگی پایدار و موفقی داشته باشند، کمک می کند - خان1،. - 2008 با این وجود داشتن میزان بالایی از اضطراب باعث صدمه زدن به سلامت روحی و روانی افراد شده و تاثیر منفی بر روی فرد، جامعه، خانواده، حرفه و عملکرد آموزشی دارد - قربان دوردی نژاد و همکاران،. - 2011 تحقیقات نشان می دهد که انواع مختلف اختلالات ناشی از اضطراب با فراوانی زیاد در سطح جهان در حال رخ دادن است.

یکی از این نارسایی ها اضطراب امتحان است - چرگیان2 و همکاران،. - 2008 اضطراب امتحان پدیده ای جهانی بوده و مشکل آموزشی میلیون ها نفر از دانشآموزان در سرتاسر جهان می باشد؛ و آن به علت نقش برجسته آزمون در نظام ارزشیابی می باشد - هیل،1984به نقل از لطفی و همکاران،. - 2011 اگرچه عوامل بسیاری می تواند عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تحت تاثیر قرار دهد، با این وجود نمی توان نقش اضطراب امتحان را در ارزشیابی دانشآموزان نادیده گرفت. اضطراب امتحان باعث می شود، دانشآموزانی با هوش و استعداد مشابه با سایر دانشآموزان، دارای عملکرد تحصیلی قابل قبولی نباشند؛ لذا تاثیر مخربی بر روی عملکرد امتحانی، موفقیت تحصیلی و به طور کلی رفاه دانشآموزان دارد.

اضطراب امتحان یک پاسخ هیجانی، شناختی و فیزیولوژیکی نسبت به تجربه های استرس زا در طول ارزشیابی و احساس و نگرش منفی دانشآموز نسبت به دوره ها ی تحصیلی می باشد - هال بروان و همکاران4،. - 2005 به اعتقاد ساراسون - - 1975 اضطراب امتحان یک نوع دغدغه فکری است که در آن پدیده کوچک انگاری و عدم وجود خودباوری نسبت به توانایی خود توسط دانشآموزان دیده می شود؛ و این شناخت منفی باعث عدم تمرکز، واکنش فیزیولوژیکی نامطلوب و کاهش عملکرد تحصیلی می شود.

احساس نگرانی نسبت به عملکرد خود در هنگام ارزیابی گاهی اوقات چنان بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد که منجر به اختلالات رفتاری، اعتماد به نفس پایین، تنفر از مطالعه و آموزش و عملکرد ضعیف علمی می شود. شیوع اضطراب امتحان در بین 10 تا 30 درصد دانشآموزان گزارش شده است؛ که با افزایش سن نیز ارتباط دارد. بطوری که همزمان با افزایش سن در دوره ابتدایی اضطراب امتحان نیز افزایش یافته و تا بزرگسالی گسترش می یابد؛ و به نظر می رسد که میزان شیوع این اختلال در دختران بیشتر از پسران باشد - نیوشا5 و همکاران،. - 2012

نتایج تحقیقات هانسلی - 1985 - 1 نشان می دهد که اضطراب امتحان با عملکرد امتحانی ضعیف در اول و آخر ترم مرتبط می باشد. در این راستا چپل2 و همکاران - 1985 - نیز در پژوهش خود دریافتند که ارتباط معکوسی بین اضطراب امتحان و معدل دانشآموزان وجود دارد - حسن بیگی و همکاران،. - 2011 اضطراب امتحان باعث کاهش موفقیت تحصیلی، کیفیت زندگی، انگیزه درونی و عدم تمرکز دانشآموزان می شود - استوبر و پکرونف3،2004 به نقل از گورسیس4 و همکاران،. - 2010 از نظر آرونن و همکاران - - 2004 نیز میزان بالای اضطراب امتحان باعث کاهش کارکرد حافظه، حواس پرتی و استدلال در دانشآموزان می شود.

در کنار اضطراب امتحان، نوع دیگری از اضطراب که می تواند عملکرد فرد را در همه حیطه ها، حتی تحصیل، مختل کند؛ اضطراب وجودی است. با وجود پیشرفت ها و رشد فناوری و رفاه مادی، دنیای امروز بسیار ناپایدار و نامطمئن شده است. بسیاری از افراد از یک احساس تنهایی و نا امیدی رنج می برند و در احساسی از بی معنایی دست وپا می زنند؛ که بیشتر همراه با پوچی و تهی شدن - خلاء وجودی - 5 است. همین مسئله، ریشه روان آزردگی و اضطراب روزمره ای است که سلامت روانی افراد را تهدید می کند - نورعلیزاده میانجی و جان بزرگی،. - 1389 همچنان که می دانیم، انسان تنها موجودی است که نه تنها هست، بلکه هستی او با آگاهی از کیستی و چیستی همراه است.

این آگاهی، پرسشی را که او چه کسی است و یا چه چیزی می تواند بشود را نیز در بر می گیرد. رویکرد وجودگرایی، در ساختاری پویشی شبیه روان تحلیل گری، خاستگاه اضطراب را مسائل هستی شناختی، نیازهای پاسداشت وجود خود و نگرانی های نهایی6 تشکیل دهنده روان پویه های وجودی7، همچون مرگ، تنهایی و بی معنایی می داند. از نظر هر دو نظام روان تحلیل گری و روان درمانی وجودی، اضطراب باعث شکل گیری آسیب های روانی می شود - نورعلیزاده میانجی و جان بزرگی،. - 1389 کیرکگارد» - 1813-1855 - 8 اضطراب وجودی « را خاستگاه اولیه بیماری های روانی می دانست. رولومی نیز اضطراب را به صورت »تهدید وجود یا ارزش هایی که وجودمان با آنها شناخته می شود« تعریف می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید