بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق پیرامون کاربرد روش AHP - ساختارسلسله مراتبی - در انتخاب استراتژي مناسب نگهداري و تعمیرات براي بزرگترین و اولین تولیدکننده ورقهاي گالوالوم در ایران و خاورمیانه وهمچنین تولید کننده ورقهاي گالوانیزه میباشد. پنج استراتژي تعمیراتی یعنی تعمیرات اصلاحی، تعمیرات فرصت طلبانه، تعمیرات پیشگویانه، تعمیرات پیشگیرانهو تعمیرات مبتنی بر شرایط به عنوان گزینههاي انتخاب مدنظر قرار خواهند گرفت.

ماشین آلات شرکت تاراز در چهار گروه تقسیمبندي شدهاند. با بررسیهاي بسیار، معیارهاي مختلفی جهت تصمیمگیري بهتر و دستیابی به جزئیات بیشتر در نظر گرفته شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، معیارهاي هزینه، تاثیر استراتژي، زیرساختها و سهولت پیادهسازي در این تحقیق مد نظر قرار گرفته است. در تمام مراحل از نظرات تیم خبرگان جهت گروهبندي و انجام مقایسات جفتی کمک گرفته شده و در نهایت براي هریک از گروههاي چهارگانه، بهترین استراتژي تعمیراتی ارائه شده است. در خاتمه آنالیز حساسیت بر روي وزنها و الویتهاي بهدست آمده از ماتریس مقایسات زوجی انجام شده است.

مقدمه

امروزه با شدیدتر شدن شرایط رقابتی و تغییرات مداوم محیط خارجی سازمانها موضوع نگهداري و تعمیرات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. مسئله مهم هزینهي زیادي است که یک سازمان به خاطر عدم پیش بینی به موقع خرابیها می بایست متقبل گردد. بیکار ماندن پرسنل بخش تولید، از دست رفتن بخش زیادي از ماده اولیه، تاثیرات درون سازمانی و افت روحیه کارکنان، خسارت عمده به بخش مهمی از تجهیزات و ... از تاثیرات این مهم است.

بین %15 تا %70 کل هزینهي تولید مربوط به هزینههاي نگهداري و تعمیرات است .[1] همچنین هزینههاي تعمیرات بسته به نوع صنعت بین %15 تا %40 هزینهي تولید میباشند.[2] طبق مقالات منتشر شده طی سالهاي 1978 الی 2013، محققان معیار هزینه را با نرخ 68%/3 در پژوهشهاي خود تاثیر داده اند.

همه ي این موارد نشان دهندهي این موضوع است که توجه به مسئلهي نگهداري و تعمیرات بسیار با اهمیت میباشد. معیارهاي زیادي در مرحله انتخاب نوع سیاست تعمیراتی می بایست مد نظر قرار گیرند. به عنوان مثال در این زمینه بعضی از تحقیقات کاربرد AHP را با در نظر گرفتن چهار معیار ﻫﺰﯾﻨﻪ2، قابلیت ﺗﻌﻤﯿﺮ3، قابلیت اﻃﻤﯿﻨﺎن4 و در دسترس بودن5 پیشنهاد میکنند.

در این تحقیق موضوع انتخاب استراتژي بهینه نگهداري و تعمیرات در شرکت صنایع ورقهاي پوششدار تاراز6با کمک روشهاي تصمیم گیري چند معیاره بررسی ﺷﺪه است.

شرکت تاراز بزرگترین تولید کننده بخش خصوصی ورقهاي پوششدار می باشد، همچنین این شرکت اولین تولید کننده ورقهاي گالوالوم7در ایران و ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ است. ظرفیت این شرکت تولید سالیانه 330 هزار تن محصول گالوانیزه8و گالوالوم میباشد.خطوط گالوانیزه ﺧﻄﻮط پیوستهاي هستند که توقف یک تجهیز منجر به توقف کل خط تولید میشود. از همین رو مسئلهي نگهداري و تعمیرات در این خطوط بسیار مهم میباشد. از آنجا که این خط تولید اخیرا به بهره برداري رسیده است و هنوز اطلاعات زیادي از سابقهي خرابیها در دست نیست، سعی شده تا از تجارب خطوط مشابه بهرهگیري شود.

طی پروسهي تولید این شرکت، کلافهاي نورد سرد با ضخامت 0/2 تا 2 میلی متر به صورت کویل در قسمت ورودي خط شارژ شده و پس از طی مراحل قیچی که به منظور برش ابتداي کلافها به دلیل ناموزون بودن ضخامت ورق ورودي صورت میگیرد و عبور از دستگاه جوش و انبارهي ورودي، وارد مرحلهي شست وشو میشوند تا پس از شسته شدن چربی و اثرات روغنهاي پروسه ي نورد سرد، سطح کلاف کاملا تمیز شده و آماده ورود به کوره گردد.

در کوره چندین هدف دنبال می شود، ابتدا رساندن دماي ورق تا دماي آنیلینگ و به طور همزمان انجام عملیات احیا بر روي ورق، همچنین در کوره پس از اینکه دماي ورق به حدود 720 درجه سانتیگراد رسید، طی مرحله خنکسازي دماي ورق تا حدود 460 درجه خنک میشود.

در قسمت بالانسینگ یا متوازن کننده دماي ورق بر روي 460 درجه سانتیگراد ثابت می شود و پس از این مرحله ورق آماده است تا وارد وان1مذاب شود. شرکت تاراز داراي دو وان مذاب میباشد که یکی براي محصول گالوانیزه و دیگري براي محصول گالوالوم درنظرگرفته شده است. پس از خروج ورق از پاتیل مذاب و عبور آن از دستگاه تیغه هوا2 میزان مورد نظر از ﭘﻮﺷﺶ مذاب روي بر دو طرف سطح ورق اعمال میشود. پس از ﺧﻨﮏﺳﺎزي ورق و عبور از مراحل نورد پوستهاي3و همسطح کننده تحت کشش و اعمال محلول کرم بر روي ورق، دوباره در قسمت خروجی کلافها به صورت کویل پیچیده میشوند و محصول نهایی تولید میشود. سرعت خط در قسمتهاي ورودي و خروجی 220متر بر دقیقه و در قسمت پروسه 150متر بر دقیقه میباشد. انجام تمام مراحل گفته شده به صورت پیوسته میباشد و ایجاد مشکل در یکی از قسمتها موجب توقف خط و تحمیل هزینهي زیاد میگردد.

روش تحقیق

با رجوع به مدارك تعمیراتی هر تجهیز و دستورالعملهاي نگهداري آن، بخشی از اطلاعات مورد نیاز بدست آمده است. همچنین با استفاده از تجارب دیگر خطوط گالوانیزه در ایران و در کشورهاي چین و ترکیه که از تجهیزات مشابه استفاده میکنند، بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز جمعآوري شد. اشاره به این نکته ضروري است که امکان به روز رسانی روند برنامهریزي نگهداري و تعمیرات با دستیابی به اطلاعات عملکردي تجهیزات حین بهرهبرداري بیشتر از خط تولید وجود خواهد داشت .

این موضوع روشن است که یک برنامه تعمیراتی خوب نباید یک استراتژي جامع و فراگیر را براي همهي تجهیزات در نظر بگیرد، بلکه باید استراتژيهاي گوناگون را براي تجهیزات مختلف تعریف کند. در این راستا در شرکت تاراز تیمی متشکل از مدیر بهره برداري، مدیر برنامه ریزي نگهداري و تعمیرات و کارشناس تولید و تعمیرات تشکیل شد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید