بخشی از مقاله

چکیده

افزایش تعداد جایگاه های CNG کشور طی سال های اخیر و تکنولوژی ها و استانداردهای طراحی و ساخت متنوع بکار رفته در تجهیزات این جایگاه ها و تغییر نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان همگی به این مطلب اذعان دارد که با داشتن استراتژی و طراحی یک سیستم منسجم و توجه سیستمی به امر خدمات پس از فروش بهره برداری از دیدگاه فنی، اقتصادی، HSE - ایمنی، بهداشت و محیط زیست - ادامه کار بدون عیب، نقص کارآمد جایگاه ها میسر خواهد شد.در این مقاله سعی شده است تا با ارائه استراتژی مشخص و با توجه به تجربیات کسب شده چندین ساله صنعت CNG کشور در خصوص سرویس، نگهداشت و بهره برداری جایگاه های CNG، یک سیستم کارآمد ارائه گردد.لذا سیستم های نگهداری، بهره برداری، SCADA، مدیریت ایمنی، نظام آموزش جهت ایجاد رشته های آکادمیک، بازرسی ادواری شامل کالیبراسیون و تست مخازن، برنامه ریزی جهت ساخت داخل قطعات و مجموعه های یدکی و سیستم تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل های انتخاب پیمانکاران به تفضیل ارائه شده اند.

همچنین جهت استقرار سیستم های مذکور فرصت های بهبود در سیستم های نگهداری و بهره برداری، بازنگری استانداردهای موجود با توجه به تجارب بدست آمده، سیستم نظارت، کنترل و اکتساب اطلاعات از جایگاه ها، بررسی پراکندگی مراکز خدمات پس از فروش جایگاه ها، ایجاد زیرساخت های لازم جهت استمرار و گسترش خدمات نگهداری و بهره برداری، ایجاد مراکز آزمایشگاهی تست تجهیزات، استقرار سیستم تضمین کیفیت در جایگاه های CNG و بررسی شاخص های تعمیرات و نگهداری جایگاه ها و ایجاد سیستم های ارزیابی زمان و هزینه تعمیرات ارائه شده اند تا با استفاده از مطالب مذکور یک استراتژی و راه حل عملی و اجرایی جهت استقرار نظام نگهداری و بهره برداری جایگاه های CNG کشور ارائه گردد.

واژه های کلیدی: خدمات پس از فروش، بهره برداری، سیستم، ارزیابی، استراتژی، CNG، راهکارها

-1 مقدمه:

نگهداری تجهیزات مکانیکی، تعمیرات و انجام سرویسهای دوره ای و چگونگی انجام آن از بهترین عوامل افزایش عمر، بهبود عملکرد و بازدهی کاری تجهیزات به ویژه تجهیزات مکانیکی دوار می باشد. با توجه به فراگیر شدن مقوله CNG و نصب تجهیزات سوختگیری CNG در کشور، مسلما برنامه ریزی، سازماندهی و ایجاد یک سیستم خدمات پس از فروش منسجم جهت ارایه این خدمات اهمیت فراوانی خواهد داشت. به ویژه با توجه به اینکه جهت استفاده از گاز طبیعی به منظور استفاده در خودروها باید آن را تا فشار های بسیار بالا فشرده نمود، اهمیت رعایت مسایل ایمنی و نیز چگونگی بهره برداری و نگهداشت این تجهیزات را دوچندان می نماید.

استراتژی نگهداری و بهره برداری جایگاه های CNG کشور که به منظور ایجاد این سیستم در جایگاههایCNG کل کشور و ارزیابی دوره ای به منظور استمرار کیفیت خدمات رسانی به این جایگاهها تهیه شده، با توجه به تجربیات بدست آمده در طول سالهای اخیر و شرایط نه چندان مناسب تامین، ساخت، مونتاژ، انبارش، تحویل، حمل و نصب و راه اندازی نهایی این تجهیزات که بر اثر عدم وجود این سیستم یکپارچه بوجود آمده است می باشد. افزایش تعداد جایگاههای توزیع CNG در سالهای اخیر و تکنولوژی بکار رفته در این تجهیزات و تغییر نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان همگی به این مطلب اذعان دارد که بدون طراحی یک سیستم منسجم و توجه سیستمی به امر خدمات پس از فروش این تجهیزات، امکان ادامه کار بدون عیب و نقص و ایمن جایگاهها وجود ندارد.

-2 فرصتهای بهبود در امر بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری جایگاههای CNG

در تمامی صنایع از جمله صنعت CNG مشکلاتی وجود دارد که مانع بهرهوری مناسب میگردند.در اینجا سعی شده این مشکلات فرصتی برای بهبود بخشیدن به عملکرد شرکتهای بهرهبردار و خدمات پساز فروش دانسته شود که در زیر به آنها اشاره گردیده است.

•کامل نمودن مدارک فنی تجهیزات جایگاههای CNG و ارائه مشخصات کامل قطعات و تجهیزات از سوی تامین کنندگان

•تهیه الگوی مناسب خدمات پس از فروش و بهره برداری جایگاههای CNG مطابق با شرایط ایران

•کسب اطلاعات کافی از چگونگی و علت خرابی تجهیزات و ارائه راهکار آن از نظر:

الف. خدمات و عملکرد شرکتهای بهره بردار ب. سرویس و نگهداری تجهیزات ج. کارکرد و اصول طراحی تجهیزات

•بازنگری و کاربردی نمودن دستورالعملهای اجرائی جهت بهره برداری و نگهداشت جایگاهها

•لزوم وجود برنامه متمرکز کالیبراسیون جهت ابزارها

•نیاز مبرم به برنامه مناسب آموزشی به صورت مدون

•ایجاد یک فرمت واحد جهت گزارشات و تدوین برنامه تجزیه و تحلیل بازخوردها

•حل مشکلات موجود در خصوص رویه تحویل و تحول جایگاهها

•استفاده بهینه و صحیح از سیستم اسکادا و سیستم کنترل مرکزی

•برخورداری از نظامی صحیح جهت نصب و راهاندازی تجهیزات

•ایجاد مراکز خدمات رسانی به جایگاهها با توجه به پراکندگی آنها

•ارائه سیستم تعیین شرایط احراز شرکتهای خدمات پس از فروش و بهره بردار

•ایجاد سیستم مدون معیارهای ارزیابی و رتبه بندی شرکتهای خدمات پس از فروش و بهره بردار

•شناسایی عوامل و استقرار سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست - - HSE-MS

•استقرار سیستم نظم اداری و محیط کار - - 5S شرکتهای خدمات پس از فروش و بهره بردار

•استقرار مستندسازی در شرکتهای خدمات پس از فروش و بهره بردار

•ایجاد سیستم تضمین کیفیت - - Q.A جهت عملکرد شرکتهای خدمات پس از فروش و بهرهبردار

-3 ایجاد نظام آموزش شرکتهای بهره بردار و خدمات پس از فروش

یکی از ابزارهای مهم ، جهت انجام صحیح و ایمن کار شرکتهای بهره بردار و خدمات پس از فروش در هنگام بهره برداری و تعمیر جایگاههای CNG ، آموزش پرسنل این شرکتها میباشد. در اغلب حوادث پیش آمده در تمامی صنایع ، از جمله صنعت CNG که منجر به خسارتهای جانی و مالی نیز شده است ، عدم بهره-مندی از آموزشهای لازم جهت انجام امور محوله به کارکنان ، یکی از دلایل اصلی میباشد.لذا در بکارگیری کارکنان پس از گزینش افراد شایسته و مناسب جهت تصدی مشاغل مورد نظر، نوبت به آموزش این افراد میرسد. هدف از آموزش پرسنل شرکتهای بهره بردار و خدمات پس از فروش ، انتقال دانش و مهارتهای مطلوب به فرا گیرندگان است. بر این اساس تحلیل نیازهای آموزشی صنعت CNG بر گرفته از 3 سطح ذیر میباشد :الف. تحلیل نیازهای فردی. ب. تحلیل نیازهای شغلی. ج. تحلیل فرایندی.
• تحلیل نیازهای فردی شامل آموزش اپراتورها ، تکنسینها ، کارشناسان و مدیران شرکتهای بهرهبردارخدمات پس از فروش میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید