بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آوای قرآن کریم بر کاهش اضطراب و درد بیماران تحت جراحی شکم بیمارستان شهید عارفیان ارومیه با تاکید بر فرهنگ اسلامی انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی می باشد.

جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهید عارفیان ارومیه برای انجام عمل جراحی شکم بودند و تعداد نمونه 60 نفر در دو گروه کنترل و مداخله در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب آشکار اسپیلبرگر و مقیاس دیداری درد استفاده گردید.

اطلاعات جمع آوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آوای قرآن کریم موجب کاهش اضطراب و درد در بیماران تحت عمل جراحی می گردد.

مقدمه

عمل جراحی یک روش درمانی معمول در بسیاری از بیمارستانها و یکی از اضطراب انگیزترین وقایعی است که ممکن است در طول زندگی هر فردی اتفاق بیفتد - روحی و همکاران، . - 1384 اضطراب موجب درد پس از عمل ، افزایش نیاز به مسکن و داروهای بیهوشی در بیماران تحت عمل جراحی می شود - آگاروال1 و همکاران ، . - 2005 ارزیابی تحمل عمل جراحی از سوی بیمار برای پزشک معالج امری حیاتی می باشد و گاهی جراحان بدلیل اضطراب بیش از حد بیمار عمل جراحی را به تعویق می اندازند

اضطراب در بیماران کاندید عمل جراحی شایع میباشد بطوریکه کیم3 و همکاران - 2010 - بروز اضطراب قبل از عمل جراحی را در بیش از 60 درصد بیماران گزارش کردهاند . استرس وارد شده به بدن در اثر عمل جراحی و صدمه بافتی ناشی از آن به واسطه آزاد سازی موادی که تولید درد می کند منتهی به فعل و انفعالاتی میشود که در صورت عدم کنترل درد عوارض زیادی ایجاد مینماید

برای کاهش اضطراب و درد در بیماران تحت عمل جراحی روشهای دارویی مختلفی وجود دارد که البته خالی از عارضه نبوده در عین حال با کاهش دوز ، امکان برگشت علائم بسیار زیاد است - صائبی ، . - 1380 کاربرد روشهایی همچون آشنا سازی بیماران با اتاق عمل قبل از عمل جراحی ، ارائه توضیحات و آموزش به بیماران در باره نحوه عمل جراحی از جمله روشهای غیر دارویی کاهش اضطراب و درد می باشد . یکی از این روشها موسیقی درمانی است

موسیقی درمانی درمان مکملی است که بهبودی و رفاه بیماران را از طریق افزایش آستانه استرس و از بین بردن عواطف منفی ، تنظیم فرآیندهای درونی ، ایجاد حالت آرامش و افزایش قدرت ایمنی بهبود میبخشد - چانگ6 ، . - 2005 در میان روشهای مختلف غیر دارویی کاهش اضطراب ، موسیقی درمانی اثرات مثبت بیشتری بر کاهش اضطراب پیش از عمل جراحی و درد پس از عمل جراحی دارد

آوای دلنشین قرآن کریم بعنوان یکی از روش های تخفیف اضطراب و عوارض ناشی از آن در بیماران کاندید اعمال جراحی بخصوص در جوامع اسلامی مطرح گردیده است . یافتههای تحقیق کلان - 1999 - 8 نشان داده که آوای قرآن کریم بعنوان موسیقی می تواند مداخله موثر و بی خطری بر مشکلات بیماران از جمله کاهش استرس ، تحریک پذیری ، کاهش احساس تنهایی ، بهبود خلق و تعدیل هیجانات باشد .

اثرات گوش دادن به موسیقی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . مطالعه مجیدی - 1380 - با هدف تعیین تاثیر آوای قرآن بر میزان اضطراب بیماران تحت عمل آنژیوگرافی قلب نشان داد میزان اضطراب گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود.

در مطالعه آقا جانی و میرباقر - - 1388 تاثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب و برخی از متغیرهای فیزیولوژیک قبل از عمل جراحی شکم نتایج نشان داد استماع موسیقی و آوای قران کریم مداخله ای سیستماتیک و مکمل برای بیماران قبل از عمل جراحی است که می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید