بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

خلاصه

مقدمه:

سینوزیت مزمن به عفونت سینوس های پارانازال گفته می شود که بیش از دوازده هفته ادامه داشته باشد. علایم این بیماری مشابه سینوزیت حاد است با این تفاوت که سردرد و درد صورت و تب در این نوع سینوزیت به ندرت دیده می شود. ابتلا به سینوزیت مزمن در اثر اختلالات میکروآناتومیک خصوصاً در راه های هوایی باریک و نواحی تماس مخاطی بینی و سینوس ها ایجاد می شود. از جمله عوامل زمینه ساز می توان از انحراف سپتوم بینی نام برد.

هدف این مطالعه بررسی شیوع سینوزیت مزمن در بیماران با انحراف سپتوم بینی و همچنین بررسی میزان انسداد راههای تخلیه سینوسی به علت انحراف سپتوم و شدت و مدت بروز سینوزیت مزمن در بیماران مراجعه کننده  به درمانگاه گوش، حلق و بینی مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز می باشد که به عنوان یکی از مراکز اصلی ارجاع  بیماران در شمال غرب ایران است.

اسلاید 2 :

مواد وروش ها:

این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی – تحلیلی است. موارد مورد مطالعه شامل 100 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن در محدوده سنی 14تا 60 سال می باشند که توسط متخصصین  ENT ویزیت شده اند. اطلاعات بیماران از قبیل سن، جنس، سابقه بیماری سینوزیت ,سابقه درمان دارویي , جراحی برای انحراف بینی (در صورت وجود)، نتیجه سی تی اسکن و ... در برگه پرسشنامه بیمار ثبت شده است. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری 17 SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.

یافتهها:

 40% بیماران با علایم مشکوک به سینوزیت,مبتلا به سینوزیت مزمن بوده اند. شایعترین علت سینوزیت این بیماران انحراف سپتوم بینی بوده است. 12% بیماران سابقه سپتوپلاستی داشته اند. در 38% بیماران سابقه ترومای بینی وجود داشته است. بین انحراف تيغه بيني و جنسيت رابطه معني‌داري وجود داشته است. در زنان انحراف سپتوم به راست و در مردان انحراف سپتوم به چپ به طور معناداری بیشتر بوده است. بین انحراف تيغه بيني و سابقه تروما رابطه معني‌داري وجود دارد. در بیمارانی که سابقه سپتوپلاستي نداشته اند، انحراف به طرف راست بیشتر بوده است.

اسلاید 3 :.

نتیجهگیری: با توجه به ارتباط سینوزیت مزمن با انحراف سپتوم بینی بنظر می رسد تعیین روش های درمانی و پروفیلاکسی موثر بر سینوزیت و انجام روش های تشخیصی لازم و مناسب در افراد دارای انحراف سپتوم بینی ضروری می باشد.

کلمات کلیدی: سینوزیت، سینوزیت مزمن، انحراف سپتوم بینی

اسلاید 4 :

مقدمه

سینوزیت مزمن به، عفونت سینوس های پارانازال گفته می شود که بیش از دوازده هفته ادامه داشته باشد. در این نوع سینوزیت معمولا عوامل مستعد کننده که در مورد سینوزیت حاد گفته شد وجود دارد. علایم این بیماری مشابه سینوزیت حاد است با این تفاوت که سردرد  ودرد صورت و تب در این نوع سینوزیت به ندرت دیده می شود(1, 2).

سینوزیت مزمن در معیار های معرفی شده بر اساس وجود گروهی از علائم و نشانه های بیماری همراه با  یافته های رادیولوژیک مشخص می شود. ابتلا به سینوزیت مزمن در اثر اختلالات میکروآناتومیک خصوصاً راه های هوایی باریک و نواحی تماس مخاطی در بینی و سینوس ها ایجاد می شود(3, 4).

از جمله عوامل زمینه سازبرای انسداد دهانه سینوس ها و ایجاد سینوزیت مزمن می توان از انحراف سپتوم بینی نام برد(5, 6).

اصول درمانی شامل شناسایی عوامل و معالجه براساس آن است. معالجه با آنتی بیوتیک مناسب در رینوسینوزیت معمولا حداقل 4-3 هفته طول می کشد و برای انتخاب آنتی بیوتیک باید نمونه برداری شود و نمونه فوق لازم است که کشت داده شده و طی کشت نوع آنتی بیوتیک با طیف اثر لازمه انتخاب شود. در صورت مقاوم بودن میکروب ممکن است آنتی بیوتیک وریدی تجویز شود. دیگر موارد درمانی شامل استفاده از قطره کورتیکواستروئید بینی، شتشو با آب نمک، استعمال دوره های کوتاه مدت از استروئیدهای خوراکی، ضداحتقان، ضد درد و موکولیتیک ها است. بیمارانی که آلرژی دارند ، آنتی هیستامین خوراکی ,کورتون موضعی و ایمونوتراپی، ممکن است نقش مهمی بازی کند(7).

اسلاید 5 :

تیغه بینی که از قسمتهای غضروفی، استخوانی و مخاطی تشکیل شده است، فضای بینی را به دو قسمت تقسیم می کند. در اثر ضربه یا رشد ناهماهنگ، گاهی این تیغه انحنای شدید به یک یا دو طرف بینی پیدا می کند و تنفس از راه بینی را دشوار می سازد. اصلاح انحراف تیغه بینی با جراحی امکان پذیر است. جراحی که بدین منظور صورت می گیرد سپتوپلاستی نام دارد (5, 8).

هدف این مطالعه بررسی شیوع سینوزیت مزمن در بیماران با انحراف سپتوم بینی است، همچنین بررسی میزان انسداد راههای تخلیه سینوسی بر اثر انسداد سپتوم و شدت و مدت بروز سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز می باشد که به عنوان یکی از مراکز اصلی ارجاع  بیماران در شمال غرب ایران است.

اسلاید 6 :

تعريف واژه های کلیدی

  • سینوس: سینوسها فضاهای خالی پراز هوا هستند که در قسمت جلو جمجمه در ضخامت

استخوانهای سر و صورت قرار دارند. این فضاها با منافذ ظریف به داخل بینی راه پیدا می کنند. سطح داخل آن ها از لایه نازک بافت پوششی مفروش شده است. این مخاط ترشحات نرم و چسبنده ای به نام ترشحات مخاطی تولید می کنند تا مسیر بینی را مرطوب نگه دارد.

  • سینوزیت: آماس حاد یا مزمن لایه مخاطی در یک یا چند حفره اطراف بینی است.
  • سینوزیت مزمن: باقی بودن علائم سینوزیت مانند احساس فشار در صورت ،گرفتگی بینی و ترشحات پشت حلق است که بیش تر از 12 هفته باقی باشد.
  • انحراف بینی: انحراف بینی (Septal Deviation) معمولاً کجی تیغه بینی در قسمت غضروفی یا استخوانی داخلی بینی است وممکن است تاثیری روی شکل ظاهری بینی گذارد.
  • سپتوپلاستی: سپتوپلاستی نام عمل جراحی اصلاحی است که در آن انحراف تیغه میانی بینی تا حد امکان اصلاح می شود.

اسلاید 7 :

  • گرافی واترز: در یک رادیو گرافی واترز استاندارد ریج پتروس استخوان تمپورال در زیر سینوس ماگزیلا تصویر می شود. این رادیوگرافی برای بررسی سینوسهای ماگزیلاری اختصاصی بوده و در تشخیص سینوزیت بکار میرود. در این رادیوگرافی سینوسهای فرونتال واتموئید قدامی و خلفی مشاهده می شوند. اما رادیوگرافی اختصاصی برای مشاهده سینوس فرونتال ، تکنیک کالدول (Caldwell) می باشد. برای تشخیص شکستگی استخوان گونه (زایگوما) و اتصالات این استخوان با استخوانهای فرونتال، ماگزیلار و تمپورال، شکستگی های بینی و دیواره های طرفی، تحتانی و فوقانی اربیت از تکنیک (ساب منتوورتکس و عکس لترال) استفاده می شود.

اسلاید 8 :

اهداف مطالعه

هدف كلي طرح:

بررسی فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز در سال 1392

اهداف اختصاصي طرح:

(1تعیین فراوانی سینوزیت مزمن و انحراف بینی در بیماران مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع)

(2تعیین علل سینوزیت مزمن در بیماران مورد بررسی

(3تعیین علل انحراف بینی در بیماران مورد بررسی

(4تعیین ارتباط بین انحراف بینی و بروز سینوزیت مزمن در بیماران مورد بررسی

(5تعیین فراوانی سابقه جراحی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن

(6تعیین فراوانی سابقه تروما در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن و انحراف سپتوم بینی

اسلاید 9 :

فرضیههای طرح:

فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن چقدر است؟

فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در ارتباط با جنس و سن بیماران چگونه است؟

میزان وجود سابقه مداخله جراحی برای اصلاح انحراف سپتوم بینی در بیماران سینوزیت مزمن چقدر است؟

 اهداف كاربردي طرح:

بررسی میزان تاثیر انحراف بینی در بروز سینوزیت مزمن و تعیین میزان تاثیر مثبت سپتوپلاستی در جلوگیری از آن

اسلاید 10 :

بررسی متون

سینوزیت مزمن یکی از شایعترین علل مراجعه بيماران به پزشك مي باشد. سالانه در حدود 25 میلیون نفر در ايالات متحده امریکا به این بیماری مبتلا می شوند و هزینه ای هنگفتی به سیستم پزشکی اين كشور تحميل می گردد. با توجه به آمارهای ملی امریکا، سینوزیت، پنجمین بیماری تشخیصی است که برای آن آنتی بیوتیک تجویز می شود(9-12).

سینوزیت مزمن در معیارهای معرفی شده بر اساس وجود گروهی از علایم بیماری با یافته های رادیولوژیک مشخص می شود. در این میان توسعه راهنماهای جامع برای تشخیص و درمان رینوسینوزیت، یک بحث مهم برای متخصصین گوش و حلق و بینی بوده است. ليكن تصویربر داری تشخیصی به طورکلی جهت تایید تشخیص ,عود یا عوارض  بیماری مورد استفاده قرار مي گیرد. پیشرفت در تکنیکهای تصویر برداری , مانند سی تی اسکن و MRI، تشخیص ,پیگیری و درمان این بیماری را افزایش داده است و لذا اغلبي از پزشکان سی تی اسکن را جهت تایید تشخیص سینوزیت مزمن و تعیین شدت بیماری بکار مي برند(13-17).

همچنین سی تی اسکن برای تعیین موارد واریاسیونهای آناتومیک و نيز تعيين نقشه راه در موارد جراحی هم بکار مي رود. بنابراین سی تی اسکن به عنوان يك جز اساسی درپیگیری درمان سینوزیت مزمن بکار مي رود(18).

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید