بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق تعیین سطح مهمترین مناطق ریسک پذیر برای آتش سوزی در شهرستان دالاهو واقع در استان کرمانشاه می باشد. نتایج میزان سطوح جنگلی متراکم 633 هکتار و جنگلی نیمه متراکم 32400 هکتار و مرتعی متراکم 286 هکتار و نیمه متراکم 61462 هکتار بدست آمد بنابراین مجموعه سطوح جنگلی و مرتعی متراکم و نیمه متراکم 94781 هکتار می باشد که برای خطر آتش سوزی ریسک بالایی دارد و مدیریت آتش سوزی باید برروی این سطوح تمرکز بیشتری داشته باشد تا با جلوگیری از وقوع آتش سوزی و ایجاد خسارت مانع از بین رفتن پوشش گیاهی در این مناطق شویم.
مقدمه

جنگل یک منبع طبیعی مهم است که نقش مهمی در توازن های زیست محیطی دارد. [5] جنگل ها به عنوان یک منبع تجدید شونده، از ارکان اصلی توسعه پایدار در هرکشور به شمار می روند. یکی از پدیده هایی که پایداری جنگل را به خطر می اندازد و هر ساله سطوح وسیعی از جنگلها را از بین می برد، پدیده آتش سوزی است در پیشگیری از آتش سوزی و کاهش اثرات آنها مدیریت آتش سوزی جنگل نقش بسیاری مهمی دارد . آتش سوزی جنگل و مناطق طبیعی ، قبل از ظهور انسان ، شکل گیری ساختار مناظر، و الگو و درنهایت تشکیل ترکیب گونه ای اکوسیستم رخ می داد . هم اکنون نیز ، علی رغم پیشرفت در حمایت و و جلوگیری از آتش سوزی ، هنوز هم مناطقی از جنگل در اثر آتش سوزی از بین می روند یا تخریب می شوند [4]

مدیران آتش سوزی در جنگل از سیستم اطلاعات جغرافیایی در تهیه نقشه مواد سوخت ؛ تهیه نقشه آب و هوایی و درجه بندی خطر آتش استفاده می کنند. پدیده آتش سوزی هر ساله سطوح کم و بیش زیادی از مساحت جنگلهای ایران را مورد تهدید یا خسارت قرار می دهد .وبر کیفیت و سلامت آنها تاثیر منفی می گذارد و تهدید جدی برای حیات و غنای گونه ای این جنگلها به حساب می آید. از تاریخچه دقیق آتش سوزی در جنگلهای ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما آنچه مسلم است آتش سوزی جنگلهای ما با تاریخ پیدایش جنگل در هم آمیخته است .

[2] در غرب ایران در سال 1376 ،300 فقره آتش سوزی به وقوع پیوست که در نتیجه 1500 هکتار مرتع و 400 هکتار جنگل از بین رفت . در سال 52 1377 فقره آتش سوزی در پارک ملی گلستان اتفاق افتاد و در همین سال 5300 هکتار از جنگلها و مراتع استان خوزستان در اثر 14 فقره آتش سوزی تعمه حریق گردید.[1] در شهرستان دالاهو به دلیل داشتن پوشش جنگلی و مرتعی هر ساله امکان وقوع آتش سوزی های متعدد وجود دارد، مدیران آتش سوزی برای مدیریت این پدیده نیاز به تهیه نقشه پوشش گیاهی و دانستن سطح پوشش جنگلی و مرتعی به عنوان مهمترین پدیده در ایجاد و گسترش آتش سوزی دارند . هدف از این تحقیق تهیه نقشه پوشش گیاهی طبقه بندی شده دارای پتانسیل خطر و تعیین سطح آنها در شهرستان دالاهو نسبت به آتش سوزی می باشد.

مواد و روشها
روش تحقیق

ابتدا نقشه پوشش گیاهی شهرستان از نقشه پوشش گیاهی استان با استفاده از نرم افزار Arc  view  Gis3.2a تفکیک شد. سپس مساحت هر تیپ پوششی براساس تراکم سطوح جنگلی ومرتعی به سه طبقه متراکم نیمه متراکم وضعیف طبقه بندی شدند. با استفاده از تحقیقات انجام شده تاثیر تراکم و نوع پوشش گیاهی در ایجاد و گسترش آتش سوزی تعیین سپس مناطق ریسک پذیر اولویت بندی شدند - نقشه پوشش منطقه مورد مطالعه:شکل - 2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید