بخشی از مقاله

چکیده

SO2 یکی از آلایندههای هوا به شمار میرود که در اثر احتراق و مصرف سوختهای فسیلی ایجاد میشود. استنشاق SO2 راههای تنفسی را ملتهب میکند. SO2 در هوا با اکسیژن و بخار آب ترکیب شده و اسیدهای سولفوریک را بوجود میآورند.

در این پژوهش از دادههای روزانهی 4 ایستگاه در شهر اهواز استفاده شدهاست و میانگین غلظت سالانه در بازههای عددی معین برای این آلاینده به روش اپیدمیولوژی بدست آمد و نمودارهای غلظت - نفر برای برآورد کل مرگ و میر، برآورد مرگ ناشی از بیماریهای قلبی - عروقی، تنفسی، برآورد مراجعات سرپایی بیماریهای تنفسی افراد 15 تا 64 سال و بالای 65 سال، مراجعات سرپایی بیماری آسم افراد زیر 15 سال و 15 تا 64 سال، برآورد بیماری مزمن انسداد ریوی و برآورد سکته حاد قلبی بدست آمد.

طبق نتایج بدست آمده مراجعات سرپایی بیماری تنفسی افراد بالای 65 سال و مراجعات سرپایی بیماری آسم 15 تا 64 سال، صفر نفر برآورد شد. به علاوه بیشترین تعداد مرگ و میر مربوط به برآورد کل مرگ و میر 65 نفر در غلظت 324,5 ʽg/m3 و نیز برآورد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی - عروقی 62 نفر در غلظت324,5 ʽg/m3 بودهاست. باتوجه به آسیب رسانیهای شدید این آلاینده باید تمهیداتی قائل شد. می توان در کارخانهها وصنایع از تجهیزات کنترل دیاکسیدگوگرد استفاده کرد.

.1 مقدمه

آلودگی هوا یکی از مشکلات شهرهای بزرگ جهان است و سلامتی ساکنین این شهرها را تهدید میکند . از اثرات احتمالی آلایندههای هوا بر سلامت بشر، افزایش بروز و علایم بیماریهای تنفسی است. مهمترین آلایندههای هوا که ازسوخت خودروها ناشی میشوند شامل دیاکسیدگوگرد، ازن، دیاکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، سرب، بنزن، فرمالدئید و ذرات معلق میباشند.

سوزش چشم، تنگی نفس، خسخس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشانههای آلودگی هواست. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر میگذارد به طوری که در انگلستان از هر 50 حملهی قلبی یکی با آلودگی هوا ارتباط دارد

SO2، گازی است بیرنگ که برروی سطوح بسیاری از مواد جامد و ذرات هوا واکنش انجام میدهد و اسیدسولفوریک تولید می-کند و در پی آن باران اسیدی تشکیل میشود که شامل دو نوع بارش تر - باران، برف و مه - و خشک - ذرات معلق اسیدی - میباشد و pH آن کمتر از 5,6 است. این اسید در کودکان و افراد مبتلا به آسم ایجاد مشکل می نماید

باران اسیدی همچنین برروی ساختمانها، خاک و گیاه تاثیر منفی دارد و از آنجا که pH پایین و حالت اسیدی دارد، باعث خوردگی گیاهان میشود و میزان موفقیت در کار کشاورزی را پایین میآورد - رامی، . - 1392 گاهی در برگ درختان، خوردگی و سوراخ ایجاد و پوشش خاک را اسیدی میکند

درک ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و توسعهی T2D - دیابت نوع - 2 در تلاشهای ما برای کنترل منابع آلودگی هوا و تاثیر آن بر بیماری بسیار مهم است . - Thiering et al, 2010 - افراد مسن بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می باشند

در این تحقیق از دادههای روزانهی مربوط به 4 ایستگاه شهر آلودهی اهواز طبق شکل 1، و میانگین غلظت سالانه، در بازه های عددی معین برای این آلاینده به روش اپیدمیولوژی بدست آمد و نمودارهای غلظت - نفر برای برآورد کل مرگ و میر، برآورد مرگ ناشی از بیماریهای قلبی - عروقی، تنفسی، برآورد مراجعات سرپایی بیماریهای تنفسی افراد 15 تا 64 سال و بالای 65 سال، مراجعات سرپایی بیماری آسم افراد زیر 15 سال و 15 تا 64 سال، برآورد بیماری مزمن انسداد ریوی و برآورد سکته حاد قلبی بدست آمد. کمترین و بیشترین برآورد اثرات ناشی از آلایندهی SO2 نیز بدست آمد.

شکل -1 اهواز جزء10 شهر آلوده جهان

.2 مواد و روشها

غلظت SO2 در 4 ایستگاه شهر اهواز - ایستگاه هواشناسی، اداره کل، نادری و میدان دانشگاه - اندازهگیری شد. غلظتهای اندازهگیری شده در مدت زمان 24 ساعت در هر روز بودهاست. بااستفاده از دادههای ساعتی، میانگین روزانه محاسبه و براساس میانگین روزانه، روند تغییرات به صورت ماهانه و سالانه از لحاظ SO2 محاسبه شد و غلظت این آلاینده در بازههای عددی متناسب با تعداد مرگ و میر و مراجعین سرپایی بیماریهای قلبی - عروقی، تنفسی، آسم، انسداد ریوی و سکته حاد قلبی به روش اپیدمیولوژی برآورد گشت. و در نهایت نمودار میزان مرگ و میر براساس غلظتهای مختلف رسم و بررسی گردید.

.3 یافتهها و بحث

نمودارهای زیر کلیهی برآوردهای منتسب به آلایندهی SO2 را نشان میدهند.

نمودار1 برآورد کلی مرگ و میر حاصل از وجود غلظت غیر مجاز آلایندهی SO2 در هوای شهر اهواز را نشان میدهد. که بیشترین مرگ و میر با تعداد 65 نفر در سال در غلظت 324,5 ʽg/m3 بودهاست.

نمودار2 برآورد کل مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی - عروقی را نشان میدهد. در این نمودار بیشترین مرگ و میر با تعداد 62 نفر در سال و با غلظت 324,5 ʽg/m3 برآورد شدهاست.

نمودار-1 تعداد موارد برآورد کل مرگ منتسب به SO2 

نمودار-2 تعداد برآورد کل مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی منتسب به SO2

نمودار3 برآورد مرگ و میر ناشی از بیماری تنفسی میباشد. بیشترین مرگ و میر 10 نفر در سال و با غلظت 324,5 ʽg/m3 در سال برآورد شدهاست.

نمودار4 برآورد مراجعات سرپایی بیماری تنفسی افراد 64-15 سال را نشان میدهد. بیشترین مراجعین حدود 2 نفر در سال و در غلظت 324,5 ʽg/m3 بودهاست.

نمودار-3 تعداد مرگ ناشی از بیماری تنفسی منتسب به SO2

نمودار-4 تعداد مراجعات سرپایی بیماری تنفسی افراد 64-15 سال منتسب به SO2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید