بخشی از مقاله

چکیده

سلامت از مهمترین ابعاد حیات انسان و شرطی ضروری برای ایفای نقشهای اجتماعی است. زنان شرایط سلامت منحصری به فردی دارند و بیشتر از مردان از سیستم خدمات سلامت استفاده میکنند. فضاهای سبز شهری دارای پتانسیلی برای مداخله مقرونبهصرفه در رفع مسائل سلامت میباشند. با توجه به اهمیت موضوع این مقاله به تحلیل خودهمبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری در شهر مشهد میپردازد.

روش تحقیق حاضر توصیفیB تحلیلی است و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرمافزار Geo Da به تحلیل اطلاعات پرداختهشده است. بر اساس آمارنامه سال 1392، اولین دلیل مرگ بانوان در شهر مشهد بیماری قلبیB عروقی است. لذا مرگ بانوان براثر این بیماری بررسی میشود و آدرس محل سکونت افراد فوتشده 1780 - آدرس به صورت کامل - در GIS نقطهگذاری شدند. جهت بررسی توزیع فضایی مرگ بانوان از ضریب موران و آماره G، برای محاسبه میانگین فاصله مرکز محلات تا نزدیکترین فضای سبز بالای یک هکتار از دستور Near و بهمنظور تحلیل خودهمبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری در شهر مشهد از ضریب دومتغیره موران استفادهشده است.

نتایج نشان میدهد که توزیع فضایی مرگومیر بانوان بهصورت خوشهای است و ضریب موران 0.5 و آماره 0.4 G بهدستآمده است و %42 محلات در فاصله بیشتر از 1000 متر از پارکهای بالای یک هکتار قرار دارند. در ارتباط با تحلیل خودهمبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری توزیع فضایی بهدستآمده از نوع خوشهای است و ضریب موران دومتغیره 0.3 به دست آمد و در مناطقی که بانوان فاصله زیادی تا فضای سبز دارند، مرگ بانوان از توزیع فضایی بالایی برخوردار است.

واژگان کلیدی: خودهمبستگی فضایی، فضاهای سبز شهری، مرگومیر بانوان، مشهد

مقدمه و بیان مسئله

سلامت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که اندیشمندان بسیاری از کشورها به آن میپردازند - افشانی و شیری محمدآباد،. - 278 :1394 سلامت از مهمترین ابعاد حیات انسان و شرطی ضروری برای ایفای نقشهای اجتماعی است که در هر فرهنگی به معنا و مفهوم ویژهای دلالت دارد - ودادهیر و همکاران، . - 134 :1387 امروزه افزایش شهرنشینی اثرات عمدهای بر سلامت افراد گذاشته است و بیشتر افراد در معرض شرایط مزمنی قرار میگیرند که در تمامی شهرها رایج میباشد.

این شرایط شامل عدم فعالیت بدنی، شیوع چاقی و درنتیجه رشد بیماریهای قلبی B عروقی و فشارخون بالا است.سی سال تحقیق نشان داده است که طبیعت شهری ابزاری مفید برای ارتقا سلامت جسمانی و روانی جمعیت شهری رو به رشد جهان است و فضاهای سبز شهری دارای پتانسیلی جهت مداخله مقرونبهصرفه برای کمک در رفع مسائل سلامت میباشند مطالعه انجامشده توسط  اولین مطالعه فراگیر بزرگمقیاس بود که ارتباط بین فضای سبز و سلامت را نشان داد.

این پروژه بخشی از برنامه تحقیقاتی بزرگتری بود که در آن اثرات سلامتی فضای سبز بررسی میشد. این برنامه ویتامین G نامیده شد که در آن G اشاره به سبز Green - - دارد؛ بنابراین فضاهایی سبز شهری میتوانند بر محدوده جغرافیایی بیماریها اثرگذارند. فضاهای سبز شهری بهطور مثبتی با فعالیت بدنی و سلامت جسمانی مرتبط میشوند. نزدیکی به فضای سبز منجر میگردد که افراد فعالیت بدنی بیشتری انجام دهند و فعالیت بدنی بهعنوان عامل برجسته سلامت شناختهشده است .

زنان بهواسطه تفاوتهای بیولوژیکی و رفتاری/اجتماعی شرایط سلامتی منحصربهفردی دارند و در طول دوره زندگی بیشتر از مردان از سیستم خدمات سلامت استفاده میکنند زنان باید از بالاترین استانداردهای سلامت جسمی و روحی بهرهمند شوند و سرمایهگذاری در سلامت زنان اثر معناداری بر سلامت و تندرستی نسل آینده دارد  بروز رسانی شواهد بر فعالیت بدنی و سلامت در زنان را مطرح کردند. نتایج آنها نشان داد که کاهش معنادار خطر در 12 از 17 مطالعه بیماریهای قلبی عروقی، 7 از 8 مطالعه دیابت، 7 از 10 مطالعه سرطان سینه، 2 از 2 مطالعه سرطان آندومتر و 1 از 3 مطالعه سرطان روده بزرگ وجود دارد. در این بررسی مطرح شد که پیادهروی و فعالیت بدنی با شدت متوسط مزایای مشابهی با فعالیت بدنی شدید ایجاد میکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید