بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 شكل و اجزای گواهي فوت پيشنهادي سازمان جهاني بهداشت كه به منظور ثبت علت مرگ بر اساس تعريف فوق طراحي شده است

اسلاید 2 :

جهت روشن شدن مطلب به طرح يك مثال مي‌پردازيم .

مثال 1: خانم 45 ساله اي در ساعت 9 صبح 14 خرداد ماه به علت شكستگي استخوان ران در منزل خويش، به درمانگاه ارتوپدي يك بيمارستان منتقل شده و بستري مي‌شود. پس از اقدامات درماني مناسب در هشتمين روز بستري با تشخيص آمبولي ريه فوت مي‌كند. در بررسي هاي بيشتر مشخص مي‌شود كه متوفي چهار سال قبل داراي كارسينوم پستان بود ، كه به فمور متاستاز داده بود .

اسلاید 3 :

  مثال 2 - آقاي 22 ساله اي بلافاصله بعد از تصادف با اتومبيل، به اورژانس آورده شده است. هنگام پذيرش فاقد نبض و تنفس بوده و عمليات احيا مؤثر واقع نمي‌شود. در لاپاراسكوپي مشخص مي‌شود كه كبد بيمار پاره شده و پريتوان پر از خون است. به نظر مي‌آيد، بيمار به علت شوك هيپوولميك در اثر خونريزي، دچار ايست قلبي شده و فوت كرده است. نمونه تكميل شده قسمت علت مرگ گواهي پزشكي در شكل زير نشان داده مي‌شود.

اسلاید 4 :

  مثال 3 – آقاي 54 ساله اي به علت استفراغ خوني شديد با زردي واضح مراجعه مي‌كند. در بررسي معلوم مي‌شود كه منشاء خونريزي، مري است. در معاينه باليني آسيت شكمي وجود دارد. آمونياك خون بيمار بالا گزارش مي‌شود. همچنين افزايش فشار پورت و سيروز كبدي اثبات مي‌شود. در نهايت بيمار دچار آنسفالوپاتي كبدي شده و در روز بيست و دوم بستري به كما رفته و به ICU منتقل مي‌شود. دو روز بعد با ايست قلبي و تنفسي فوت مي‌كند. جدول زير كلماتي را كه ممكن است براي ثبت در گواهي فوت  مناسب بنظر برسد نشان مي‌دهد. به توضيحاتي كه موجب رد برخي كلمات و انتخاب بيماريها، وضعيت‌هاي ناخوشي مناسب جهت درج در گواهي فوت توجه فرمائيد.

اسلاید 5 :

 

مثال 4 – آقاي 61 ساله‌اي از پنج سال قبل با تشخيص ديابت نوع دوم روزانه دو قرص گلي بن كلاميد مصرف مي‌كرد. همچنين از چهار سال قبل بعلت انسداد نسبي عروق قلب(CAD)   و فشار خون زير نظر متخصص قلب تحت درمان دارويي بود و يكبار نيز درCCU  بستري شده بود. ده روز قبل از فوت به علت اسهال آبكي شديد در بيمارستان بستري شده و با كشت مدفوع تشخيص وبا داده مي‌شود. چهار روز بعد از بستري دچار اورمي شده و كراتينين وي تا 12 بالا مي‌رود و تحت همودياليز قرار مي‌گيرد. ولي نارسايي كليه بيمار اصلاح نشده و در روز دهم بستري با ايست قلبي فوت مي‌كند.

اسلاید 6 :

 

مثال 5– در تاريخ 13 دي ماه1382، يك مرد 21 ساله كه در تصادف اتومبيل به شدت مجروح شده بود، بعلت ضربه مغزي در اثر شكستگي جمجمه مدت كوتاهي بعد از ورود به بيمارستان فوت كرد. حسب گزارش پليس، متوفي راننده اتومبيلي بود كه در ساعت 15/2 صبح در تقاطع خيابان الف با ب، پس از گذشتن از خط وسط خيابان از روبرو با اتومبيلي كه از طرف مقابل مي آمده برخورد نموده است. اتوپسي نشان داد كه اتانول خون 24/0 گرم درصد بود.

اسلاید 7 :

 

اجزاء تشكيل دهنده گواهي فوت دوره حول تولد :

  نظر به اينكه مرگ در دوره حول تولد ارتباط خيلي نزديكي با شرايط و بيماريها مادر دارد، گواهي فوت اين دوره شامل بيماريها و شـرايط نوزاد و مـادر اوست. از اين رو سازمـان جهاني بهداشت گواهي فوت جداگانه اي را براي اين دوره توصيه مي نمايد.

اسلاید 8 :

  مثال 1 – خانمي 26 ساله براي زايمان مراجعه كرده بود. داراي سابقه دو حاملگي قبلي بود كه هر دو در 12 و 18 هفتگي بطور خودبخودي سقط شده بودند. حاصل زايمان طبيعي نوزادان با وزن 700 گرم بود كه در اولين روز تولد فوت كرد. بررسي ها نشان دهندهPulmonary immaturity  بود .

اسلاید 9 :

DEATH

  • Mode of Death(تابلوی فوت)
  • Cause of Death(علت فوت)
  • Manner of Death(مکانیسم فوت)

اسلاید 10 :

 

هر پزشكي مجاز است براي هر فرد فوت شده اي در هر شرايطي گواهي فوت صادر نمايد ولي بايد توجه داشت كه صدور گواهي فوت، به منزله پذيرش تمام مسئوليتها و عواقب احتمالي آن است. نداشتن آگاهي هاي لازم رافع مسئوليت قانوني نيست.

  بطور معمول در تشخيص و درمان بيماري و صدور گواهي پزشكي و فوت به اعتبار گواهي نامه پزشكي، اصل بر برائت پزشك است و مادامي كه خواهان وجود نداشته باشد، مشكلي پيش نمي آيد ولي بعلت فقدان قوانين مدون در مورد حيطه صدور گواهي فوت، لازم است پزشكان با رويه قضايي محلي كه به طبابت مشغول هستند آگاهي كامل داشته باشند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید