بخشی از مقاله

چکیده :

مقدمه: با توجه به این که آلودگی های ناشی از مواد غذایی یکی از راه ههای شایع مسبب انواع بیماریها می باشد و هزینه های زیادی صرف درمان چنین بیماریهایی می شود، لذا شیرینی های تر بعنوان یک ماده غذایی پر مصرف به لحاظ مواد تشکیل دهنده و شرایط ساخت و نگهداریشان ، امکان زیادی برای آلوده شدن به انواع میکربهارا دارا می باشند.

هدف: بررسی تعیین آلودگی میکروبی در شیرینی های تر مصرفی شهرستان لردگان می باشد.

روش بررسی:90 نمونه شیرینی تر از واحدهای قنادی سه شهر لردگان ، فلارد و خانمیرزا واقع در شهرستان لردگان به صورت کاملا تصادفی تهیه شد و طبق معیارهای استاندارد ملی ایران ، بررسی میزان و نوع آلودگی میکروبی انجام گردید.

نتایج: در این بررسی مشخص گردید که 63.3 درصد از کل نمونه های شیرینی تر سه شهر لردگان ،فلارد و خانمیرزا به میکروب های مختلف آلوده می باشند. که این امر نشان دهنده شرایط غیربهداشتی کارگاههای تولیدکننده این ماده غذایی و عدم رعایت نکات بهداشتی درهنگام کار ونگهداری این محصول است. بیشترین آلودگی مربوط به مخمرها و باکتریهای آنتروباکتریاسه بوده است. البته شایان ذکر است که در این بررسی هیچ موردی از باکتری سالمونلا در این نمونه ها جدا نگردیده است. همچنین بررسی ها نشان دادند که بیشترین میزان آلودگی مربوط به شهر فلارد - آلودگی 80 درصدی - و کمترین آلودگی مربوط به شهر لردگان - آلودگی 53.3 درصدی - بوده است.

نتیجه گیری:رعایت موارد بهداشتی درخصوص تهیه ونگهداری مواد غذایی بخصوص شیرینی تر توسط شرکت ها و کارخانه های تولید مواد غذایی و نیزانجام نظارت بیشتر و بهتر توسط مراکز بهداشتی ازضروریات سلامت جامعه میباشد.

مقدمه :

همواره بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده یکی از مشکلات و معضلات موجود در سراسر جهان بوده است .این بیماریها معمولا بعد از مصرف یک ماده غذایی آلوده و ناسالم بوجود آمده و هزینه و وقت بسیاری را متحمل خانواده ها بخصوص خانواده هایی که در کشورهای عقب افتاده یا در حال توسعه ،که وضعیت بهداشتی آنها اوضاع خوبی ندارد، می کند . ولی در عین حال کشورهای پیشرفته نیز با وجود افزایش روز افزون سطح بهداشت و آگاهی مردم از این بیماریها در امان نبوده اند و دائما این کشورهای پیشرفته نیز با این چالش روبرو بوده اند.

براساس گزارش های سازمان های بین المللی در حال حاضر بیماریهای ناشی از استفاده از مواد غذایی آلوده وناسالم و مسمومیت های ایجاد شده بعد از آن از مهمترین علل مرگ و میر در سطح دنیا بویژه کشورهای عقب نگهداشته شده، میباشد.

طبق آمار سازمان های جهانی میزان واقعی بیماریهای ناشی از مصرف غذای آلوده 350-300 برابر بیشتر از میزانی است که همواره اعلام می شود. - - 3 که با این حساب سالانه صدها میلیون نفر از مردم کل جهان دچار مسمومیت های ناشی از مصرف فرآورده های گوشتی ،فرآورده های لبنی و فرآورده های قنادی ها می شود، که البنه این مسمومیت ها خود میتوانند سبب بروز سایر بیماریهای مزمن دیگر مانند بیماریهای مفصلی ،اختلالات دستگاه ایمنی و ...گردند.

شیرینی های تر هم نه تنها از آلودگی مبرا نیستند بلکه به دلایل نوع مواد اولیه آنها و نیز شرایط تهیه و حمل ونقل و همچنین نگهداری آنها می تواند از احتمال آلودگی بالایی برخوردار باشد. - - 4-3لذا باتوجه به مسمومیت های ایجاد شده با فرآورده های قنادی ها بخصوص شیرینی تر ، این تحقیق با هدف تعیین میزان آلودگی های میکروبی شیرینی های تر شهرستان لردگان انجام شده است.

روش بررسی:

مواد شیمیایی و محیط های کشت :

تمام مواد شیمیایی ومحیط های کشت مورد مصرف در ازمایش طبق استاندارد های ملی ایران تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

نمونه برداری: در این مطالعه ،نمونه برداری توسط کارشناسان بهداشت مواد غذایی اداره دامپزشکی شهرستان لردگان وبه صورت کاملا تصادفی انجام گردیده است.

تعداد نمونه های اخذ شده و ارسال شده به آزمایشگاه بهداشت مواد غذایی اداره دامپزشکی لردگان درسال 1391،90نمونه بوده که درماههای مختلف سال نمونه برداری انجام شده است وباحفظ زنجیره سردوحداکثرطی 4ساعت به آزمایشگاه منتقل و توسط کارشناس آزمایشگاه ،آزمایشات لازم ومتعدد روی نمونه ها مطابق با استاندارد های ملی مواد غذایی به شماره های 2461و356و437و2747و1194و2395 انجام گردیده است.

باکتری ها درنمونه ها ابتداتوسط آب مقطر استریل بصورت محلول درآمده وسپس از رقت های مختلف آنان درمحیط های کشت اختصاصی متناسب با هرکدام برده شده و بادماهای متناسب با هر کدام انکوبه شده و پس از زمان مشخصی بیرون آمده و میزان آلودگی آنها گزارش گردیده و با استاندارد های ملی ایران مقایسه گردیده اند. 

جدول شماره 1 :حد استاندارد برای آلودگی شیرینی های تر

یافته ها :از مجموع 90 نمونه بررسی شده ، مشخص گردیده 57نمونه - 63.3درصد - به میکروب های مختلف آلوده بوده است. که بیشترین آلودگی مربوط به مخمرها و کمترین آلودگی مربوط به استافیلوکوکوس اورئوس می باشد. در ضمن هیچ گونه آلودگی به سالمونلا مشاهده نگردیده است.

جدول شماره 2 همانطور که اشاره گردید نمونه های مورد بررسی در ماههای مختلف سال نمونه برداری گردیده اند که در جدول 3میزان آلودگی هر ماه به تفصیل بیان شده است.

آلودگی    درصد
مخمرها  :  - %31 - 44
انتروباکتریاسه : - %23 - 33
باسیلوس سرئوس :  - %20 - 28
کپک ها :  - %12 - 18
اشرشیا کلی : - %8 - 12
استافیلوکوکوس اورئوس  :  - %6 - 8
سالمونلا  :  منفی

جدول شماره 2 همانطور که اشاره گردید نمونه های مورد بررسی در ماههای مختلف سال نمونه برداری گردیده اند که در جدول 3میزان آلودگی هر ماه به تفصیل بیان شده است.

ماه   / میزان آلودگی  /  علت الودگی
فروردین  /  %55   / آنتروباکتریاسه +مخمر+استافیلوکوکوس
اردیبهشت /   %61  /  مخمر+استافیلوکوکوس +باسیلوس +کپک
خرداد  / %64 /   آنتروباکتریاسه +استافیلوکوکوس +باسیلوس
تیر  /  %73  /  مخمر+استافیلوکوکوس +باسیلوس +کپک
مرداد  /  %84 /  آنتروباکتریاسه +مخمر +باسیلوس +کپک +استافیلوکوکوس+اشرشیا کلی
شهریور  /  %71  /  مخمر+استافیلوکوکوس +باسیلوس
مهر  /  %62  /  آنتروباکتریاسه +مخمر +باسیلوس +کپک
آبان /   %73 /   آنتروباکتریاسه +مخمر+ +کپک +اشرشیا کلی
آذر  /  %62 /   آنتروباکتریاسه +استافیلوکوکوس +باسیلوس +کپک
دی  /  %52  /  مخمر+استافیلوکوکوس +باسیلوس+ اشرشیا کلی
بهمن /   %60  /  آنتروباکتریاسه +مخمر +باسیلوس +کپک
اسفند  /  %80 /   آنتروباکتریاسه +مخمر+استافیلوکوکوس +کپک

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید