بخشی از مقاله

عملیاتی و مدیریت - طرح میزان آمادگی جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان در برابرحوادث


فصل اول
روش تحقیق

عنوان:
طرح میزان آمادگی جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان در برابرحوادث
نوع تحقیق :
کاربردی در زمینه عملیاتی ومدیریتی
نحوه ارائه:
بصورت گزارش مکتوب است
بیان مسئله:


شهرستان لردگان با دارابودن 3 شهر و4 بخش وتعداد 340 روستا بصورت پراکنده وجمعیتی بالغ بر 189989 نفر در منطقه ای هم مرز با استان های خوزستان ،اصفهان وکهکیلویه وبویر احمد و در 160 کلیومتری مرکز استان (شهرکرد)واقع شده است .
بدلیل وجود مناطق کوهستانی و رودخانه های بزرگ و آبشارها چون رودخانه ارمند ، خرسان،کارون و... ، وجود سدهای چون کارون 4 ، خرسان 3 و... و طبیعت زیبای منطقه همواره با وجود مناطق صعب العبور، حیوانات وحشی وتردد گردشگران ومسافران وگاهاً ورود افراد نا آشنا به منطقه باعث بروز حوادث گوناگون می گردد.


بدلیل قرار گرفتن شهرستان روی گسل در معرض خطر زلزله ورانش زمین نیز می باشدکه همه موارد در طی سال زلزله های با 2 تا 2.5 ریشتر وکمتر در شهرستان لردگان رخ می دهد.


وجود کارخانه های بزرگ چون پتروشیمی ،سیمان ونیرگاه برق علیرغم اشتغال زایی خطراتی را نیز به همراه دارد.
بدلیل از بین رفتن پوشش گیاهی دربعضی مناطق ، این مناطق در معرض سیل می باشند.
جاده مواصلاتی بروجن – لردگان- ایذه که که حالت ترانزیتی داردروزانه چندین تصادف مرگبار در پی داشته.
موارد فوق بیانگر این است که باید جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان با دارا بودن نیروی انسانی متخصص وکافی ، تجهیزات تخصصی در زمینه های امدادونجات اعم از کوهستان ، سیلاب ، جاده نجات غریق و... را داشته باشدتا در صورت وقوع حوادث در اسرع وقت آمدادرسانی نماید.


هدف کلی:
میزان آمادگی جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان در برابرحوادث
اهداف فرعی:
-بررسي وشناسايي تهديدات وخطرات شهرستان لردگان
- بررسي وضعيت موجود آمادگي شهرستان لردگان در برابرسوانح احتمالي
- شناسايي نقاط قوت وضعف جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان
- ارائه پیشنهادات وراهكارها جهت برطرف سازي نقاط ضعف

 

سوالات:
- تهديدات و خطرات شهرستان لردگان (طبيعي و انسان ساخت) چيست؟
- استانداردهای جمعیت هلال احمر برای مقابله با حوادث چیست؟
- تا چه میزان استانداردها توسط جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان رعایت میشوند؟
- چه مشکلات وموانعی سبب عدم دسترسی به استانداردها شده است؟
- نقاط قوت وضعف در جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان چیست؟

روش تحقیق
- توصیفی


فصل دوم

کلیات


واژه ها:
میزان:تابعی است برای سنجش
آمادگی:
مجموعه اقداماتي است كه توانايي جامعه – دولت و مردم – را در انجام مراحل مختلف مديريت بحران افزايش مي دهد . آمادگي شامل جمع آوري اطلاعات ، پژوهش ، برنامه ريزي ، ايجاد ساختارهاي مديريتي ، آموزش ، تأمين منابع ، تمرين و مانور است . آموزش شامل آموزشهاي همگاني ، تخصصي ، نهادهاي مدني ، صنايع و حرف ، رسانه هاي گروهي و صدا و سيما است
جمعیت هلال احمر:


موسسه ای خیریه ،غیرانتفاعی ودارای شخصیت حقوقی ومستقل که براساس اهداف ووظایف صلیب جهانی که مغایر با قوانین کشور ایران نداشته در مسائل امداد وبهداشتی در مانی برون مرزی و درون مرزی انجام وظیفه می نماید.
شهرستان:


در بخش‌بندی‌های کشوری ایران، شهرستان یکانی کوچک‌تر از استان و بزرگ‌تر از بخش است. هر استان به چندین شهرستان و هر شهرستان به چندین بخش بخش‌بندی می‌شود.زیر نظر فرماندار اداره می شود.

حوادث)حادثه):
یک حادثه، سانحه یا تصادف، یک رویداد خارجی مشخص، قابل شناسایی، ناگاه و غیرقابل پیش‌بینی، غیرعادی و بدون قصد است که در یک زمان و مکان ویژه روی می‌دهد، و بدون دلیل آشکار است، اگرچه اثری مشخص دارد. یک حادثه معمولاً احتمال نتیجهٔ منفی و ناگواری دارد که با آگاهی از دلایل رویدادی که حادثه را می‌آفریند و انجام کار مناسب پیش از رویداد، می‌توان از آن جلوگیری و پیشگیری نمود.

تاریخچه

1- تاریخچه استان چهارمحال و بختیاری


استان در بخش مرکزی فلات ایران و رشته کوههای زاگرس بین کوههای غرب و پیشکوههای داخلی و استان اصفهان وّاقع شده است این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان و از جنوب به استان کهکلیو و بویر احمد از غرب به استان خوزستان و از شمال غرب به استان لرستان محدود است و با توجه به مساحت 16533 کیلومتری این استان معادل 1% مساحت کل کشور را داراست


این استان در تقسیمات کشوری سال 1316شمسی که ایران به ده استان تقسیم شد و چهار محال بختیاری از توابع استان اصفهان یا استان دهم قرار گرفت در سال 1337 فرمانداری کل چهارمحال و بختیاری در سال1352استانداری چهار محال و بختیاری تشکیل شد.
استان از دو منطقه فرهنگی متمایز شامل چهار محال لار – کیار_ میزدج- گندمان و بختیاری که شهرستانها و مناطق با گویش لری بختیاری و ایلات و طوایف مربوطه را شامل می شود تشکیل شده است .


سابقه تاریخی سکونت در استان:
سابقه زندگی در این استان به دوره های پیش از تاریخ ، یعنی هزاره ی ششم قبل از میلاد ، می رسد در این زمان مردم برای یافتن غذا و شکار حیوانات وحشی از نقطه ای به نقطه دیگر می رفتند و از غار ها به عنوان سکونت گاههایی موقت استفاده می کردتد مهاجران آریایی، از 3000 سال قبل ، این منطقه را نیز مانند سایر مناطق ایران به اشغال خود درآوردتد در دوره قبل از اسلام ، این منطقه اهمیت ارتباطی بیش تری داشت اما در دوره ساسانیان با توجه به اهمیت فعالیتهای کشاورزی یک جانشینی در منطقه افزایش یافت.


در قرون اولبه هجرت با مهاجرت ترکان کوچ نشینی در این سرزمین به شدت رونق یافت و به تدریج بر قدرت روسای ایلها افزوده شد و زندگی عشایری در منطقه ، که از دوره ی صفویه به بعد سرزمین لر بختیاری نامیده می شد رونق به سزایی یافت.
تعداد شهرستان:7شهرستان بنام اردل -فارسان-بروجن-لردگان -کوهرنگ-شهرکرد -کیار


تعداد بخش: هفده بخش
تعداد دهستان: سی و نه دهستان
تعداد شهر: بیست و هفت شهر
تعداد روستا: نهصد و بیست روستا
مرکز استان شهرکرد و فاصله آن با پایتخت کشور 520 کیلومتر است .
نژاد:
قبل از مهاجرت آریاییها به فلات مرکزی ایران چهار محال وبختیاری دارای روستاهای زیادی بود . ریخت بختیاری ها به گروه سر پهن تعلق دارد که بیانگر ریشه نژادی سامی آنهاست .
مذهب:مردم استان پس از لشکر کشی ابوموسی اشعری به سال 23 ه.ق دین اسلام را پذیرفتند ودر حال حاضر مردمان استان یک پارچه شیعه اثنی عشری می باشند.


زبان:
مردم به 3 گویش ،فارسی درمنطقه چهارمحال(در بین ساکنان شهرکرد و بروجن) گویش لری درمنطقه بختیاری(لردگان-اردل-کوهرنگ-فارسان) و گویش ترکی قشقایی(در روستاها و شهرها) تکلم می کنند.
جغرافیا :
این استان دارای وسعتی حدود 16533 کیلو متر مربع است و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1800 تا 4548 از یک قسمت کوهستانی که حدود 80% آن میباشد و یک قسمت جلگه ای تشکیل شده است و قسمت جلگه ای استان شامل مزارع سبز و خرم و باغ های وسیع است


قسمت کوهستانی استان با ارتفاع زیادی از سطح دریا و با سلسله جبال زاگرس از شمال غربی آغاز و به طرف جنوب شرقی امتداد می یابد
در غرب استان کوههای مرتفعی وجود دارد که محل ذخیره آب رودخانه های دائمی زاینده رود و کارون است این کوهها اغلب سال پوشیده از برف و جزئ کانونهای آبگیر دائمی ایران محسوب می شوند و در امتداد از شمال غرب به جنوب شرق از میزان و تراکم ارتفاعات آن ها کاسته شده و به در های باز و دشتهای وسیع ختم می گردند که انباشته شدن رسوبات در این دشتها امکانات کشاورزی را به وجود آورده و پسترین نقطه آن ها در ناحیه شرقی است. به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، که درمسیر بادهای مرطوب سیستم‌های مدیترانه‌ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه‌ها می‌گردد، این استان دارای بارش نسبتاً مناسب است.


موقعیت :
بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و نیز ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی
جمعیت :
بر اساس سرشماری 1390 استان چهار محال و بختیاری ۸۹۵ هزار و ۲۶۳ نفرجمعیت داشته كه از این تعداد 58در صد در نقاط شهری و 42 در صد در نقاط روستایی وعشایری سكونت داشته اند

اخلاق و رو حیات :
مردم استان عموماً شجاع و سلحشور و پر كار و زحمت كش و قانع اند.
اقتصاد :


بیشتر امرار معاش ساكنان استان چهارمحال وبختیاری را كشاورزی و دامداری تشكیل داده وتعداد زیادی از اهالی این استان در كشور های حاشیه خلیج فارس وسایر كشورهای خارجی مشغول به كار هستند كه اثرات خوبی در توسعه استان داشته است در مجموع كشاورزی ودامپروری وصنایع دستی از شغلهای اصلی مردم استان می باشند مركز استان چهار محال و بختیاری شهر زیبای شهركرد می با شد.

قدمت تاریخی شهرستان:
ناحيه لردگان به دليل داشتن آب و هواي مساعد و محيط مناسب براي زندگي يكي از مكانهاي زيستي بشري در ايران به شمار مي‌رود . اقوام و طوايف متعددي در طول تاريخ در اين مكان زندگي مي‌كرده‌اند و با توجه به آثاري كه در اين منطقه پيدا شده نشان از وجود تمدن‌هايي دارد كه تا حدود هزاره ششم قبل از ميلاد در اين منطقه مي‌زيسته‌اند.


اين ناحيه براساس نتيجه‌گيري گروههايي كه جهت شناسايي و مطالعه در گذشته به اين ناحيه سفر كرده‌اند، آنرا بعنوان يكي از غني‌ترين و قديمي‌ترين نواحي باستاني كشور مي‌دانند. در دوره‌هاي ايلامي، پارس ، پارتيان، ساساني، اسلامي و ... هميشه نامي از اين منطقه ذكر شده و از نواحي پر رونق آن زمان‌ها به شمار مي‌آمد و همچنين در سفرنامه ناصرخسرو قبادياني ( ۴۴۴ ه‌.ق) ، كتاب نزهه‌القلوب حمدالله مستوفي، كتاب مسالك و ممالك اصطخري،كتاب حدودالعالم(۳۷۲ ه. ق) به منطقه لردگان و اوضاع و احوال اين ديار اشاره شده است .


اين ناحيه در دوره رضاخاني به سه‌دهستان معروف گرديد و در سال ۱۳۱۶ بعنوان يكي از دهستانهاي فرمانداري كل چهارمحال و بختياري (بختياري سردسيري) شناخته شد و در سال ۱۳۱۷ بعنوان يكي از بخش‌هاي شهرستان بروجن قرار گرفت و در تاريخ 9/4/1359 به شهرستان تبديل گردید.

2- تاریخچه جمعیت هلال احمر لردگان
در سال 1361 جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان با دو نفر کارمند در یکی از اتاق های بهداری شهرتاسیس گردید .که علاوه بر پاسخگویی به حوادث اقدام به جمع آوری کمک های مردم جهت رزمندگان در جبهه واعزام تیم های امدادی جهت کمک به مجروحان به مناطق جنکی می نمود.
این جمعیت دارایک دستگاه موتور سیکلت بوده که در سال 1363یک دستکاه نیسان به واحد نقیله افزوده شد. در این سال جمعیت به ساختمان مسکونی (استیجاری) انتقال یافت .
در سال 1365 جمعیت به ساختمان فعلی انتقال یافت که دارا یک انبار(سوله) و سه اتاق اداری بود در این سال تعداد کارکنان به 4 نفر و وسایل نقیله به 3 دستکاه افزایش یافت.
در سال 1376 کانون فرهنگی وپرورشی تاسیس گردید.

فصل سوم

مطالعات موردی

نقشه جمهوري اسلامي ايران

محورهاي استان چهارمحال وبختياري براساس برنامه توسعه 20 ساله

معرفي شهرستان لردگان
شهرستان لردگان با وسعت ۳۴۲۰ كيلومتر مربع معادل 8/20 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختياري را به خود اختصاص داده است . و از لحاظ موقعيت جغرافيايي اين شهرستان در طول شرقي ۴۹ درجه و ۵۵ دقيقه تا ۵۰ درجه و ۳۴ دقيقه و عرض شمالي ۳۰ درجه و ۵۵ دقيقه تا ۳۱ درجه و ۲۶ دقيقه واقع شده است.


شهرستان لردگان در جنوب استان چهارمحال و بختياري واقع شده و از نظر موقعيت نسبي از سمت شمال به شهرستان‌هاي بروجن و اردل ، از سمت جنوب به استان كهگلويه و بويراحمد و از سمت شرق به استان اصفهان و از غرب به استان خوزستان منتهي مي‌شود. اين شهرستان با ارتفاع متوسط ۱۷۰۰ متر از سطح دريا در سلسله جبال زاگرس قرار دارد و از نظر توپوگرافي قسمت هاي شمالي آنرا مناطق پست با ارتفاع كمتر از ۲۰۰۰متر تشكيل داده و مناطق بلند آن ارتفاعات بيش از ۳۰۰۰متر در جهت شمال غربي – جنوب شرقي مي باشد .


داراي دشت‌هاي حاصلخيري همچون دشت خانميرزا، دشت جمال، دشت فلارد و دشت لردگان و كوههاي مرتفع و بلندي همچون كوه ريگ، كوه قارون ، كوه بادامستان، كوه گوميه، كوه سرخ، كوه سيوك، كوه آس جم، كوه آب باغ و... مي باشد و از لحاظ كشاورزي بخصوص در زمينه كشت غلات از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده. و به لحاظ طبيعي و آب و هوايي يكي از نقاط مستعد ومناسب سرمايه گذاري در صنعت توريسم و گردشگري در تمامي طول سال مي باشد

. با توجه به افتتاح جاده جديد لردگان – خوزستان، بهترين و كوتاهترين مسير ارتباطي استانهاي مركزي كشور مانند اصفهان، يزد، .... به خوزستان همين مسيري است كه از شهرستان لردگان مي گذرد و همچنين ارتباط مناطق مركزي كشور به استانهاي كهگيلويه و بوير احمد، فارس و بوشهر از اين شهرستان میسر و مطلوب مي باشد.


رودخانه هاي مهم خرسان و ارمند كه از سرشاخه هاي اصلي كارون هستند در اين شهرستان جريان دارند و بر همين اساس سدهاي مهمي چون كارون ۴، سدهاي خرسان ۱و۲و۳و كارون ۵ بر روي رودخانه هاي شهرستان احداث و يا در حال احداث و مطالعه مي باشند و سهم عمده‌اي از آب استان را به خود اختصاص داده و چشمه هاي پرآب و هميشه جوشاني مانند چشمه برم لردگان، آبشار آتشگاه ، چشمه سندگان، چشمه پروز، برم مالخليفه، چشمه ميلاس، چشمه ميشان، چشمه بارز، چشمه شوار، چشمه گوشه و ... در اين شهرستان جريان دارند. اين شهرستان داراي بيشترين اراضي جنگلي در سطح استان با مقدار ۱۵۸۰۰۰ هكتار كه اغلب گونه هاي آنرا بلوط و بنه تشكيل داده مي باشد كه بيشتر در نواحي غربي و جنوبي شهرستان گسترده است وسعت مراتع شهرستان حدود ۱۴۳۶۰۰هكتار مي باشد و بيشترين گونه هاي گياهي و داروئي در سطح استان در اين شهرستان مي باشد.

 

تقسيمات کشوری:
بر اساس آخرين تقسيمات کشوری شهرستان لردگان داراي چهار شهر لردگان،آلوني ، مالخليفه ومنج و پنچ بخش به نامهاي مركزي، منج، فلارد، خانميرزا ، سردشت ودهستانهاي ، ريگ، ميلاس، ارمند، خانميرزا، جوانمردي، فلارد،پشتكوه، منج و بارز با تعداد ۳۴۰ روستا مي‌باشد.
جمعیت:
براساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1390 جمعيت شهرستان لردگان 189989 نفر مي‌باشد كه از اين تعداد 34383 نفردر مناطق شهري و 155606 نفر در مناطق روستايي زندگي مي‌كنند


جمعیت بخش ها شهرستان لردگان براساس سرشماری سال 1390
ردیف نام بخش جمعیت
1 مرکزی 93999
2 خانمیرزا 32114
3 فلارد 32885
4 منج 16759
5 سردشت 14232


وضعيت آب و هوايي :
شهرستان لردگان داراي آب و هوايي متنوع مي باشد به طوريكه در اين شهرستان مناطق معتدل، سرد و گرم و مرطوب وجود دارد. موضوع مهم ديگري كه در اين شهرستان بايد به آن اشاره شود وجود اماكن متبركه و زيارتگاههاي متعدد در اين شهرستان مي باشد كه مي شود به پاره اي از آنها به شرح زير اشاره كرد.
قدمگاه شاه عبدالعظيم، امام زاده عباسعلي برجوئي، امامزاده سيد سلطان ، زرين درخت و ... در بخش خانميرزا امام زاده شيرمرد، امام زاده حسن علي اكبر در بخش فلارد، امام زاده پير محمد علي، امام زاده جعفر، امام زاده شاه عبد الباقي و ... در بخش مركزي، امام زاده سيد محمد، امام زاده شهسوار- امام زاده حسن شوار، امامزاده جعفردر بخش منج .
شهر لردگان تا مراکز استان ها

نام شهر مسافت (کیلومتر( نام شهر مسافت (کیلومتر(
اراک 478 ساری 952
اردبیل 1293 سمنان 911
ارومیه 1226 سنندج 850
اصفهان 244 شهرکرد 166


اهواز 304 شیراز 338
ایلام 789 قزوین 847
بجنورد 1421 قم 563
بندر عباس 916 کرج 744
بوشهر 457 کرمان 837
بیرجند 1216 کرمانشاه 810
تبریز 1315 گرگان 1085


تهران 707 مشهد 1587
خرم آباد 937 همدان 681
رشت 1027 یاسوج 176
زاهدان 1346 یزد 472
زنجان 1024
توجه : کلیه مسافتها تقریبی میباشند


مراکز مهم شهرستان
- سد کارون 4

سد مخزنی کارون 4 در استان چهارمحال وبختیاری در فاصله 35 کیلومتری (غرب وجنوب غربی)شهرستان لردگان ،در مرزلردگان - خوزستان (پر آب‌ترین رودخانه ایران) واقع شده است.


این سد با سه هدف ذیل احداث گردید:
1- تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 3.7 میلیارد متر مکعب در سال
2- کنترل طغیان و سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون
3- تولید انرژی برق‌آبی به میزان 2107 میلیون کیلو وات ساعت

ثانیه دقیقه درجه
عرض جغرافیایی 05 24 50
طول جغرافیایی 53 35 31

سیلاب
دبی سیلاب رودخانه کارون در ساختگاه سد کارون 4 برای سیلاب با دوره‌های بازگشت مختلف به شرح زیر برآورده شده است.
دوره بازگشت دبی (متر مکعب بر ثانیه)
سیلاب 20 ساله 2715
سیلاب 50 ساله 3490
سیلاب 100 ساله 4030
سیلاب 200 ساله 4630
سیلاب 1000 ساله 6255
سیلاب 10000 ساله 8605
سیلاب حداکثر محتمل 10200

لرزه خیزی
منطقه طرح کارون4 از لحاظ زلزله‌خیزی جزو مناطق با خطر زلزله خیلی زیاد بوده و ریسک به وجود آمدن زلزله در این منطقه بسیار بالا می‌باشد.
اساسا در هنگام وقوع زلزله، انرژی جنبشی زمین شامل موج‌های برشی، موج‌های سطحی و موج‌های فشاری از زوایا و جهت‌های متفاوت به سازه اعمال می‌گردد ولی بیشترین جنبش لرزه‌ای زمین در پریودهای لرزه‌ای کمتر از 1 ثانیه، عمدتا ناشی از موج‌های برشی است.
در مطالعات لرزه‌خیزی جامعی که برای ساختگاه سد کارون 4 انجام یافته است ، سطوح لرزه‌ای زیر برای تعریف ریسک خطر زمین لرزه تعریف شده‌اند:
سطح زلزله پایه طراحی(DBL): زلزله سطح پایه طراحی بنا به تعریف زلزله‌ای است که در دوره عمر مفید سازه اتفاق خواهد افتاد.


سطح زلزله حداکثر طراحی(MDL): زلزله سطح حداکثر طراحی زلزله نسبتا شدیدی است که احتمال وقوع آن در دوره عمر مفید سازه کم است.
سطح زلزله حداکثر محتمل(MCL): زلزله سطح حداکثر محتمل شدیدترین زلزله محتمل و ممکن در ساختگاه می باشد.
با توجه به اهمیت بالای سدها، معمولا زلزله‌های سطح پایه طراحی(DBL)،وحداکثرمحتمل(MCL) به ترتیب به عنوان بارگذاری‌های غیرعادی و فوق العاده در نظر گرفته می‌شوند.
در ساختگاه سد کارون4 شتاب حداکثر زمین در سطوح مختلف لرزه‌ای فوق به شرح ارائه شده در جدول زیر تخمین زده شده اند.
EARTH QUAKE LEVEL Hor ver
Design Basis Level (DBL) 0.28 g 0.18 g
Maximum Design level (MDL) 0.35 g 0.22 g
Maximum Credible level (MCL) 0.49 g 0.26 g

مخزن سد
مخزن سد کارون4 دارای عرض متوسط برابر 500 متر خواهد بود و تراز عادی بهره برداری از مخزن 1025 و تراز حداقل بهره برداری 996 و تراز آبگیر نیروگاه 945 متر از سطح دریا می‌باشد. همچنین مخزن فوق‌الذکر دارای حجم2190 میلیون متر مکعب خواهد بود که748.7 میلیون متر مکعب آن حجم مفید و 1097 میلیون متر مکعب آن حجم مرده مخزن می‌باشد. همچنین آب قابل تنظیم سالانه توسط مخزن سد کارون4 برابر 1000000*3156 متر مکعب می‌باشد.
دریاچه سد کارون4 از دو شاخه یکی در شاخه ارمند به طول 40.5 کیلومتر و دیگری در شاخه بازفت به طول 28کیلومتر تشکیل یافته است. همچنین مساحت دریاچه در تراز عادی بهره‌برداری 29.23 کیلومتر مربع می‌باشد.

پتروشیمی لردگان
مجتمع پتروشیمی لردگان در زمینی به مساحت 300 هکتار در شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد (در فاصله 55 کيلومتري شهر لردگان و 2,7 کيلومتري روستاي سندگان بالا) در حال احداث می¬باشد. این مجتمع به-دلیل دسترسی مناسب به منابع آبی و منابع گازی (نزدیکی به سه¬خط لوله گاز کشوری) و همچنین دارا بودن زمین مناسب از نظر تسطیح و انجام کارهای زیربنایی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار می¬باشد. نزديکترين خط سراسري برق در هفتاد کيلومتري اين منطقه با ولتاژ و قدرت 63 کيلو وات قرار گرفته است.


تولیدات این مجتمع اوره و آمونیاک بوده و ظرفیت تولید سالانه آن 1073 هزار تن اوره و 677 هزار تن آمونیاک می-باشد. بخش عمده¬ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف شده و 74 هزار تن به¬صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است. عمده¬ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است. آمونیاک را می¬توان هم به¬صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به¬کار برد و هم در تولید مواد مانند نیترات آمونیوم،

سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده نمود. برخی دیگر از کاربردهای جزئی آمونیاک در تولید موادی مانند:لاستیک، کائوچو، بازیافت آب، تولید کاغذ و مقوا، تهیه پودرهای شستشو و صنایع چرم و پارچه می‌باشد. بزرگ‌ترین بازار مصرف اوره کودهاي شیمیایی(جامد و مایع) می‌باشد. علاوه بر مصرف مستقیم آن در کودهاي شیمیایی، این ماده در تولید محلول هاي نیتروژنی و نیز در اختلاط مکانیکی کودهاي جامد مخلوط نیز مورد مصرف دارد.

موضوع و مشخصات پروژه
موضوع پروژه حاضر عبارت است از احداث واحدهای اوره و آمونیاک مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری. ظرفیت این مجتمع پتروشیمی روزانه 2050 تن برای تولید آمونیاک و 3250 تن برای تولید اوره می¬باشد. مهمترین خوراک این مجتمع تولیدی گاز طبیعی است. برای احداث این واحد پتروشیمی خرید لیسانس و مهندسی اصولی واحد آمونیاک از شرکت آمونیاکازاله سوئیس و لیسانس و PDP واحد اوره از شرکت استامی کربن هلند صورت گرفت.

اوره از آمونیاك و دي اکسید کربن تولید می‌شود. تقریباً تمام اورة مایع تولیدي در جهان در تولید محلول‌هاي نیتروژنی خصوصاً نیترات اوره آمونیوم استفاده می‌شود. رزین هاي اوره فرمالدئید یکی دیگر از بازارهاي عمدة مصرف اوره می‌باشند و کاربردهاي زیادي دارند. چسب ها و مواد اتصال‌دهنده (مورد استفاده در ساختمان) عمده‌ترین کاربرد رزین هاي UF می‌باشند. صنعت کاغذ، نساجی و پوشش هاي سطحی از دیگر موارد کاربرد این رزین هاست.


جاده های مواصلاتی
براساس آماربيش‌ترين تصادفات چهار محال و بختياري مربوط به لردگان ‌می باشد که یکی از علل آن این است که داراي350 روستاست و نقطه اتصال سه استان اصفهان، كهگيلويه و بويراحمد و اصفهان است و علاوه بر آن خودروهايي كه به سمت شيراز مي‌روند نيز بعضاً از مسيرهاي ارتباطي شهرستان لردگان استفاده مي‌كنند كه در اين مسير، نقاط حادثه‌خيزي مانند سه راه «قره» وجود دارد و امكان بروز سانحه را دور از انتظار نمي‌نمايد. جاده مواصلاتی لردگان ،ایذه شهرستان‌ لردگان را به استان خوزستان متصل می نماید، که موقعيت شهرستان را بسيار ممتاز نموده؛زیرا كه اين ارتباط در كنار ساير استعدادها مانند كشاورزي و گردشگري، موجب يك جهش قابل توجه اقتصادي در منطقه شد.
این شهرستان داراي 220 كيلومتر راه اصلي با آسفالت گرم، 774 كيلومتر راه فرعي با آسفالت سطحي، 114 كيلومتر جاده شني و 110 كيلومتر جاده روستايي و عشايري خاكي می باشد. لردگان در 160 كيلومتري شهركرد، مركز استان چهار محال و بختياري واقع است

مراکز مهم شهرستان که در حوادث قابل کاربری می باشد.
پمپ بنزین
ردیف نام جایگاه نوع عرضه آدرس
1 پمپ بنزین شفبعی بنزین لردگان – فلکه بسیج
2 پمپ بنزین ویسی بنزین – گازCNG- گازوئیل لردگان – فلکه میلاس
3 سه راه ارمند بنزین- گازوئیل لردگان – جاده بروجن
4 آلونی بنزین – گازCNG- گازوئیل لردگان – خانمیرزا- جاده بروجن
5 جایگاه CNG گاز CNG لردگان – جاده منجرموئی
6 پمپ بنزین بیژنی بنزین – گازCNG- گازوئیل لردگان – فلارد- روستای قر ح
7 مالخلیفه بنزین لردگان – فلارد – مالخلیفه

- بیمارستان و مرکز درمانی
ردیف نام ظرفیت تلفن آدرس
1 بیمارستان شهداء 96 تختخوابی 5224442 لردگان – بلوار پرستار
2 درمانگاه شماره 1 سرپائی 5223710 لردگان – جنب مسجدحضرت ابوالفضل(ع)]
3 درمانگاه شهر آلونی سرپائی 5522193 لردگان – بخش خانمیزرا – آلونی
4 درمانگاه شماره مالخلیفه سرپائی 5823054 لردگان – بخش فلارد – مالخلیفه

- ایستگاه آتش نشانی
ردیف نام نوع ماموریت تلفن آدرس
1 ایستگاه شهرداری لردگان نجات- اطفاء حریق 125 لردگان – چهارراه شهرداری- شهرداری لردگان
2 ایستگاه شهرداری آلونی اطفاء حریق 5522615 لردگان – بخش خانمیزرا – شهرداری آلونی
3 ایستگاه شهرداری مالخلیفه اطفاء حریق 5822868 لردگان – بخش فلارد – شهرداری مالخلیفه
4 ایستگاه شهرداری منج اطفاء حریق 09138865205 لردگان – بخش منج – شهرداری منج


شهرك ها و نواحي صنعتي
مالخلیفه نام شهرك صنعتي
لردگان شهرستان
كيلومتر 7 جاده مال خليفه – ياسوج آدرس
03825222230 شماره تلفن
تلفن همراه امكانات
- تعداد واحد صنعتي فعال
- واحدهاي صنعتي شاخص

لردگان نام شهرك صنعتي
لردگان شهرستان
مجاور شهر لردگان – 170 كيلومتر شهركرد آدرس
03825222230 شماره تلفن
آب - برق – گاز – تلفن ثابت - تلفن همراه – Dial up امكانات
27 تعداد واحد صنعتي فعال
شركت تعاوني 199 خوراك دام و طيور لردگان - ملكي و آزادي و اميدي و زندي هاشمي - سيدتقي حسيني - تعاوني 683 جويبار - رضا ويسي زاده واحدهاي صنعتي شاخص

*واحدهاي صنعتي شاخص:واحدهای که درطول سال فعال بوده

حوادث چند سال اخیر
زلزله:
زلزله های خفیف در بخش های مختلف:زلزله دشت فارسان منطقه ارمند- بخش مرکزی سال 1388
سیل :
1- روستای سردشت- منطقه سردشت: طی چند سال اخیر بعلت از بین بردن پوشش گیاهی وساخت غیرمجاز ساختمان در محل آبراها
2- روستای جوانمردی -بخش خانمیرزا : سال 1386
آتش سوزی :
1- جنگل های ملی منج – بخش منج: در سال
2- روستای سفیلان – بخش خانمیرزا:آتش سوزی مدرسه که منجر از بین رفتن 13 نفر گردید
3- سدکارون 4 – بخش منج: آتش سوزی مخزن مایع آشپزخانه که منجر به کشته شدن 9 نفرشد
تصادفات جاده ای
1- تصادفات جاده ای در راهها اصلی زیاد رخ می دهد که نمونه آن:
2- تصادف اتوبوس راهیان نور دخترانه دانش آموز بروجنی که منجر به کشته شدن 28نفرگردید.
3- تصادف اتوبوس بهبان – تهران که منجر به 29 مصدوم و3 کشته شد.

مخاطرات:
*شکستن سدها تاسیس شده در شهرستان
* افزایش تلفات ناشی ازتصادفات جاده ای محور مواصلاتی لردگان - خوزستان
*تاثیرات منفی وخطرات ناشی از کارخانه پتروشیمی شهرستان (در حال تاسیس)
* تاثیرات منفی وخطرات ناشی از کارخانه سیمان
* تاثیرات منفی وخطرات ناشی از نیروگاه گازی (در حال تاسیس)


جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان
جمعیت هلال احمر شهرستان لردگان در سال 1363تاسیس گردید.ساختمان جمعیت هم اکنون در قسمت ورودی شهرقراردارد و دارا زمینی بمساحت 70000 مترمربع می باشد. دارا یک ساختمان یک طبقه قدیمی بمساحت500 مترمربع ،یک ساختمان دوطبقه جهت آموزش بمساحت400 مترمربع ،یک ساختمان سرایداری بمساحت 50 مترمربع ، یک انبار امدادی (سوله)بمساحت 1000 مترمربع می باشد .
این شعبه دارا 14 نفر نیرو(13 نفرآقای و1نفرخانم)،اردوگاه امدادی در حاشیه شهر،پایگاه امدادونجات جاده ای شهید ارجمند فلارد می باشد.
همچنين این جمعیت داراي10 دستگاه وسیله نقلیه ،10 مربی فعال،100 امدادگر خواهرو برادر فعال می باشد.

لیست خودروهای جمعیت هلال احمر شهرستان لرد گان

نوع سوخت محل استقرار نوع کاربری سال ساخت نوع خودرو ردیف
بنزین شعبه امدادی 1383 آمبولانس 1
بنزین شعبه امدادی 1383 پیکاب 2
بنزین شعبه اداری –امدادی 1370 نیسان 3
بنزین شعبه اداری- امدادی 1370 پاژن 4
گازوئیل شعبه امدادی 1365 تراکتور 5
بنزین پایگاه جاده ای امدادی 1388 آمبولانس 6
بنزین پایگاه جاده ای امدادی 1388 خودرو نجات 7
بنزین شعبه اداری 1365 موتور سیکلت 8
دوگانه شعبه اداری 1391 سمند 9

اهم فعالیت های امدادی
سال حادثه مکان اهم فعالیت
1363 جنگ مناطق جمع آوری کمک – اعزام نیرو
1369 زلزله منجیل و رودبار جمع آوری کمک – اعزام نیرو


1382 زلزله بم جمع آوری کمک – اعزام نیرو
1383 آتش سوزی روستا سفیلان امدادرسانی
1388 سیل پاکستان جمع آوری کمک


1388 زلزله زلزله ارمند امدادرسانی
1390 سیل سردست اعزام نیرو- امدادرسانی
1391 زلزله آذربایجان جمع آوری کمک - امدادرسانی
1391 تصادف جاده ای سد کارون 4 امدادرسانی
1391 تصادف جاده ای پل قرح امدادرسانی

اهم فعالیت عمرانی

سال نوع سازه مکان کاربری
1365 سوله جمعیت فعلی انبار امدادی
1386 دیوار کشی اردوگاه امدادی اسکان اضطراری
1390 ساختمان بخش فلارد-پل قرح پایگاه امدادونجات جاده ای بین شهری
1391 سوله بخش مرکزی انبار چند منظوره
1391 سوله بخش مرکزی سالن استخر شنا


پد بالگرد
با توجه بمساحت زمین جمعیت امکان فرود بالگرد نمی باشد.در اردوگاه وپایگاه امداد ونجات جاده ای فضای مناسب جهت پد بالگرد می باشد. ولی تاکنون زیرسازی در این خصوص صورت نگرفته.

ردیف آدرس نام مسئول تلفن
1 لردگان ، پشت بیمارستان- اردوگاه جمعیت جمعیت 5222131
2 لردگان – بخش فلارد- روستای قرح – جاده یاسوج مهدی جلیل 09132871494

فضاهای مناسب اسکان اضطراری
الف – جمعیت هلال احمر
اردوگاه امدادی جمعیت:
این مکان در فاصله 2 کلیومتری از شعبه می باشد و در حاشیه شهر می باشد . مساحت اردوگاه 70000 متر مربع می باشد .دیوار کشی(دیوار پیش ساخته) به ارتفاع 40/2متر صورت گرفته.درحال حاضریک سالن ورزشی (چند منظوره)2000 متری و یک استخر شنا 1500 متری در حال ساخت می باشد.
تسطیح وخیابان کشی تاکنون صورت نگرفته ، این مکان دارا انشعاب برق سه فاز می باشد ولی تاکنون روشنایی محیط انجام نگرفته .اردوگاه دارا ي یک حلقه چاه آب که دارا آب به میزان 6 اینچ می باشد.

 

ب – فضاهای عمومی مناسب جهت اسکان
۱- فضای سبزچشمه برم لردگان واقع در مركز شهر لردگان دارا مساحت10000متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق ، روشنایی و جاده کشی مناسب می باشد.
2- پارک آزادگان لردگان واقع در ورودی دارا مساحت5000 متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق ، روشنایی و جاده کشی مناسب می باشد.
3- پارك جنگلي پروز در پشتكوه فلارد واقع در30 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت10000متر مریع دارا امکانات آب شرب ،سرویس بهدالشتی و جاده کشی مناسب می باشد.
4- چشمه سندگان فلارد واقع در 60 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت5000 متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق، سرویس بهداشتی و جاده کشی مناسب می باشد.
5- چشمه برم مالخلیفه ( منطقه فلارد) واقع در 60 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت 7000متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق ، سرویس بهداشتی و جاده کشی مناسب می باشد.
6- پارک جنگلی چارطاق (منطقه منج) واقع در 40 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت 8000متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق ، سرویس بهداشتی و جاده کشی مناسب می باشد.
7-. چشمه برم آلونی (منطقه حانمیرزا) واقع در 30 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت 8000 متر مریع دارا امکانات آب شرب ، برق ، سرویس بهداشتی و جاده کشی مناسب می باشد.
8- منطقه گردشکری آتشگاه( منطقه سردشت) واقع در 60 کیلومتری شهر لردگان دارا مساحت 15000متر مریع دارا امکانات آب شرب ،برق ، سرویس بهداشتی و جاده کشی مناسب می باشد.

سیستمهای ارتباطی

الف – تلفن
ردیف نوع خط شماره کاربری کاربر
1 ثابت 03835222131 عمومی کارمندان وکشیک
2 ثابت 03825225800 تلفکس کارمندان
3 ثابت 03825223290 تلفکس رئیس شعبه
4 ثابت 03825220909 جوانان مسئول جوانان
5 همراه 09132871494 پایگاه امداد ونجات جاده ای مسئول شیفت

ب- بی سیم
ردیف نوع دستگاه کاربری کاربر وضعیت توضیحات
1 بی سیم ثابت VHF کشیک جمعیت نجاتگر داوطلب کشیک سالم -
2 بی سیم ثابت VHF کشیک جمعیت نجاتگر داوطلب کشیک سالم -
3 بی سیم ثابت VHF خودرو آمبولانس شعبه نجاتگر کادر نیمه سالم -
4 بی سیم ثابت VHF خودرو پیکاب شعبه نجاتگر کادر سالم -
5 بی سیم سیار VHF حوادث رئیس شعبه سالم -
6 بی سیم ثابت VHF پایگاه امداد ونجات جاده ای مسئول شیفت سالم باطری جهت برق اضطراری
7 بی سیم ثابت VHF خودرو آمبولانس پایگاه نجاتگر کادر سالم -
8 بی سیم ثابت VHF خودرو ست نجات پایگاه نجاتگر داوطلب سالم -
9 بی سیم سیار VHF حوادث مسئول شبفت سالم -


با توجه به وظایف جمعیت هلال احمر کشور و دستورالعمل های صادرشده ، اقدامات جمعیت هلال احمرشهرستان لردگان به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱- ارائه خدمات امدادى در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعى مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.
الف:جمعیت شهرستان براساس مقررات جهت پاسخگویی به حوادث اقدام به ذخیره مواد غذایی و امدادی مورد نیاز نموده است.
ب: برگزاری دوره های آموزشی جهت آموزش امدادگران ونجاتگران و عموم مردم
پ:تجهیز شعبه به خودروهای امدادی


ت: اعزام پرسنل به دوره های آموزشی ضمن خدمت
ث: آمادگی اردوگاه جهت اسکان اضطراری (دیوار کشی ،برق کشی، ساخت سوله ،تسطیح زمین)
ح : تشکیل 6تیم امدادونجات روسنایی در روستاهای شهرستان براساس دستورالعمل سارمان امدادونجات
۲- ارائه کمکهاى اولیه در حوادث غیر مترقبه بوسیله امدادگران.


الف: برگزاری دوره های آموزشی عمومی جهت آموزش امدادگران ونجاتگران
ب: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی جهت آموزش امدادگران ونجاتگران

۳- برنامه ریزى و اقدام در جهت آمادگى مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومى در این زمینه و تربیت کادر امدادى و نیروى انسانى مورد نیاز.
الف: حضور منظم در جلسات کارگروه امدادونجات
ب: برگزاری دوره های آموزشی جهت آموزش امدادگران ونجاتگران ،بالا بردن آگاهی مردم عمومی
پ: اعزام پرسنل به دوره های آموزشی ضمن خدمت

۴- ارسال کمک و اعزام عوامل امدادى و درمانى به سایر کشورها در صورت لزوم.
در صورت اعلام نیاز به عوامل امدادی ودرمانی در اسرع وقت اعزام می گردد

۵- کمک به امر توانبخشى و ارائه خدمات اجتماعى در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، مرضى و معلولین و ایجاد حس تعاون و تفاهم و دوستى و نیکوکارى بین مردم.
با توجه به اینکه مرکز توانبخشی در مرکز استان می باشد شعبه در این خصوص اقدامی ندارد.
این شعبه اقدام به پرداخت بخشی از هزینه های درمانی افراد نیازمند می نماید.

چارت نیروی انسانی

• رئیس شعبه

معاون ومسئول امداد ونجات


مسئول امور اداری وپشتیبانی

مسئول داوطلبان وجوانان

مسئول نقلیه
کارشناس امدادونجات
کارشناس تغذیه
مسئول انبار
نجاتگران


فصل چهارم

ضوابط ومقررات


اساسنامه جمعیت هلال احمر
۱- جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامى ایران (جمعیت سابق شیر و خورشید سرخ ایران) که در این اساسنامه جمعیت نامیده مى‏شود، مؤسسه‏اى خیریه، غیرانتفاعى و داراى شخصیت حقوقى مستقل مى‏باشد. جمعیت، به کلیه تعهدات و قراردادهاى بین المللى مربوط به اهداف و وظایف جمعیتهاى هلال احمر و صلیب سرخ و نیز مقررات اتحادیه جمعیتهاى صلیب سرخ و هلال احمر که با قانون اساسى و سایر قوانین جمهورى اسلامى ایران مغایرت نداشته باشند، پاى بند بوده « و در مسائل امدادى و بهداشتى درمانى برون مرزى و درون مرزى و تعهدات مربوطه در راستاى سیاستهاى دولت جمهورى اسلامى ایران طبق اساسنامه عمل مى‏کند . — اصلاحیه به موجب مصوبه جلسه مورخ ۲۴/۲/۱۳۸۲ مجلس شوراى اسلامی
۲ - اهداف جمعیت عبارتند از: تلاش براى تسکین آلام بشرى، تأمین احترام انسانها و کوشش در جهت برقرارى دوستى و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملتها و همچنین حمایت از زندگى و سلامت انسانها بدون درنظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها.


۳- وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است.
۱- ارائه خدمات امدادى در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعى مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.
۲- ارائه کمکهاى اولیه در حوادث غیر مترقبه بوسیله امدادگران.
۳- برنامه ریزى و اقدام در جهت آمادگى مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومى در این زمینه و تربیت کادر امدادى و نیروى انسانى مورد نیاز.
۴- ارسال کمک و اعزام عوامل امدادى و درمانى به سایر کشورها در صورت لزوم.


۵- کمک به امر توانبخشى و ارائه خدمات اجتماعى در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، مرضى و معلولین و ایجاد حس تعاون و تفاهم و دوستى و نیکوکارى بین مردم.
۶- تلاش در جهت تسکین آلام بشرى و کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزشهاى انسانى و کوشش در جهت برقرارى دوستى و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملتها.


۷- اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم‏گیریها و فعالیتهاى مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادى و عام‏المنفعه.
۸- کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکى مورد نیاز مراکز بهداشتى، درمانى و آموزشى کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکارى هلال احمر و صلیب سرخ جهانى که عضو اتحادیه بین‏المللى صلیب سرخ و هلال احمر جهانى هستند.


تبصره ۱- کمک‏هاى ارسالى جمعیت به سایر کشورها به صورت جنسى و یا نقدى و یا خدمات انسانى خواهد بود.
تبصره ۲- هزینه آن قسمت از خدمات و کمک‏هاى اولیه امدادى و یا سایر خدماتى که از طرف دولت در سطح کشور و کمک امدادى و درمانى و بهداشتى خارج از کشور به عهده جمعیت محول مى‏شود، توسط دولت به جمعیت پرداخت مى‏گردد تا طبق مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف رسانیده شود.
تبصره ۳- جمعیت مکلف است حتى الامکان نسبت به کمکهاى نقدى و جنسى که به آسیب دیدگان و نیازمندان خصوصاً در خارج از کشور انجام مى‏دهد دقت و نظارت کامل اعمال کند تا این کمکها به افرادى که استحقاق آن را دارند برسد.


۴ - در زمان جنگ و در تصادمات و برخوردهاى مسلحانه، جمعیت و عوامل امدادى آن طبق مقررات ملى و بین المللى و مصون از هر گونه ممانعت و یا تعرض دستجات متخاصم، بى طرفانه به کمک مجروحین و آسیب دیدگان و پناهندگان و آوارگان و اسراء و جستجوى مفقودالاثرها شتافته و به طرفین درگیر به نحو یکسان و بدون هیچگونه تبعیضى کمکهاى انسانى خود را عرضه مى‏نماید و طرفین متخاصم مکلف به احترام و همکارى با جمعیت و عوامل آن مى‏باشند. تبصره – علامت هلال احمر نشان اختصاصى جمعیت هلال احمر جمهورى اسلامى ایران بوده و استفاده از این علامت به استثناى بهدارى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران بدون اجازه قبلى از جمعیت ممنوع مى‏باشد.


۵ - کلیه وزارتخانه‏ها، سازمانها و شرکتها و مؤسسات دولتى بالاخص هواپیمایى و کشتیرانى و شرکت سهامى راه آهن جمهورى اسلامى ایران و گمرک ایران موظفند خصوصاً به هنگام بروز حوادث و یا در زمان جنگ در اجراى وظایف جمعیت همکارى و تشریک مساعى لازم را بنمایند.
۶ – هرکس از زن و مرد و کوچک و بزرگ بدون ملاحضات سیاسى، مذهبى، نژادى و با رعایت این اساسنامه و مطابق آئین نامه عضویت جمعیت مى‏تواند عضو جمعیت گردد.


آییننامه های اجرایی سازمان امداد ونجات
پس از تأسيس جمعيت هلال احمر در سال 1301 و با وقوع زلزله اي در خرداد 1302 در شرق خراسان و سه ماه بعد در سيرجان و كرمان و جاري شدن سيلاب هاي گسترده در همان سال در استان هاي گيلان، مازندران ، آذربايجان شرقي و اصفهان زندگي بسياري از هموطنان به مخاطره افتاد و باعث تلفات و خسارات بسياري گرديد.


در اين سوانح اولين استمداد ملي براي كمك به آسيب ديدگان در سطح كشور صورت . اين استمداد جرقه اي براي سازماندهي تشكیلاتي سازمان امداد ونجات جمعيت هلال احمر شد.
اولين آئين نامه خدمات امدادي در سال 1347 هجري شمسي مسئوليت ارائه خدمات امدادي درماني به آسيب ديدگان سوانح و بلاياي طبيعي در زمان صلح به تصويب هيئت مركزي جمعيت رسيد . اولين تشكيلات رسمي امداد به صورت منظم با استخدام نيروهاي تمام وقت جهت ادارات سازمان مركزي امداد كل در سال 1350 آغاز به كار نمود.


با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 و استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران همراه با دگرگون شدن ساختار كلي جمعيت و جدا شدن بخش درمان از فعالیت های آن ،عمده وظایف جمعیت به خدمات امدادي در سوانح، جوانان و خدمات حمايتي معطوف شد و با وقوع جنگ تحميلي توسط كشور عراق در سال 1360 فعاليت هاي سازمان امداد و نجات به تربيت و تأمين نيروهاي انساني در زمينه هاي درماني، فني خدماتي، پشتيباني و اراده خدمات امدادي به مجروحين و مصدومين جنگ تحميلي معطوف گردید.


خدمات ارزنده سازمان امداد و نجات در عمليات هاي گسترده ملي و بين المللي از جمله زلزله سال های 69 رودبار ، 82 بم ، بحران آوارگان عراقي در سال 1370 ، امدادو نجات در حوادث جاده ای و کوهستان ، امدادرسانی در سیل پاکستان، زلزله و سونامی ژاپن ، قحطی و خشکسالی در سومالی و .... موجب گرديد جمعيت هلال احمرجمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي را در بين جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر كسب كند و به عنوان يكي از ده جمعيت قدرتمند جهان درپاسخ‌گويي به سوانح و حوادث مطرح گردد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید