بخشی از مقاله

چکیده

صمغ کندر از ایجاد برش در درختان بوسولیا به دست می آید. کندر در طب سنتی برای درمان سرفه و آسم مورد استفاده قرار می گرفت. مصریان باستان از کندر بعنوان ترکیبی در جهت مومیایی کردن اموات خود استفاده می کردند. کندر به عنوان یک ترکیب ضدعفونی کننده و ادار آور نیز کاربرد داشته است. در حال حاضر مشخص شده است که در رت های مدل بیماری آلزایمر که عصاره آبی کندر دریافت کرده اند، پیشرفت قابل توجهی در بهبود عالئم بیماری آلزایمر حاصل شده است. CaMKIV متعلق به زیرخانواده پروتئین کیناز وابسته به کلسیم و کالمودولین می باشد که با فسفریالسیون فاکتورهای رونویسی مختلف، در تنظیم رونویسی ژن های وابسته به حافظه و یادگیری نقش دارد.

بر همین اساس، هدف این مطالعه، بررسی تاثیر عصاره آبی کندر در بیان ژن CaMKIV در رده سلولی PC12 می باشد. در ابتدا سلول ها را در پلیت 0 چاهكی کشت دادیم و سپس آن ها را با غلظت های 3 یا 31 میكروگرم/میلی لیتر عصاره آبی کندر به مدت 10 و 23 ساعت تیمار کردیم. سلول های تیمار نشده بعنوان کنترل استفاده شدند. سپس از سلول های تیمار شده و تیمار نشده RNA استخراک شد. در ادامه 4011 نانوگرم RNA برای سنتز cDNA با استفاده از پرایمرهای رندوم هگزامر استفاده شد. real time PCR برای دو ژن CaMKIV و GAPDH - کنترل داخلی - با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد.

نتایج حاصل نشان داد کندر می تواند بیان ژن CaMKIV را در سلول های PC12 افزایش دهد. در ابتدا غلظت 31 میكروگرم/میلی لیتر باعث افزایش بیان شد. از این نظر تاثیر کندر در بیان ژن CaMKIV700 / 864در رده سلولی PC12 نسبت به B65 که در مطالعه قبلی بررسی شد، دیرهنگام تر می باشد ولی در ادامه و با گذشت زمان این افزایش بیان برای غلظت 3 میكروگرم/میلی لیتر مشاهده شد، مشابه آنچه در مطالعه قبلی برای B65 گزارش شد. در نهایت، مطالعات بیشتری بخصو در بازه های زمانی کمتر برای تایید تاثیر کندر در بیان ژن های مرتبط با حافظه الزم می باشد.

کلمات کلیدی: حافظه و یادگیری، CaMKIV، کندر

-1 مقدمه:

با برش در درخت های سویه بوسولیا صمغ با ارزشی به دست می آید که کندر نامیده می شود. در مصر باستان، کندر در طب سنتی برای درمان سرفه و آسم مورد استفاده قرار می گرفت. عالوه بر آن، مصریان از کندر بعنوان ترکیبی در جهت مومیایی کردن اموات خود استفاده می کردند. کندر به عنوان یک ترکیب ضدعفونی کننده و ادار آور نیز کاربرد داشته است . - 4 - در طب جدید، کاربرد کندر در درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های التهابی مورد تایید قرار گرفته است . - 3 - با این وجود به نظر می رسید یكی از کاربردهای مهم و با ارزش کندر استفاده از آن در تقویت حافظه و یادگیری می باشد. استفاده از کندر در درمان رت های مدل بیماری آلزایمری منجر به کاهش عالیم بیماری آلزایمر شد . - 2 - عالوه بر این، حافظه فضایی رت هایی که مادران آن ها در دوران بارداری کندر دریافت کرده بودند، بطور چشمگیری بهبودی نشان داد . - 1 -

این مطالعات نشان دهنده تاثیر کندر در مكانیسم های مربوط به حافظه می باشد. با این وجود مكانیسم های مولكولی تاثیر کندر موردمطالعه قرار نگرفته است.ژن CaMKIV پروتئین کینازی کد می کند که برای فعالیت خود وابسته به کلسیم و کالمودولین می باشد. نقش اصلی این کیناز فسفریله کردن سایر پروتئین های مهم مسیر حافظه می باشد. این پروتئین ها معموال فاکتورهای رونویسی می باشند که پس از فسفریله شدن توسط CaMKIV فعال شده و بیان ژن های زیردست خود را فعال می کنند. نقص در بیان ژن CaMKIV منجر به اختالل حافظه می شود که تایید کننده اهمیت این ژن در شكل گیری حافظه می باشد . - 0 - به همین منظور هدف از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید