بخشی از مقاله

چکیده

علوم انسانی از زمره معارفی است که با توجه به فطرت انسان و هدف از خلقت کلیه زوایا و مسائل آن فقط براي خداوند تبارك و تعالی روشن و مشخص است و بشر براي بررسی پیرامون آن با محدویتهاي فراوانی روبهرو می باشد.این محدودیتها باعث میشود بدون راهنمایی خداوند منان انسان در بررسیهاي خود با اشتباه روبهرو شده، مسیر ضلالت و گمراهی بپیماید.

به همین دلیل خداوند مهربان پیامبران را با دستور هایی مشخص به راهنمایی بشر فرستاده که آخرین آنها حضرت محمد - ص - می باشد. متاسفانه در جوامع غربی این دیدگاه حاکم شده است که یااصلاً خداوندي وجود ندارد - مارکسیسم - یا اعتقاد به خدا و ادیان مسألهاي شخصی است و نباید در امور اجتماعی وعلوم انسانی مرتبط با آن از قبیل اقتصاد، جامعه شناسی و سیاست دخالت داده شود - سکولاریسم - .

این نوع نگرش، جوامع غربی را به برداشتها و نتیجه گیریهایی در خصوص علوم انسانی از جمله علم اقتصاد رسانده است که با فطرت انسانی مغایرت داشته و مشکلات عظیمی براي جوامع بشري به دنبال داشته است. اما در نظام جمهوري اسلامی ایران که مبناي آن اعتقاد به خداوند و کتاب مقدس قرآن است به هیچ وجه منطقی نیست که در زمینه علوم انسانی از برداشتها و نتیجه گیري هاي جوامع غربی تقلید شود و متفکرین و مسئولین این نظام وظیفه دارند که نگرشهاي خود در زمینه علوم انسانی از جمله علم اقتصاد را بر محور هنجارهاي اسلامی که منبعث از کتاب قرآن و احادیث معصومین و مراجع بزرگ اسلامی است منطبق سازند.

این نوع نگرش ها در بسیاري موارد با نگرشهاي جهان غرب در رابطه با علوم انسانی و بالاخص علم اقتصاد متفاوت است - مانند مسأله ربا و توزیع درآمدها و ثروتها - و ما به هیچ وجه مجاز نیستم از آنها تقلید کنیم. در این مقاله درباره این نوع موضوعات بررسی و کنکاش به عمل می آید.

.1 کلیات موضوع
با توجه به اینکه موضوع و دامنه علوم انسانی به وجود و ویژگیهاي انسانی مربوط می شود و انسان خود موجودي است که چگونگی و دلائل وجود، هدف از خلقت و فطرت آن با ابزاري که در اختیار بشر می باشد قابل تحقیق و بررسی تجربی نمیباشد، پرداختن به این علوم براي انسانها محدودیتهاي فراوانی را به دنبال می آورد. این محدودیتها باعث شده اند که انسان نتواندصرفاً با پیروي از قواي عقلی و امکانات تجربی خود به نتایج صحیح و منطبق با واقعیت در زمینه علوم انسانی دست یابد و تاریخ تکامل بشریت گواه آثار سیاه و تلخ گمراهی بشر در رسیدن به نتایج غلط در بررسیهاي مرتبط با علوم انسانی بوده است که از جمله آنها می توان به نتیجه گیریهاي مارکسیسم در زمینه علوم انسانی اشاره کرد.

از آنجا که خداوند متعال که انسان را با هدفی مشخص خلق کرده، در مسیر تکاملی هماهنگ با آن هدف هدایت می کند و با این نوع محدودیتهاي انسان در ارتباط با علوم انسانیکاملاً آگاه میباشد براي راهنمایی بشر و ممانعت از قرار گرفتن انسان در مسیر ضلالت و گمراهی در هر مرحله از این مسیر تکاملی که مصلحت بوده پیامبرانی را با دستورهایی مشخص به راهنمایی بشر فرستاده که آخرین آنها حضرت محمد - ص - می باشد.

حضرت محمد - ص - به عنوان آخرین پیامبر خداوند متعال کاملترین و آخرین راهنماییها و دستورهایی خداوند در زمینههاي مختلف علوم انسانی را در کتاب قرآن مجید به بشر اهدا نمود و مطالب این کتاب شریف می تواند به عنوان چراغی راهنما تا پایان مرحله تکاملی بشر در این دنیا استفاده شود.

سیر تحولات تاریخی جوامع بشري در مناطق مختلف جهان باعث گردید که پرچم پیشرفت در علوم تجربی و انسانی از جوامع اسلامی به دست جوامع مسیحی اروپایی سپرده شود و این جوامع پیشرو و پیشقدم پیشرفت علوم در همه زمینه ها قلمداد گردند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید