بخشی از مقاله
چکیده
سبک زندگی اسالمی به عنوان مقوله ای که بیشتر در قالب رفتاار نمایاانگر مای شاود،در واقاع نشاان دهناده پشتوانه تصمیم های روزانه انسانها است. سئوالی که مطرح میشود این است که چاه عاواملی در رشاد تمادن اسالمی تأثیر داشته است؟ اینکه افراد چگونه فکر میکنند؟وچگونه نسبت به این شناخت و فکرهایشان احساس مینمایند؟ چگونه مطابق با این شناخت و احساس عمل مینمایند؟ و علل انحطاش آن چه بوده است؟و یا عوامل رشد پیشرفت چه می باشد؟ موضوع قابل تاملی است که به نوعی در سبک زندگی اسالمی باید به آن پرداخات . لذا به کتابخانهها، پایگاههای اینترنتی و نرم افزارهای مرتبط مراجعه نموده و به این نتیجه رسیده کاه عوامال متعدی در رشد تمدن نوین اسالمی تأثیر داشته است.
سبک زندگی و نو بودن آن در ادبیات گفتمانی و پرهیز از تقلید که از کساب و سالوف زنادگی در تمادن غربای نشات گرفته و بحث مهندسی نوین تمدن اسالمی و شکوفایی آن کاه باعاث پیشارفت در علام، صنعت،اقتصااد، سیاست و بعد ابزاری تمدن اسالمی - جنبه ابزاری و حقیقی - سبک زندگی - - نمایان است از دیادگاه رهبار فرزاناه انقالب حضرت آیت ا... خامنه ای که می گوید: خطی که نظام اسالمی ترسیم می کند خط رسیدن به تمدن اسالمی است. بنابراین تئوری مهندسی تمدن اسالمی بستری مناساب بارای طراحای نقشاه ایجااد ایان آرزوی دیارین صالحان میباشد ،مورد بررسی قرار داده شده است.
طرح مساله
مطالعه و بررسی سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی با پیدایش جامعه مورد توجه قرار گرفت.از این رو بسیاری از نظریه های اجتماعی به بررسی حوزه فعالیتهای سبک زندگی اسلامی و هویت شخصی و اجتماعی گرایش دارند.در حقیقت به دنبال تغییر در مفاهیمی چون طبقه وفراغت، فرهنگ بر عامل اقتصادی وساختار اجتماعی تولید اولویت یافته و باعث گسترش شاخه مطالعات فرهنگی و از جمله سبک زندگی اسلامی گردیده است.
درتعاریف مرتبط با سبک زندکی گاه بر مقوله رفتار وگاه بر مقوله ذهنیت وبه عنوان پدیده ای گروهی تمرکز میشود .دسته ای از تعاریف سبک زندگی، تعاریفی هستند که بیشتر جنبه روانشناختی دارند و در تعریف این مفهوم جمع رفتار و ذهنیت را در نظر میگیرند.سوبل اعتقاد دارد که شاخص سبک زندگی باید ابزاری بوده و درجامعه قابل تشخیص باشد. - سوبل1، - 1981 ادبیات موجود در سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی نیز نشان می دهد که شاخص های در نظرگرفته شده توسط محققان نیز غالبا چنین ویژگی ای ندارند. حتی مانتز سه نوع نیاز انسان را از هم متمایز می کند:.1نیازهای اساسی که برای بقای انسان لازم اند.2 نیازهای ضروری که شخصیت را شکل می دهند.3 نیازهای تجملی - منز2، - 151 ومعتقد است برآوردن نیازهای اساسی پرسش از سبک زندگی را پیش می کشد.
ضرورت و اهمیت مساله
از آنجایی که سبک زندگی برگرفته از ارزش ها و نمود رفتار افراد در زندگی می باشد .عوامل زیادی از جمله عوامل اقتصادی و طبقاتی، خلاقیت و شخصیت فردی، ساختارهای اجتماعی در تولید سبک زندگی اسلامی نقش دارند.سبک زندگی منحصر به این موارد نیست و می تواند شامل رفتارهای افراد در بخش های مختلف زندگی باشد.
ب - اهمیت و ضرورت عملی در مجموع می توان از نظر کاربردی به موارد زیر در اهمیت این تحقیق اشاره کرد:
شاخص های سبک زندگی اسلامی در واقع می توانند به عنوان معیارهایی برای افراد در تصمیم گیری باشند.اینکه نگرش افراد نسبت به این شاخص ها چگونه باشد کمک عمده ای می نماید؛ البته عوامل زمینه ای دیگر را نیز نباید از نظر دور داشت و در صورت درنظر گرفتن همه موارد است که می توان تحلیل درستی از فرایند سبک زندگی توسط افراد جامعه نمود.
انواع تحقیق
از نظر هدف: این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی می باشد.با پی بردن به تاثیر شاخص های سبک زندگی اسلامی بر تمدن نوین اسلامی میتوان تا حد زیادی مبتنی بر این عوامل موثر را پیش بینی کرد.متغیرهای مستقل این تحقیق شامل شاخص های سبک زندگی اسلامی - مصرف،ارزشها، هویت و اوقات فراغت - می باشند. متغیر وابسته شامل تمدن نوین اسلامی می باشد.
متغیرهای تحقیق
شایان ذکر است که از میان شاخص های متعدد برای مقوله سبک زندگی اسلامی وتاثیر آن بر تمدن نوین اسلامی، شاخصهای مد نظر این تحقیق شامل سه مورد ذیل هستند:
.1 مصرف - الگوی مصرف - ،
.2 ارزش ها - الگوی ارزش - ،
.3 هویت- شاخص های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه اسلامی با قائل شدن به دو عالَم - گفتمان - مدرن و دینی با توجه به اینکه فضای غالب گفتمانی در دنیای کنونی حول این دو شکل میگیرد؛ بنابراین، برای هر کدام از این شاخص ها، زیرشاخههایی به شکل زیر در نظر گرفته شده است:
الگوی مصرف - دینی و مدرن - ، ارزش ها - دینی و مدرن - ، هویت - دینی، مدرن - درنقطه مرکزی و معیار اصلی »مصرف دینی« مؤلفه »اعتدال«، » مطابق با نیاز بودن« و برای »مصرف مدرن« مؤلفه »لذت گرایی«، »نیاز کاذب«،»مصرف برای دوری از زندگی تکراری« و »مدگرایی« مدنظر است. برای » ارزشهای دینی« مؤلفه » خدامحوری« و برای » ارزشهای مدرن« مؤلفه » بشر محوری« مد نظر است. البته برای ارزش ها دو معیار فرعی دیگر نیز مطرح شده است که عبارتند از: »قرض گرفتن یا نگرفتن« و »تاثیر فقر دیگران و همنوعان در میزان نگرش به تمدن نوین اسلامی.« برای »هویت دینی« مؤلفه »معرفی کننده به عنوان فردی دین مدار«، » توجه به نظرات خانواده و یا خانواده محوری« و برای »هویت مدرن« مؤلفه »نشان دادن به دیگران و تمایز از دیگران« مورد نظر است.