بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه مهمترین چالش فراروی مدیران سرعت تغییر و تحولات محیطی است.در حقیقت توفیق در اداره بنگاه های اقتصادی درگرو ارزیابی صحیح و همه جانبه محیط است. در سالهای اخیرنظام بانکی کشوردستخوش تغییر و تحول های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی شده است.تحقیق حاضر با هدف شناسائی عوامل داخلی و خارجی و تعیین استراتژی مناسب برای بانک اقتصاد نوین صورت گرفته است .جامعه آماری تحقیق متشکل است ازمدیران شعب. ستادی سرپرستی مناطق وعالی بوده و با استفاده از جدول تاکمن تعداد 133 از مدیران به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب و پرسشنامه ای استاندارد که روائی و پایائی آن مورد تائید قرار گرفته بود در اختیار آنها قرار داده شد.

یافته تحقیق نشان که با استفاده ازاستفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس swot و نیزماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استژاتژیک به تحلیل شرایط محیطی داخلی و خارجی پرداخته ومناسب ترین استراتژی برای بانک استراتژی تهاجمی تعیین شد.همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن است که براساس ماتریس QSPM اولویت اول تا پنجم بانک اقتصاد نوین به ترتیب توسعه بانکداری شرکتی و خرد ،توسعه واحد بازاریابی،توسعه نظام سندیکائی ،رسوخ در بازار ارزی و درنهایت ارزش آفرینی برای مشتریان می باشد.

مقدمه

یکی از مراحل بسیار مهم مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در هر سازمانی بررسی محیط بیرونی سازمان و پارامترهای بیرونی است که خواه ناخواه بر سازمان تأثیر می گذارند.سازمان ها درخلاء زندگی نمی کنند و ارتباط آن ها با دنیای بیرون است که به آن ها موجودیت و هویت می دهد . این دنیای بیرون را می توان کشور ، جامعه و فرهنگ آن ، دولت و قوانین آن ، مشتریان و خواسته ها ، نیاز ها و سلائق آن ها ، تأمین کنندگان ، رقبا ، کشورهای دیگر ، شرکت های بین المللی ، چندملیتی و غیره دانست که هرکدام از عوامل تأثیر گذار بیرونی ، تأثیری مثبت و سازنده و یا اثری مخرب و بازدارنده بر سازمان دارند.

در نظر گرفتن همین نکته کافی است تا شرکت ها و مدیران ارشد آن ها ، ضرورتا محیط بیرونی خود را با شیوه هایی صحیح علمی و کاربردی بررسی و عوامل مؤثر خارجی را ارزیابی و در نهایت فرصت ها و تهدیدهایی را که در بیرون سازمان است را مشخص نمایدوتنها در این صورت و در کنار تحلیل مناسب محیط درونی سازمان است که می توان استراتژی ها و رویکردهایی ثمر بخش و کارا را به کار گرفت تا در محیط متغیر امروزی ، شرکت بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.برنامه ریزی استراتژیک یک ابزار مدیریتی است وبه سازمان کمک شودتا بهترو موفق ترکارکند انرژی خودرامتمرکزواطمینان حاصل کندکه اعضای سازمان درجهت اهداف مورد نظر همسو هستند.برنامه ریزی استراتژیک یک کوشش منظم است که باید منجربه تصمیم گیری و اقدامات اساسی درراستای تغییرو بهبودوضع موجود سازمان گردد.

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصادنوین اوّلین بار در تاریخ 29 الی 31 تیرماه سال 1380، براساس مجوزات ماخوذه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ اقدام به پذیرهنویسی سهام نمود ه است و شعار ما" راهی نوین به بانکداری نوین "را برای خود انتخاب وتلاش دارد تا با بکارگیری این شعار حجم فعالیتهای بانکی، طیف گستردهای را برای خود دربربگیرد .در این زمینه از تجربیات جهانیان دستاندرکار امور بانکی بهره برده و همزمان با مسئولین ذیربط در بانک مرکزی ارتباط مستمر کاری داریم.

در این رهگذر در نظر داریم که انبوهی از برنامههای آموزشی کاربردی را برای تربیت نیروی انسانی کارآمد به کار گیریم و نهایتاً ساختار زمانی مناسبی بین دارائیها و بدهیهای بانک برقرار کنیم.بانک اقتصادنوین از نظر ساختاری خود را متعهد میداند که از تمامی امکانات پیشرفته بهره برد تا بتواند با عنایت به پروردگار و پشتکار همکاران در اسرع وقت سهم مناسبی از کل بازار بانکی کشور را در اختیار گیرد. با شکلگیری بانکداری خصوصی در ایران "بانک سالاری" تدریجا رنگ باخته و هموطنان عزیز جهت انجام امور مالی و بانکی خود حق انتخاب خواهند داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید