بخشی از مقاله

چکیده

ظهور و گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی، شکل جدیدی از جرایم را بر بستر سامانههای رایانهای، مخابراتی و اینترنتی به وجود آورده است. از جملهی این جرایم، توسعهی جرم ضداجتماعی- فرهنگی توریسم جنسی در فضای مجازی است. در این جرم مرتکبان با ا ستفاده از ب ستر اینترنت - وب سایتها، شبکههای اجتماعی، نرمافزارهای ارتباطی همچون تلگرام، وایبر و غیره - به ن شر محتواهای غیراخلاقی و منافی عفت - اعم از فیلم، عکس، نوشتار و غیره - میپردازند و با جذب گردشگران و مخاطبان، زمینه را برای برقراری روابط نامشروع افراد در کشورهای مقصد و یا اماکن مشخص فراهم میآورند. با بررسی و تحلیل قوانین جزایی ایران به ویژه قانون جرایم رایانهای مصوب 1388، توریسم جنسی در فضای مجازی مشتمل بر دو رفتار انتشار محتوای مجرمانه و تسهیل ارتکاب اعمال منافی عفت یا انحرافات جنسی در فضای مزبور میباشد.

در حقوق کیفری ایران اگرچه این رفتارها به عنوان یک جرم مستقل، عنصر قانونی مشخصی ندارد، لکن با استناد به مواد مختلف قوانین کیفری ایران، دو جرم مجزا محسوب میشوند و به تبع آن کلیه افراد دخیل در این فرآیند نیز متناسب با هر یک از جرایم ارتکابی، مسئول و قابل تعقیب کیفری میباشند. با این وجود، دسترسی روزافزون اکثر اقشار جامعه به اینترنت و احتمال گسترش این قبیل جرایم در آینده، ضرورت تخصیص یک ماده مجزا را به منظورجرمانگاری توریسم جنسی در فضای مجازی، در قانون جرایم رایانهای مطرح مینماید. در این مقاله ضمن تحلیل اجزای عنصر مادی و معنوی توریسم جنسی در فضای مجازی، ماده واحدهای مستقل برای جرم انگاری این رفتار، به ویژه در حوزهی جرایم علیه اطفال و نوجوانان پیشنهاد شده است.

واژگان کلیدی: توریسم جنسی، فضای مجازی، جرایم منافی عفت، انتشار محتوای مجرمانه، تسهیل ارتکاب اعمال منافی عفت

مقدمه

با گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و دسترسی عموم جامعه به شبکه اینترنت، فضای جدیدی فرا روی متخلفین جوامع قرار گرفته است. فضایی که در آن محدودیتهایی هم چون مرزهای جغرافیایی، ملیت، بعد مسافت، زمان و... فاقد معنا و مفهوم است. در موقعیت جدید جرایم رایانهای از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. در بین این جرایم، جرایم علیه اخلاق وعفت عمومی با ظهور اینترنت از محیط فیزیکی به محیط مجازی انتقال یافته است. مهمترین و شایعترین این جرایم عبارتند از: انتشار محتوای مجرمانه، قوادی1، پورنوگرافی2 و روابط نامشروع3 می باشد. - یحیی پور, گرجی و یحیی پور - 1392

در این میان جرم خاصی تحت عنوان توریسم جنسی در فضای مجازی4 در حال شکلگیری است. سازمان جهانی گردشگری که یک سازمان زیر مجموعه سازمان ملل میباشد روابط جنسی در گردشگری را یک مسافرت سازمان یافته توسط بخش گردشگری، یا توسط افرادی بیرون از این بخش ولی با استفاده از امکانات این بخش با هدف اولیه استفاده تجاری از روابط جنسی گردشگر با افراد مقیم مقصد تعریف کردهاست. گسترش سریع و روزافزون شبکه اینترنت، به تبلیغات صنعت گردشگری جنسی رونقی دوچندان بخشیده است. اینترنت، یک شبکهی ارتباطی با رشد سریع و فاقد قانونمندی است که میتواند مخاطبانش را در هر نقطه دنیا و در عرض چند دقیقه بیابد. سود فزاینده این تورها نصیب شرکتهای فراملیتی، خطوط هواپیمایی، هتلها و رستورانها میگردد.

توسعهی این مساله عواقب مختلفی از جمله قاچاق5 و استثمار جنسی زنان و کودکان و پایمال شدن حقوق انسانی را به دنبال دارد. علل، عوامل و نتایج توریسم جنسی به صورت گسترده در پرونده های بیش از 10 کشور جهان مورد تحقیق و بررسی قرارگرفته است و به دنبال آن مدلها، چهارچوبها و راهکارهای قانونگذاری مناسب و پیشگیرانه مرتبط با آن در سطح داخلی و بینالمللی بیان شده است. - the John Hopkins University 2007 - کسانی که خواهان توقف این خشونتها علیه زنان و کودکان هستند، باید در همه جنبهها نظیر حوزههای حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محلی، ملی و بینالمللی فعالیت نمایند. - هامون - 1393 لذا یکی از راههای مبارزه با

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید