بخشی از مقاله

چکیده

امروزه صنعت گردشگری حتی در میان کشورهای در حال توسعه نیز، به عنوان نیرویی مولد، برای رشد اقتصادی و فرهنگی شناخته شده است. به عبارتی، گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر بشمار می رود که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می کند. یکی از بخشهای مهم و پر اهمیت صنعت گردشگری که قابلیت تبدیل شدن به یک امرفرابخشی در صنعت گردشگری را دارد" ورزش "است که از آن به عنوان" گردشگری ورزشی"نام برده می شود. در دنیای امروزی، گردشگری ورزشی یک منبع سرشار از سود و در آمد است ،گردشگران منبع اصلی درآمد و اشتغال برای جمعیت منطقه میزبان هستند.

شهرستان مشگین شهرو روستاهای آن با داشتن فاکتورهای مختلف ازمناطق مهم در جذب گردشگری هستند و به علت قرار گرفتن در نزدیکی دامنه کوه سبلان و برخورداری از یک محیط طبیعی بکر کوهستانی، کوهستانهای برفگیر، آبگرمهای متعدد با خواص درمانی، داشتن مراتع سرسبز و بخصوص هوای پرنشاط و خنک در تابستان وسرد و برفی در زمستان، میتواند نقش درخور توجهی را درجذب گردشگری و خصوصا گردشگری ورزشی در منطقه داشته باشد.این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.نتایج حاصله نشان دادکه روستاهای شهرستان مشگین شهراز هر لحاظ دارای قابلیت وجاذبه های گردشگری ورزشی میباشد ومیتوان با برنامه ریزی اصولی صنعت گردشگری ورزشی در منطقه راتوسعه داده ووضعیت اقتصادی روستاییان رابهبود بخشید.

واژگان کلیدی : گردشگر-گردشگری ورزشی- اقتصاد روستایی- مشگین شهر- جاذبه های طبیعی

-1 مقدمه

امروزه صنعت گردشگری حتی در میان کشورهای در حال توسعه نیز، به عنوان نیرویی مولد، برای رشد اقتصادی و فرهنگی شناخته شده است. به عبارتی، گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر بشمار می رود که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می کند - ابراهیم زاده و آقاسی زاده،. - 1388 برنامه ریزی به عنوان یک ابزار علمی به دست اندرکاران این صنعت کمک می کندتادریک فرایند نظام مند و پیوسته بهترین مسیرها و راهکارهای توسعه گردشگری در یک منطقه را مشخص نموده و این راهکارها را در مسیر توسعه سایر بخش های اقتصادی نیز قرار دهد - استینس و هالوران1، - 2004 و این در حالی است که مقوله گردشگری به شکلی گسترده و فراگیر مدنظر دولت های مختلف جهان می باشد و هریک اهداف خاصی را در این صنعت دنبال می کنند - پاپلی یزدی و سقایی،. - 1386

یکی از بخشهای مهم و پر اهمیت صنعت گردشگری که قابلیت تبدیل شدن به یک امرفرابخشی در صنعت گردشگری را دارد" ورزش "است که از آن به عنوان" گردشگری ورزشی"نام برده می شود - پارسی پور وقاسمی ، . - 1386 در دنیای امروزی، گردشگری ورزشی یک منبع سرشار از سود و در آمد است. آمار بیانگر این است که بسیاری از کشورهایی که شرایط مناسبی در زمینهی گردشگری ورزشی دارند، بخش عظیمی از اقتصاد خود را از طریق اقتصاد گردشگری ورزشی اداره می کنند - هادوی وهمکاران،. - 1383 ورزش به حدی در جوامع امروزی رسوخ کرده که عنوان می شود یکی از متداول-ترین عوامل ایجاد انگیزه برای سفر و گردشگری است - مکینیان،. - 1387 گردشگران منبع اصلی درآمد و اشتغال برای جمعیت منطقه میزبان هستند - باتیک2،. . - 2009

با توجه به فواید مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی اثبات شده صنعت گردشگری ورزشی و همچنین وجود پتانسیلها و ظرفیتهای متعدد در کشور، لزوم توجه بیشتر متخصصین و مدیران در دو حوزه ورزش وگردشگری در خصوص شناخت و توسعه این صنعت بیش از پیش احساس میشود - اصفهانی و همکاران،. . - 2009 اکثر مقالات منتشر شده در مورد دورههای بازی المپیک عمدتاً بر مزیتهای دائمی مناسب مثل توسعه تسهیلات و زیر بناها، بازسازی شهرها، اعتبار بینالمللی، رشد گردشگری، بهبود رفاه عمومی، فرصتهای اشتغال بومی و اشتغال زایی تمرکز کردهاند.

شهرستان مشگین شهروتوابع آن نیز به دلیل توانمندی های فراوانی که در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی دارا می باشد و گستره متنوع جاذبه های طبیعی و فرهنگی موجود در منطقه، می تواند با یک برنامه ریزی منسجم وسازمان یافته برای توسعه گردشگری این شهر و به نمایش گذاشتن چهره واقعی و مناسبی از آن، در میان سایر کشورها و شهرهای دنیا از جمله کشور ایران، دارای اهمیتی به مراتب بیشتر گردد و به رشد و رونق مناسبی در بخش گردشگری دست یابد و میزبان و پاسخگوی طیف وسیعی از گونه های گردشگری از قبیل گردشگری ورزشی، گردشگری کوهستانی، گردشگری ورزشهای زمستانی ،گردشگری درمانی، ورزشی گردد.

بدون شک، شناخت و توجه به رشد و توسعه اینگونه اراضی، نه تنها باعث رشد و توسعه این قبیل مناطق شده، بلکه زمینه را جهت ایجاد زیرساختهای توسعه صنعت گردشگری و در پی آن رشد صنایع وابسته به این صنعت و در نهایت رشد و توسعه در سطح محلی، منطقهای و ملی و تامین منابع مالی جهت رشد سایر مناطق را فراهم میآورد. . کشورهای همسایه نیز با سرمایهگذاری مناسب در این عرصه توانستهاند صنعت گردشگری خود را رونق بخشند - داغستانی،. - 1391 شهرستان مشگین شهر علی رغم داشتن بستر اولیه و شرایط بسیار مناسب گردشگری هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در محدوده مکان های مطلوب گردشگری، چه در سطح منطقه و چه در سطح ملی و بین المللی مشخص نماید.هدف از انجام این تحقیق شناسایی وضعیت جاذبه های گردشگری مشگین شهرو ارتقاء صنعت توریسم وگردشگری ورزشی با تأکید بر جاذبه های طبیعی منطقه و بهبود کیفیت زندگی مردم ورونق اقتصادی منطقه در چهار چوب توسعه ملی میباشد.

-2پیشینه تحقیق

چون - 2003 - ، درتحقیقی به بررسی دلایل، انگیزهها و محدودیتهای مسافرت کنندگان پرداخت. وی پیشنهاد کرد در هر مطالعهای که جهت برنامه ریزی و توسعه گردشگری در شهر یا کشور مقصد انجام میگیرد، بایستی دلایل، جذابیتها و موانعی که برای گردشگران مهم است مورد شناسایی قرار گیرد - هنرور،. - 1383بول - 2005 - 1، در تحقیقی به این نتایج دست یافت که توسعه گردشگری در شهر میزبان در بیشتر موارد شامل منابع ساخته شده همانند تجهیزات ورزشی و زیر ساختهای گردشگری است .

کوساسی - 2005 - 2 در مقاله ای با عنوان گردشگری ورزشی در هند، جاذبههای طبیعی ورزشی که از اهمیت بیشتری در هند برخوردارند را ورزشهای زمستانی همانند اسکی و اسکیت در منطقه گلمارج کشمیر، تپه نوردی، گذران اوقات فراغت در خانههای قایقی در منطقه دال لیک، گاری سواری و گلف ذکر میکند.میراندا و اندوزا 2005 - 3 - ، در بررسی گردشگری ورزشی در کشور اسپانیا دریافتند که عامل جاذبههای طبیعی - با 78/3 درصد - ،ورزشهای آبی با 36/84 درصد و گردش و پیادهروی با 31/58 درصد از اهمیت بیشتری در جذب گردشگران ورزشی برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید