بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که اهمیت صنعت گردشگری و طبیعت گردی در تمام خاستگاه های آن بر کسی پوشیده نیست و با توجه به محروم ماندن خطه ی خوزستان و حوالی زیبای رودخانه ی دز از این روی بر آن شدیم تا پس از بررسی مسایل مختلف در این حیطه و توجه به عوامل و شرایطی که ما را وادار می سازد تا این گنجینه ی غنی را حفظ کنیم، با ارائه ی راهکارهای مناسب از این بستر برای جذب گردشگران و طبیعت گردان داخلی و یا حتی خارجی همراه با حفاظت از محیط زیست و سرمایه های تاریخی هرچند که گذر زمان بر چهره ی آنان نشسته باشد بهره ببریم . احیا و پایداری صنعت گردشگری که می توان آن را به نحوی صادرات نامرئی نیز نامید ، این توانایی را ایجاد می کند تا میراث داران خوبی باشیم و تلألو خورشید زیبای خوزستان را در ژرفای فیروزه فام رودخانه ی دز شاهد باشیم و آن را به آیندگان نیز هدیه کنیم .

کلمات کلیدی: صنعت گردشگری ، محیط زیست ، جذب گردشگر ، طبیعت گردی

-1 مقدمه

دزفول در ساحل شرقی رود دز یا آبدیز بنا گردیده و دارای پلی به طول تقریبی 393متر و 16 دهانه ی متفاوت بر روی پل می باشد . دزفول معرب واژه ی دزپل است و همانطور که از نام آن پیداست دژی ست در کناره ی پل دزفول برای حفاظت آن از گزند راهزنان . به نقل از حمداالله مستوفی دزفول که آن را اندیمشک نامیده و از اقلیم سوم است توسط اردشیر بابکان ساخته شده و در کنار جندی شاپور واقع گردیده . بر روی آب این رود پلی بنا گشته است به طول 520 گام و عرض 15 گز1 که آن را پل اندیمشک نامیده و آن شهر را بدان می خوانند . واژه ی دزفول برگرفته از واژه ی دزپهل می باشد که مرکب از دز یا دژ به معنی قلعه و یا کوشک و پهل که قلعه پل می باشد. این نام به واسطه ی قلعه ای است که در ساحل شرقی این رود ساخته شده و تا همین چندین سال اخیر نیز آثاری از آن بر جای بوده است .

- 1 گام و گز: واحد اندازه گیری طول در زمانهای قدیم

در این مقاله سعی بر آن است که با بررسی جزئی این شهر و ارائه راهکارهایی که با به تحقق رساندن آنها ، شاید بتوان اندکی از حقوق این شهر و مردمان خون گرم این خطه را آنطور که باید ادا نمود،به صنعت گردشگری جان تازه ای بخشیده و از منافع حاصل از این صنعت نوپا به کشور خدمتی هرچند مختصر ارائه دهیم.

-2 استان خوزستان - شهر دزفول - رودخانه ی دز

پهنه ی وسیع جلگه ی خوزستان که از دامنه ی کوه های زاگرس شروع و تا حاشیه ی خلیج فارس امتداد یافته است، مملو از ثروت های غنی و بکر می باشد. مهربانی این خطه از خاک ایران ،سبب گشته تا اولین تمدن ها که بر پایه ی دامپروری بوده اند در این ناحیه شکل بگیرند . بهره برداری از سایر توانمندی های استان مانند نفت، آب فراوان ،وجود پنج رودخانه ی پرآب ،خاک حاصلخیز، بندر و کشتیرانی سبب شده است تا جاذبه های گردشگری استان در معرض بی توجهی قرار گیرد و طرح ها و برنامه ریزی های کاربردی برای بهره گیری از این موهبت الهی صورت نگیرد. رودخانه ی دز دارای دو شاخه ی اصلی به نام سزار و بختیاری است و پس از خروج از منطقه ی کوهستانی شمال اندیمشک و دزفول وارد جلگه ی خوزستان می شود . این رودخانه با عبور از شهر دزفول و طی مسافت پر پیچ و خمی به طول تقریبی 186 کیلومتر در بند قیر با رودخانه های شطیط و گرگر یکی شده کارون را تشکیل می دهد که در نهایت به سمت اهواز روان می شود.

-3 آب و هوا و اقلیم

اقلیم شهر دزفول را می توان در میان دو منطقه گرم و خشک و گرم و مرطوب قرار داد . در این منطقه دمای هوا در گرمترین روز سال به 50 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی آن در بیشترین حالت گاهی به 80% می رسد .

-4 آثار باستانی و جاذبه های گردشگری شهر دزفول

- 1-4 پل قدیم دزفول

آنچه که در قدیم راه ارتباطی اندیمشک - دزفول بوده و دو منطقه غربی - شرقی دزفول را به هم متصل می ساخته ، پل قدیم دزفول بوده است که در دوران ساسانیان ساخته شده و در دوران صفویه و قاجار مورد ترمیم قرار گرفته است . - شکل شماره - 1 هم اکنون این پل دارای چهارده دهانه بزرگ است که آبرو رودخانه می باشند . در میان هر دو دهانه بزرگ یک طاقنمای کوچک تعبیه شده که بر روی رمپی بزرگ و حجیم قرار گرفته و به وسیله پلکانی به سطح بستر رودخانه راه دارد . به این ترتیب دوازده طاق نما در بین طاق های اصلی پل قرار گرفته اند و نمایی بسیار زیبا و دیدنی به این پل قدیمی بخشیده اند .

- 2-4 حمام وزیر

یکی دیگر از آثار باستانی حائز اهمیت در شهر دزفول حمام وزیر می باشد. این حمام واقع در خیابان شریعتی در نزدیکی پل جدید دزفول و در کنار آسیاب ها واقع در کوچه ای باریک می باشد .درون رختکن این حمام قدیمی ستونی با تراش مارپیچی به جای مانده و سقف ایوان رختکن شامل چهار طاق رومی بلند است . این حمام همچنین دارای یک ایوان شاه نشین با سقف طاق رومی و گچبری های منحصر به فرد است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید