بخشی از مقاله

چکیده

در نوشته حاضر به مطالعه تأثیر جاذبههای تاریخی و طبیعی در توسعه و احیاء صنعت گردشگری، پرداخته شده است. استان خوزستان به دلیل داشتن آثار و بناهای باستانی و تاریخی و جاذبههای طبیعی، یکی از پراهمیتترین استانهای کشور در احیاء و توسعه صنعت گردشگری میباشد. به دلیل وجود بناهای باستانی، چشمههای آبگرم، بقعهها، توریسمهای متعددی از سرتاسر دنیا برای گردش و دیدن این آثار به این استان میآیند که این خود نقش بسزایی در اقتصاد آن منطقه دارد.

مقدمه

استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع شده است که از سمت شمال و شرق به سلسله جبال زاگرس منتهی میشود. این استان به دلیل داشتن تمدنهای غنی، آثار تاریخی، جاذبههای طبیعی همچون دریاچهها و تالابها، رودخانهها، چشمههای آبگرم و معدنی، جلگهها و دشتها، کاخها، قلعه ها و برج ها، پلها و کاروانسراها، بندها و آسیابهای تاریخی، خانههای قدیمی، غارهای تاریخی، معابد باستانی، مساجد قدیمی، امامزاده ها و آرامگاهها، توانسته جایگاه ویژهای در فرهنگ جذب توریسم و گردشگری ایفا نماید.

در این مقاله با معرفی برخی از این آثار و جاذبههای گردشگری سعی شده گامی در جهت احیاء این صنعت برداشته شود که صنعت گردشگری اهمیت شایانی در معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این استان به سایر نقاط دنیا دارد و همچنین در اقتصاد آن منطقه نیز نقش مهمی را ایفا می نماید. این پژوهش قدمی ناچیز در این زمینه میباشد که امید است با تلاش بیشتر بتوان به معرفی هر چه بهتر و استفاده صحیح از منابع این استان، رسید.

موقعیت جغرافیایی و اقلیم استان خوزستان

استان خوزستان با مساحتی حدود 236 و 64 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده است. مرکز استان خوزستان، شهر اهواز و سایر شهرستانهای آن عبارتند از: آبادان، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغ ملک، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر و مسجد سلیمان است. شمال و شرق خوزستان را سلسله جبال زاگرس فرا گرفته است که ارتفاعات آن در جهت جنوب غربی کاهش مییابد، به طوری که در نواحی جنوبیتر به صورت تپه ماهورهایی نمایان میشود.

استان خوزستان تحت تأثیر سه نوع باد قرار دارد: اولین باد، جریان سرد نواحی کوهستانی و دومین باد - شرجی - ، جریان گرم و مرطوبی از خلیج فارس است که به سوی جلگه می وزد و سومین باد یا باد سموم، از عربستان میوزد و همیشه مقداری شن و خاک و رطوبت همراه دارد - کسمایی، . - 53 :1369 استان خوزستان یکی از کهنترین سرزمینهای تمدن بشری است. این تمدن در 6000 سال پیش در شوش پدید آمد - نگهبان، 1375، . - 64

جاذبههای طبیعی استان خوزستان

از جاذبههای طبیعی این استان که در جذب توریسم بسیار مؤثر میباشد میتوان به: دریاچه ها و تالاب ها، رودخانه ها، چشمههای آبگرم و معدنی، قلهها و ارتفاعات، دشتها و جلگهها، حیات وحش، اشاره نمود. دریاچه ها و تالاب ها که شامل: دریاچه سد کرخه؛ در سال 1334 شمسی بر روی رودخانه کرخه بنا شده است و این سد از نوع سدهای انحرافی است که آب رودخانه کرخه را به داخل دو شهر منحرف میکند. طول سد 192 متر و ارتفاع آن 9 متر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید