بخشی از مقاله

چکیده :

شهرستان دزفول به عنوان یکی از شهرستانهای استان خوزستان با برخورداری از پتانسیل های بالقوه طبیعی،تاریخی، فرهنگی و روستایی از نقاط مستعد استان برای برنامه ریزی بر پایه مطالعات اکوتوریسم و ژئوتوریسم است. از این رو این مقاله در صدد آن است تا با معرفی و شناساندن قابلیت ها و ترسیم راهبردهای آینده با اتکا به جاذبه های گردشگری این منطقه، زمینه رشد اقتصادی و توسعه منطقه ای بر پایه مطالعات ژئوتوریسم را در ابعاد مختلف با نگرش در چارچوب پایداری منابع در این منطقه را مهیا کند. توجه به ژئوتوریسم راهی برای حفظ چشم اندازها و ذخایر طبیعی است و با گسترش آن امکانات ایجاد کاربری اقتصادی برای چشم اندازهای طبیعی و در نتیجه اعتبارات لازم در جهت حفظ آنها فراهم می شود.

با چنین نگرشی در این مقاله سعی برآن بوده که به بررسی این موضوع در شهرستان دزفول پرداخته شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که قرار گیری دریاچه دز، رودخانه دز، در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی - پل قدیم دزفول و آسیاب های آبی - وسایر جاذبه های طبیعی، منطقه را به صورت یک مکان شاخص و بسیار مستعد جهت این نوع گردشگری - ژئوتوریسم - در راستای توسعه اقتصادی درآورده است. در کنار وجود توان های بالقوه گردشگری در شهرستان، راهکارهایی برای توسعه ی گردشگری در این مقاله بیان کرده و گردشگری می تواند و فرصت اشتغال زایی خوبی را ایجاد نماید.

کلمات کلیدی: ژئوتوریسم، توسعه اقتصادی، شهرستان دزفول

-1مقدمه :

دزفول از ابتدا به این نام معروف نبوده و از نام های قدیم این شهر می توان به آوان ، اندامش و قصر روناش اشاره نمود . واژه دزفول نیز معرب واژهی پهلوی دژپل می باشد که این واژه از پلی که در زمان شاپور اول ساسانی با استفاده از اسرای رومی در دزفول ساخته شده، گرفته شده است. در این شهر تاریخی زمینه هایی برای اشتغال می توان ایجاد کرد که یکی از راهکارها توسعه ی پایدار در گردشگری است .توسعه پایداری مستلزم برنامه ریزی مدیریت و بهره برداری بهینه از منابع می باشد یکی از مهمترین زمینه هایی که با توجه به قابلیت های تاریخی فرهنگی و محیطی می تواند نقش حیاتی در روند توسعه ملی مؤثر واقع شود گردشگری است گردشگری از جنبه های مختلف درتوسعه پایدارملی  نقش آفرینی میکند.

عامل  شکل گیری گردشگری ، میراث طبیعی وفرهنگی است و در گردشگری به  نوبه ی خود نقش بسیار مهمی در دستیابی به توسعه پایداردارد. گردشگری چه به منظور سیاحت وچه به منظور کسب علم ودانش اگر به پایداری اقتصادی فرهنگی و زیست محیطی بیانجامدفرصتی برای توسعه پایدار محسوب می شود امروزه اعتقاد بر آن است که گردشگری با هر هدفی که انجام می گیرد علاوه بر سودآوری اقتصادی و اشتغال زایی ،اشاعه و پایداری فرهنگی نیز موجب می شود لذا این امر می تواند پایداری اقتصادی اجتمایی وزیست محیطی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله موقعیت و جاذبه های گردشگری این شهر را بیان نموده وسپس موانع وراهکار هایی را برای صنعت گردشگری در شهرستان دزفول را در انتهای مقاله آورده شده اند.

-2موقعیت جغرافیایی و تاریخی دزفول :

قسمت جلگه ای شمال خوزستان با مساحتی در حدود 4762 کیلومتر مربع واقع شده است فاصله این شهر تا تهران 721 کیلومتر و تا اهواز 155 کیلومتر می باشد . شهرستان دزفول دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیاردلپذیر است. این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در همه ایام سال به خصوص در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. - در شکل 1 نقشه شهرستان دزفول دیده شود.. -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید