بخشی از مقاله

چکیده

امروزه عدم توجه به توسعه پایدار و در راستای آن معماری پایدار موجب افزایش بیش از حد مصرف انرژی و بر هم خوردن شرایط طبیعی و اکوسیستم ها شده با توانند می معماران ما، کشور پایدار در های انرژی مناسب منابع وجود همچنین تجدید ناپذیر های انرژی مستمر ذخیره کاهش به توجه است. با آورند. معماری پایدار، معماری است که به ویژگیهایمحیطی و مکانی خود پاسخگو بوده و به وجود به مطلوب و مناسب پایدار، فضایی معماری طراحی اقلیم، انسان، فرهنگ و محیطزیست احترام میگذارد.

توجه به مفهوم پایداری در معماری و شهرسازی می تواند زمینه مناسب برای رسیدن به این هدف را فراهم آورد. معماری ایرانیاسلامی نیز که با تکیه بر ارزشهای اعتقادی و فرهنگی مردم و با شناخت صحیح از بستر محیط شکلگرفته با پیروی از اصول: مردمواری، نیارش، خودبسندگی و درونگرایی در معماری و شهرسازی خود به یک معماری پایدار و ماندگار دستیافته که در گذر زمان تداوم یافته است. در این پژوهش، از مطالعات کتابخانهای با رویکردی توصیفی بهره جسته و یافتهها، حاکی از آن است که بین اصول مطرح شده در معماری پایدار و معماری و

-1 مقدمه

مفهوم پایداری در دهه 1970 میلادی نتیجه آگاهی بشر نسبت به مسائل محیط زیست و مشکلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی می باشد. یکی از مهم ترین اهداف توسه پایدار حفظ طبیعت و اصلاح نگاه به آن است و تجلی توسعه پایدار در حوزه محیط ساخته شده معماری پایدار نامیده می شود. پایداری در معماری، مفهومی به قدمت تاریخ معماری است. با شکلگیری تمدنهای اولیه بشری، تمایل حکومتها و جوامعبشری به برجاگذاشتن یک معماری پایدار که در گذرزمان تدوام داشتهباشد آشکار شده و معماران و شهرسازان، به جستجوی راهکارهایی برای پایداری معماری برآمدند.

معماری که، با محیط خود هماهنگ بوده و ضمن داشتن یک طراحیاقلیمی با فرهنگ و مذهب مردم نیز همخوانی داشته باشد. با ورود اسلام به ایران، معماری و شهرسازی، خود را با تعالیم الهی و قدسی این مکتب همگام کرده و در سایه تعالیم و تفکراتاسلامی رشد کرده و توسعه یافت. با اندکی تأمل در اصول معماری و شهرسازی ایرانیاسلامی و معماری پایدار به وجود رابطه مستقیم و با معنا میان آنها پی میبریم.

-2 پایداری

به معنای نگهداشتن و tinere به معنای از پایین به بالا و sus و از دو کلمه sustinere از ریشه لاتین sustainفعل در sustainableحفظکردن تشکیل شدهاست. این فعل با مفاهیمی از قبیل: حمایت، پشتیبانی و تداوم آمیخته است و صفت توصیف شرایط، حالت و یا چیزی به کار میرود که مورد پشتیبانی قرارگرفته یا بواسطه کمک و تأمین معاش، همچنان تداوم sustainabilityیافتهاست. دهخدا پایداری را به معنای بادوام و ماندنی آوردهاست. بنابراین واژه پایداری که به عنوان معادل انتخاب شدهاست فاقد معنای موردنظر و مناسب آن است و بر حفظ و ثبات تکیه دارد.

معنای واژه پایداری که در این بحث مدنظر است عبارت است از: آنچه که میتواند در آینده تداوم یابد - سلطانزاده و دیگران، 1392، . - 2 آینده نسلهای منابع به آنکه بدون کنونی احتیاجات کردن مرتفع" :کنند می تعریف اینگونه را پایداری ، 9 راکی کوههای مؤسسه و منطقی رشد نتیجه که گردید مطرح 1970 دهه در ماندنی و بادوام معنای به . پایداری - Institute,1995 - وارد نمایند صدمه دهه محیطی زیست نهضتهای چون عواملی تأثیر تحت خود نوبه به که بود توسعه و زیست محیط جهانی مسائل به ای تازه آگاهی در 1972 سال در که توسعه و زیست محیط مورد در ملل سازمان کنفرانس اولین و رشد نظیر محدودیتهای کتابهایی انتشار و 60 .گرفت قرار شد، برگزار استکهلم با که است فعالیت و کار زندگی، ادامه انسان، اسکان برای محیط یک خلق معنای به "زیست محیط پایداری" عبارت از ادبی برداشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید