بخشی از مقاله

چکیده:

باتوجه به اینکه عصر کنونی عصر تکنولوژی های پیشرفته است و امروزه به موازات تحولات اجتماعی و فرهنگی که منجر به خلق نیازهای جدید میشوند و به مدد پیشرفت های نوین تکنولوژیک شاهد عرضه ی محصولات و روش های نوینی ازقبیل مصالح نانو، محصولات مدولار، معماری پایداروسبز در صنعت ساختمان سازی هستیم . و هدف این پژوهش توسعه ی پایداری در معماری وشهرسازی می باشد که از ملزومات آن پرداختن به مسائل بوم شناختی و پایداری محیط و.. می باشد.

مقدمه :

براساس مفهوم بوم شناسی کامل یا نگاه همه جانبه به عوامل موثر بر طراحی معماری وشهرسازی پایدار را می توان با سه عامل موثر - طبیعی ، فرهنگی، فناوری - مورد بررسی قرار داد - . - Williamson et al,,2003در این تقسیم بندی تصویر ذهنی محیط طبیعی از مطالعه عوامل طبیعی یک مکان،چرخه طبیعی موجودات زنده آن مکان و توازن میان آن عوامل قابل دریافت است. تصویر فرهنگی معماری و شهرسازی پایدار از مطالعه فرهنگ های محلی،روح مکان و توازن میان عوامل فرهنگی حاصل میشود.

همچنین تصویر فناوری از مطالعه فن آوری هایی در مقیاس جهانی،تاثیر عوامل محیط بیرونی،تحلیل اقتصادی و مدیریت بحران به دست می آید.در این صورت شهرسازی و معماری پایدار علاوه بر پاسخگویی به اهداف محدود همچون همساز شدن با محیط طبیعی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر،از فرم ها و مصالح همساز با سیمای فرهنگی محیط و سنت ساخت رایج در هر مکان نیز بهره میگیرد و در عین حال با بومی ساختن از جدیدترین یافته های علمی در جهت پایدار ساختن معماری وشهرسازی استفاده می نماید.

در مفهوم طبیعی معماری وشهرسازی پایدار نکته اصلی هماهنگی با طبیعت به جای اقدام بر خلاف شرایط طبیعی و پیشگیری از آلودگی های محیطی است مک هارگ . - 1969 - از دیدگاه برنامه ریزی و طراحی محیط و منظر با مثال هایی از برنامه ریزی منطقه ای به شناسایی مکان هایی که از جهت کشاورزی ،جنگل کاری،اوقات فراغت و شهرسازی مناسب اند ، پرداخته است.در مقیاس معماری،طراحی با طبیعت شامل ضوابطی است که با تشخیص مواردی چون میزان تابش آفتاب ،وزش باد،درختان سایه دار وغیره،چگونگی شکل دهی به محیط طبیعی زندگی رامورد مطالعه قرار میدهد.

استفاده ازعناصر ساختمانی که بدون به کارگیری وسایل الکتریکی درتابستان سایه زیاد ودر زمستان سایه کم ایجاد می کنند و تنها در زمان های مناسب ساختمان را در سایه قرار میدهند،ساختمان را با طبیعت هماهنگ میسازد.به این ترتیب تصور طبیعی از پایداری که برگرفته از بوم شناسی کامل است ،کنترل بهترین تامین کننده نیاز های انسان است. حاصل این هماهنگی با طبیعت تامین سلامتی روحی و زیبایی طبیعی با محیط است - . - Day,2000

سلامتی روحی و روانی از طریق تقلیل اضطراب و فشار عصبی و زیبایی طبیعی از طریق کاربرد مصالح و رنگ های هم ساز با طبیعت حاصل میشود.براساس این دیدگاه معماری ضمن فراهم آوردن سرپناه برای انسان به گونه ای شکل می گیرد که حداقل تاثیر منفی را بر طبیعت دارد و درآن نزدیکی با طبیعت،علاوه بر نیازهای فیزیکی ،سلامتی روحی و روانی انسان را تامین میکند. معیار فرهنگی مفهوم پایداری معماری و شهرسازی بیانگر تعریفی از روح مکان است که معماری جزئی از آن است - نوربرگ شولتز. - 1382

این تصویر بازتابی از دیدگاه مردم شناختی است که مردم را از جهت فرهنگی با مکان مرتبط می داند و به این باور اتکا دارد که توجه به فرهنگ محلی بهترین عامل پایدار ساختن معماری وشهر است . پایداری دراین معیار به معنای حفاظت از روح مکان و توجه داشتن به محدودیت ها وامکانات مورد نیاز آن است . پایداری یک بنا به پایداری مکان وساکنان آن وابسته است به ترتیبی که ساکنان با مکان زندگی و معماری آن در تعامل اند و ازآن انتظاراتی دارند که با ساکنان مکان های دیگر متفاوت است.

ماهیت نمادین و زیبایی شناختی معماری به دلیل پاسخگو بودن به فرهنگ بومی و روح مکان و استفاده از مصالح،رنگ و فرم های محلی و ارتباط معماری با محیط خود ، برتفاوت میان مکان ها مبتنی است.براساس نظر کریستوفرالکساندر در کتاب تئوری جدید طراحی شهری - 1373 - توسعه های جدید در محدوده شهرها باید ترمیم کننده ی مکان هایی باشند که از اقدامات نامناسب قبلی صدمه دیده اند ، با این نگرش ، ساختمان های جدید می توانند به گونه ای در تداوم با بناهای قبلی قرار گیرند که ضمن احترام به فرهنگ گذشته ،بیانگر معماری زمان خود باشند استیل . - 1997 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید