بخشی از مقاله

چکیده

تالار شهر به ساختمان اداری فرماندهی شهر اطلاق می شود که شورای شهر و ساختمان های مربوطه و کارکنان .بویژه اعضای شورا را در خود جای می دهد. شهرداری ها همواره در پی این بوده اند که کیفیت زندگی ساکنین شهر را به واسطه این ساختمان ها بهبود و پیشرفت دهند. در بسیاری از موارد "تالار شهر" نه تنها به عنوان ساختمانی برای اعضای شورا، بلکه مکانیست مجهز برای فعالیت های مردمی، شهری و فرهنگی که می توانند شامل نمایش های هنری، اجراهای زنده، نمایشگاه ها و فستیوال ها باشندتالار. های شهر مدرن معمولاً با تنوع و انعطاف پذیری بالا و در نظر گرفتن آینده طراحی میشوند.

تالار های شهر دارای معماری شاخصی می باشند و حتی در برخی موارد بنا دارای اهمیت تاریخی است. تالار های شهر می توانند نماد فرهنگی یک شهر باشند.در این تحقیق با توجه به مطالعات صورت گرفته، از ایده های جدید در حوزه محیط زیست همچون جداره های زنده استفاده شده است.پروژه حاضر طراحی تالار شهر به همراه کلیه فضاهای مورد نیاز جهت افزایش فعالیت های مردمی و فرهنگی از قبیل سالن نمایش، گالری های هنر و بخش های تجاری و... در شهر کرمان می باشد.

مناسب بودن تکنولوژی معماری با تاکید بر انرژی معماری و محیط زیست برای ساخت مجموعه تالار شهر کرمان برای نشان دادن زیبایی شهر از دیدگاه متخصصان، که از بین 241 متخصص مورد بررسی و مناسب ساخت شناخته شد. این مجموعه با نگاهی به واقعیات موجود در جامعه با امید به بالا بردن سطح کیفیت فرهنگی، زندگی و همچنین کیفیت هوای شهر کرمان طراحی شده است.

1.    مقدمه و بیان مسئله

امروزه نسل نوینی از باغهای عمودی در حالت توسعه هستند که به طور کلی شیوه سنتی کاشت گیاهان بر روی سطح افقی را به واسطه ناکارآمد بودن نفی میکنند. سیستم جدارههای زنده در صدد آن است تا با کاشت گیاهان در سطوح عمودی، علاوه بر استفاده از تأثیرات آن بر کاهش هزینه تأثیرات جزیره حرارتی شهری و استفاده اقلیمی از آنها، به نوعی سیستم اقتصادی در کاشت گیاهان و بهینهسازی سیستمهای آبیاری و کاهش پسماندهایی آنها دست یابد. این سیستمها در حال حاضر در جهان در حال توسعه هستند؛ زیرا این جدارهها علاوه بر استفاده به حالت جدارههای سبز، قابلیت حضور فعال در سیستمهای ساختمانی در قالب فیلترهای زیستی1 را نیز دارا بوده و میتوانند تأثیر مستقیمی بر تهویه ساختمانی داشته باشند و از سوی دیگر علاوه بر استفاده از آنها در فضای خارج ساختمان، امکان استفاده از آنها به صورت بخشی از طراحی داخل ساختمانی نیز متداول شدهاست 

این جدارهها در قالب محیطهایی پاسخگو هستند که به واسطه فقر مواد آلی یا کاهش بارندگی و تراکم محیط شهری، توسعه فضای سبز بر روی زمین مقرون به صرفه نباشد. نظر به تغییرات آب و هوایی در آینده و شرایط سخت رشد بصورت طبیعی، این جدارهها بواسطه کنترل کنندگی بیشتر منابع در زمره راهحلهای جایگزین مناسب خواهند بود. این سیستمها دارای تلرانس دمایی بسیار مناسبی برای انطباق با محیط هستند و در دمای تا 45 درجه سانتیگراد و میزان رطوبت % 4 خاک برای نزدیک به یک هفته نیز مقاومت خواهند نمود. البته باید توجه داشت که با توجه به گرمایش جهانی، هوای شهرها، تا دو دهه دیگر به میزان نزدیک به یک درجه افزایش فارغ از اثر جزیره حرارتی خود شهر را نسبت به امروز تجربه خواهد کرد.

در این حالت، میزان گرما، تبخیر و میزان رطوبت پایین به انضمام بادهای شدید و خشک به میزان بالای تبخیر و خشکی سیستمهایی که سطوح پهناور ماده واسطه رشد را در مقابل نور قرار میدهند کمک خواهد کرد و با توجه به این موارد، بجای سطوح افقی، سطوح عمودی و پوشیدن سطوح جداره های نورگیر به منظور کاهش دمای محیطهای داخلی و بهره برداری از سیستمهای بسته تر مقرون به صرف و پایدارتر خواهد بود

در مقایسه با نماهای سبز، ویژگیهای حرارتی جدارههای زنده زمانی به حداکثر کارایی میرسد که در راستای جداره دارای شدیدترین وضعیت نوری نصب شوند و غشاهای ضد آبی بین بدن ساختمانی و بدنه ساختار نگهدارنده توده سبز وجود داشته باشد تا بواسطه خاصیت تصعید و میعان درون جداره آسیب و کاهش کارکرد سیستمهای اقلیم رخ ندهد. ساختار آنها توانایی حفظ گیاهان، خاک و حفظ رطوبت را داشته و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. بیشترین سطح دیوار توسط جداره ها پوشیده شده و از آب باران برای آبیاری استفاده شده و از گونه های مناسب استفاده نمایند

.2  اهداف تحقیق

الف . دستیابی به معیارهایی جهت طراحی فضا ها در مراکز شهری

ب. ارائه تمهیداتی جهت بهینه سازی مصرف انرژی

ج. پاسخ گویی به نیازهای شهری در یک سیتی هال

د. طراحی سطوح با میزان کمینه بازتاب

ه. استفاده بهینه از محیط طبیعی برای طراحی

و. شناسایی به شهرداری ها و سازمان محیط زیست به زمره بهره وران

.3  سئوال تحقیق

آیا تکنولوژی معماری با تاکید بر انرژی معماری و محیط زیست برای ساخت مجموعه تالار شهر کرمان برای نشان دادن زیبایی شهر مناسب میباشد؟

تصویر:1 منطقه رو به خورشید بهترین راستای احداث جدارههای سبز - Living Architecture -

.4  بررسی پیشینه و تحقیقات به عمل آمده تخصصی

یکی از مهمترین مسایل در افزایش کاریی سیستمهای جداره زنده توجه به ساختار سایت است تا بتوان برای آن کارآمد ترین نمونه دیواره زنده را به وجود آورد. تجارب اخیر نشان داده که جداره های سبز برای هر اقلیم و شرایطی مناسبند اما در صورت عدم طراحی صحیح قادر به انجام وظایف سودمند خود نیستند و اگر جداره های نیازمند رطوبت در مقابل تابش شدید قرار گیرند، میتواند به شدت آسیب ببینند.

با این وجود بهترین جداره ها برای قرار گیردی جداره های سبز، جداره های رو به تابش مستقیم است تا بیشترین میزان کاهش تابش و تبخیر در آنها رخ دهد. تأثیر باد بر روی جدارهای ساختمانی به دو عامل وابسته است، ابتدا فرم ساختمانی و سپس فرم خیابان بندی شهر ها ، با این وجود وزش باد بر روی جداره ها به صورت فشارهای مثبت و منفی زیاد و خطرناک خواهد بود . زمانی که ساختمانها بلند باشند باد از روی ساختمان عبور میکند و جبهه رو به باد با فشار مثبت باد و پشت جداره و برخی از لبههای ساختمانی با فشار منفی باد روبرو خواهند شد.

در تراز پلان نیز اتفاق مشابهی رخ خواهد دادو بخشهایی از ساختمان که در معرض باد قرار دارند با فشار مضاعف باد و بخشهای پشت ساختمان در فشار منفی قرار میگیرند و جداره های جانبی با سایه کاهنده فشار باد در قالب دوکی شکل روبرو خواهد بود.

به همین ترتیب فشارها بر روی جداره های سبز نیز تغییر خواهد نمود و در راستای فشار بر روی سیستم، تمامی تأثیر بر روی افزایش فشار بر روی شرایط رشد گیاه بوده و در این حالت ساختار باید بطور تثبیت شده بر روی دیوار نصب شده و در مورد تأثیرات کاهش رطوبت بر اثر فشار باد و نحوه جبران یا کاهش آن فکر شود. در مقابل جداره های بخش فشار منفی با امکان جداشدن و پرتاب روبرو هستند. توصیه میشود که در نقاط حداکثری فشار مثبت و منفی از کاشت گیاهان اجتناب گردد.

تصویر :2 فشار مثبت و منفی باد بر روی جداره ها - Living Architecture -

زمان که ساختمان را در محیط پیرامونی آن مورد بررسی قرار دهیم تاثیرات جریان غرقابی باد و چرخش ها و گردبادهای کوچک شهری نیز به این مقوله افزوده خواهد شد. به ویژه فشار این نوسانات ریز بر روی بازشوهای کوچک محسوس خواهد بود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید