بخشی از مقاله

چکیده

به منظور توسعه پایدار روستایی و برخورداری روستاییان از معیشت پایدار، میتوان از فعالیت های مکمل کشاورزی در روستاها ﲠره گرفت که در این میان گردشگری روستایی، امکان افزایش درآمد خانوارهایروستایی، اشتغال زایی و جلوگﲑی از مهاجرت های روستایی را در بسﱰ ﲠبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در روستا، فراهم می کند.

از سویی دیگر، برخورداری روستاهای ایران ازجاذبه های طبیعی، منابع و پتانسیل های اجتماعی، فرهنگی و زیست ﳏیطی، التزامی در توسعه  گردشگری روستایی  به  ﴰار مﲑود. نتایج پژوهش حاضر می تواند در روند ارزیابی  توسعه  توریسم  روستایی، برنامه ریزی، طرح ریزی و اجرا مورد استفاده قرار گﲑد تا بیشینه کارآمدی در دستیابی  به اهداف  توریسم  روستایی  در  فرایند  توسعه روستایی فراهم آید.    

واژگان کلیدی : توریسم روستایی ' توریسم پایدار ' توسعه روستایی

مقدمه:

امروزه صنعت گردشگری یکی از اشتغال زاترین و درآمد زاترین صنایع به ﴰار می رودپیش بیﲏ می شود که در سده ی اخﲑ این صنعت پیشتاز بوده ، سﲑ صعودی آن ادامه یابد . غالب کشور های جهان تلاش گسﱰده ای در جهت تقویت و ﲠبود وضعیت ﲠبود آن اﳒام می دهند . ماشیﲏ شدن زندگی مردم، ﲤایل آنان را برای گذران اوقات فراغت در ﳏی های طبیعی و روستایی اطراف شهرها افزایش داده است .

روشن  است  که  نقش  ارزنده  ی  فرهنگی  و  اجتماعی  این  صنعت پایدار  می  تواند  فراتر  از  جوانب    اقتصادی    آن    باشد    و کرانه هایش قلمرو فرهنگ ، جامعه ،    ﳏیط زیست    و حﱵ سیاست را نیز در می نوردد و می توان ادعا ﳕود که این صنعت    در استحکام پیوند های اجتماعی جوامع و بس    و گسﱰش روابط بﲔ اﳌللی  و  بر  قراری  و  استمرار  صلح    جهانی  سهم  به  سزایی دارد .                    

با توجه به اﳘیت جهانی این صنعت ' کشور ما به جهت تنوع چشم    اندازهای  طبیعی  و  جاذبه  های  تارﳜی '  باستانی  ' سیاحﱵ  و  زیارتی و  آثار  بی  نظﲑ  هنری  میتواند  به  صورت یکی از قطب های توریسﱵ دنیا مطرح شود و هر ساله میلیوﳖا توریست را به سوی خود جلب ﳕاید.    

توریسم    روستایی :    

به برای توریسم روستایی ﳕی توان آغازی تعیﲔ کرد ،چرا که شروع بازدید از مناطق چندان مشخص نیست و می توان حدس زد که از زمان شکل گﲑی شهرها و گسﱰش ﲤدن بشری ، انسان به دلیل رواب اقتصادی و اجتماعی به انگیزه های ﳐتلف ﳘواره در طول تاریخ، جهانگردی و گردشگری را ﲡربه کرده است. تامارا 1حال توریسم را در اروپا در آن واحد پدیده ای ریشه دار و نوین به حساب می آورد و عقیده دارد که در کل می توان گسﱰش علاقه مندی به تفریح و سرگرمی از مناطق روستایی را به قرن نوزدهم نسبت داد.

لﲔ معتقد است که گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت های توریسﱵ که در روستا صورت می گﲑد. - - Lane ,1994.p 7 - آتور بورمان گردشگری را چنﲔ تعریف می کند - - گردشگری ﳎموعه مسافرت هایی هستند که به منظور اسﱰاحت ، تفریح ، ﲡارت و یا فعالیت های شغلی اﳒام می گﲑد و غیبت شخص گردشگر در طی مسافرت موقﱵ و گذراست . - رضوانی ، 1374 ص 28 -

گردشگری از دیدگاه جامعه شناسی ﳎموعه روابطی است که شخص گردشگر در ﳏل اقامت موقت خود با انسان ساکن در آن ﳏل بوجود می آورد . - شهابیان ، 1383 ،ص - 13 - از میان تعاریف ﳐتلف گردشگری ، اﲢادیه بﲔ اﳌللی گردشگری تعریف زیر را بیان می کند "گردشگری عبارت است از ﳎموع تغیﲑات مکانی انساﳖا و فعالیت هایی که از آن منتج می شود؛ این تغیﲑات خود ناشی از به واقعیت پیوسﱳ خواسته هایی که انسان را به جابه جایی وادار می کند و در هر  شخصی به صورت بالقوه با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد . - غفاری و مولایی ، 1381 ،ص - 219 -

گروهی از متخصصان، توسعه ی گردشگری روستایی را ناشی از فشارهای زندگی صنعﱵ ' علاقه مردم به آداب و رسوم و فعالیتهای ﳏلی ذکر می کنند، اما در ﳎموع موارد زیر در توسعه گردشگری موثر است؛

- توسعه مناطق اﳚاد شده برای فعالیت های گردشگری روستایی؛

- افزایش ارزﴰندی اوقات فراغت؛

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید