بخشی از مقاله

چکیده

در حال حاضر فعالیت های گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیت های انسانی پس از کشاورزی ، صنعت و خدمات محسوب می شود و به طور کلی گردشگری ابزاری در توسعه ی اقتصادی و اجتماعی بشمار می رود ، خصوصا گردشگری روستایی یکی از مهمترین منابع درآمد و اشتغال در روستاهاست و نقش مهمی در نوسازی ، بازسازی و در نهایت احیاء نواحی روستایی دارد.گردشگری روستایی علاوه بر حفظ ارزش ها و باورهای مردمی و فرهنگ آنها ، ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمد برای ساکنین محلی و توسعه ساختارهای زیربنائی ، امکان توسعه یکپارچه روستایی و حفاظت از میراث طبیعی ، تاریخی و فرهنگی را فراهم می سازد.

قابل ذکرست که گرچه گردشگری منجر به اثرات و پیامدهای مثبت اقتصادی برای روستاها می شود اما در بعضی موارد اثرات و پیامدهای منفی اقتصادی از قیبل افزایش قیمت کالا و خدمات در فصل گردشگری روستاها،بالا رفتن قیمت زمین در روستا و وابستگی بیش از اقتصاد روستاها به گردشگری را به دنبال دارد.مقاله حاضر نیز به بررسی نقش گردشگری روستایی در رشد و توسعه اقتصادی در منطقه ازغد از توابع شهرستان طرقبه می پردازد و بدین منظور از روشswot سود می جوید که به تعیین نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و ضعف ها و ارائه راهبردها در جهت توسعه اقتصادی روستا و در نهایت توسعه گردشگری می پردازد.

منطقه طرقبه از گذشته مورد توجه جهانگردان و طبیعت گردان بوده است که نشان دهنده جایگاه والای جغرافیایی،فرهنگی و تاریخی منطقه دارد و به دلیل قرارگیری آن در پیرامون کلانشهر مشهد و داشتن مواهب مذهبی و فرهنگی توریسم توانسته جایگاهی در توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد. در نهایت یابد گفت برنامه ریزی های گردشگری در این منطقه باعث تنوع اقتصاد محلی و رونق فعالیت های اقتصادی بصورت سازمان یافته در این حوزه می شود که زمینه توسعه روستایی را فراهم می سازد.

مقدمه

در ادبیات گردشگری موضوعات اصلی پایداری در زمینه رشد اقتصادی شامل منابع اقتصادی ، متنوع سازی ، اقتصاد محلی ، رشد اقتصادی کنترل شده ، بهبود روابط محلی و منطقه ای و توزیع عادلانه منابع اقتصادی در اقتصاد محلی می باشد.همچنین بعد اقتصادی ، پایداری گردشگری بر درآمد مناسب ، ثبات قیمت کالاها و خدمات و برابری فرصت های شغلی در جامعه دلالت دارد.

از جهت دیگر طرفداران گردشگری پایدار معتقدند که نرخ رشد و توسعه گردشگری باید در حدود و سازگار با ظرفیت های جامعه باشد و منابع طبیعی و فرهنگی در معرض خطر را بازیابی کند

ارائه این مقاله برسی نقاط قوت و ضعف روستای ازغد از لحاظ رشد اقتصادی ست و می توان نقاط قوت آن برای هر چه بهتر شدن شرایط اقتصادی و معیشت مردم روستا و نقاط ضعف برای بهبود شرایط فعلی روستا شناسایی کردکه منجرب به پیشرفت ترقی در زمینه اقتصاد و منابع دسترسی به آن می گردد.

شناسایی موارد ذکر شده نیاز به برسی عوامل متعددی در زمینه اقتصاد روستا و راه هایی که موجب رشد اقتصاد برای اهالی روستای ازغد میگردد دارد .

گام اول برای ارتقا شرایط اقتصادی روستا شناسایی منابع کسب درآمد اهالی آن منطقه است که شامل صنایع دستی قالی بافی حصیر بافی عروسک سازی شیرینی پذی نان پذی و...... که اکثرا بانوان روستای ازغد در این زمینه فعالیت میکنند.

یکی دیگر از عواملی که موجب جذب توریست و رشد اقتصادی این روستا می گردد ، جاذبه های تفریحی و آثار باستانی ست که به نوبه خود برای علاقه مندان قابل توجه می باشد نمونه موردی آن که البته ثبت آثار تاریخی گردیده در ، مسجد جامع روستای ازغد است که بسیار کهنسال و مورد توجه توریستهای این منطقه می باشد و نمونه ای از عوامل بازدید گردشگران است رشد صنعت گردشگری نیازمند همکاری و توافق عوامل محیطی.فرهنگی اقتصادی . سیاسی.اجتماعی در جامعه است

از سوی دیگر رشد صنعت گردشگری به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان به مواردی همچون بالا بردن استانداردهای زندگی ، آب هوا ، توسعه ی حمل و نقل ، رشد درآمد و زمان اوقات فراغت ، صنعتی شدن گردشگری و در نهایت شناسایی و ارضای نیاز ها خواسته ها و علایق گردشگری با هدف بخش بندی بازار گردشگری برای ارائه کالاها و خدمات در خور و مناسب اشاره کرد.

مبانی نظری

مهم ترین نقش های مثبت توریسم در گسترش قدرت اقتصادی منطقه می باشد که سطح کیفی زندگی را افزایش داده و میزان بیکاری را کاهش میدهد . مهم ترین نتایج توریسم بومی روستایی در منطقه شامل رشد کشاورزی ، کاهش بحران بیکاری و منازعات میان میزبان و گروه های مهمان می باشد .

فاکتور، تحلیلی برای نقش توریسم روستایی در رشد منطقه نشان داده که اولین و مهم ترین فاکتور در رشد این صنعت رشد تولید در بازار محلی می باشد. رشد فرهنگی منطقه و نیز افزایش توان کیفی و بهره بری از منابع تولیدی طبیعی می باشد.

دپارتمان تورسیم خدمات B دانشگاه آکرادیان ایالت استاورپول، روسیه در 5 نوابر بازبینی شد/در 9 مارچ2015 پذیرفته شد/ در 13مارچ 2015 چاپ شد.

-1 سازمان گردشگری کشورهای مشترک المنافع در استرالیا بیان کرده :

گرشگری باعث ایجاد اشتغال می شود / توسعه ناحیه ای را برمی انگیزند / پایه ی اقتصادی ناحیه ای متنوع می سازد و یا افولی که در بسیاری از فعالیت های سنتی درنواحی روستایی و ناحیه ای صورت گرفته / گردشگری فرصتی برای احیاء نواحی روستایی و گسترش مزایای اجتماعی / حاصل از آن را پیش رو می گذارد

-2 گرشگری روستایی:

گردشگری روستایی می تواند راهبردی برای توسعه همه جانبه دولت از نظر اقتصادی / اجتماعی و زیست محیطی باشد.

از نظر اقتصادی / گرشگری روستایی می تواند اثرات اقتصادی مهمی را برای نواحی روستایی در برداشته باشد.

گردشگران روستایی برای اقامت / خرید کالای محلی و خدمات / پول پرداخت می کنند.

این پول ها در فعالیت های محلی جریان می یابد و موجب تحرک مناطق روستایی در بر آورده کردن هرچه بهتر و بیشتر نیازهای بازدید کنندگان می شود و اثرات مهم اقتصادی آن به کند شدن روند تخلیه سکونتگاهای روستایی منتهی می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید