بخشی از مقاله

چکیده
در عصر گسترش روز افزون اطلاعات مسئله ای که بیش از هر چیز توجه هر کسی را به خود جلب می کند چگونگی بهبود شرایط اقتصادی در محیط شهری و ایجاد درآمدی مناسب در راستای بهبود شرایط اقتصادی شهر و شهروندان است. از آنجایی که مجتمع های توریستی تفریحی و بهره گیری از عناصر اقلیمی شمال کشور و محوریت آب یک فرصت مناسب برای رشد رشد صنعت توریسم و حضور گردشگران در این منطقه است، میتواند تاثیر به سزایی در رشد اقتصادی شهر و شهروندان را به همراه داشته باشد. این در حالی است که تحقیقات نشان داده است محیط هایی که با استفاده از عناصر اقلیمی به خصوص عناصر اقلیمی شمال کشور و بهره گیری از نعمت های خدادادی این خطه به خصوص محوریت آب میتواند در جذب گردشگر بسیار موثر باشد.

این تحقیق بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق و از روش پژوهش اسنادی، توصیفی تحلیلی است به دنبال یافتن پاسخ در میان یافته های شرایط و عناصر محیط و تحلیل محتوای متون در حوزه طراحی معماری می باشد. هدف از تحقیق حاضر دستیابی به اصول طراحی مجتمع توریستی تفریحی و تاثیر آن بر روند اقتصادی شهر و شهروندان است. نتیجه تحقیق تهیه اصولی معمارانه برای طراحی مجتمع تفریحی توریستی است. از جمله این نتایج می توان بر تأثیر چشم گیر مجتمع تفریحی توریستی بر روند اقتصادی شهر و شهروندان است. مجتمع تفریحی توریستی با بهره گیری از عناصر اقلیمی شمال کشور و با محوریت آب توسط شکل های مختلف و استفاده از طبیعت به عنوان یک پدیده با تاثیر مثبت بر روند اقتصادی شهر و شهروندان می باشد.کلمات کلیدی: اقتصاد، مجتمع تفریحی توریستی، شهروند، عناصر اقلیمی

.1 مقدمه

جوامع انسانی به صورت روزافزون بر این نکته پی بردهاند که برای روند اقتصادی جامعه خود باید ابتکار عمل داشته باشند و درصدد جستجوی راههای تازه ای برآیند. در این میان جهانگردی عاملی برای پیشرفت اوضاع اقتصادی کشورها محسوب میشود، در پرتو ایجاد رابطه متقابل بین جامعه میزبان و جامعه مهمان میتوان به گسترش روابط بشری کمک نموده و از آنجا که جهانگردی بر اساس .ارائه خدمات میباشد، میتواند موجب اشتغال و درآمد یک جامعه شود از سال 1950 میلادی که مسافرت، جهانی و در سطح بینالمللی به صورت یک فعالیت عمومی درآمد، هر سال بر تعداد جهانگردان افزوده شد و نرخ این افزایش که به طور متوسط 7/2 درصد بوده اینک به 12/4 درصد رسیده است.

در سال 1995 میلادی جهانگردان و کسانی که در سطح جهان با هدف گذراندن تعطیلات و تفریح به مسافرت رفتند به 563 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به بیش از 399 میلیارد دلار رسید. در دهه 1980 درآمد حاصل از جهانگردی در سطح بینالمللی سرعتی بیش از تجارت جهانی داشته و اینک از نظر افزایش صادرات، درصد بسیار بالایی را تشکیل میدهد و بسی بیش از مجموع فرآورده-های نفتی و محصولات خودرو و قطعات آنهاست. - مجموعه مقالات جهانگردی، - 1377 بنا بر آمار سازمان جهانی جهانگردی، آمریکا در رأس کشورهایی است که بیشترین درآمد را در بخش جهانگردی دارد. این کشور در سال 1996 درآمدی معادل 64/373 میلیارد دلار داشته است.

طبق همین آمار کشورهایی مثل هنگ کنگ و چین در میان 10 کشور اول جهان قرار دارند. - خبرنامه تازه های جهانگردی، - 1375امروزه از صنعت جهانگردی به عنوان یکی از پویاترین بخش های اقتصادی و اجتماعی جهان یاد می شود و گردش اقتصادی این بخش، حجم عظیمی ار مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است. توجه بیش از پیش کشورها به این صنعت و تلاش در جهت ایجاد زمینه های مناسب جذب گردشگران، بیانگر آن است که کشورهای مختلف با آگاهی از درآمد سرشار جهانگردی، اهمیت ویژه-ای برای گسترش این بخش از اقتصاد جهانی قائل شده اند

-1بیان مسئله و اهداف تحقیق

از آنجایی که هدف از این پژوهش دستیابی به اصول و مبانی طراحی مجتمع توریستی تفریحی با تلفیق عناصر اقلیمی شمال کشور و با محوریت آب و تاثیر آن بر روند اقتصاد شهر وشهروندان است، اصلی ترین استفاده کنندگان از تحقیق. معماران هستند. البته دستاوردهای این تحقیق می تواند برای متصدیان گردشگری و متولیان طراحی نیز مفید باشداین تحقیق با هدف ارائه راهکارهای عملی به طراحان در جهت طراحی مجتمع توریستی تفریحی با رویکردی اقلیمی صورت می گیرد و می کوشد تا فضایی عملکردی سازگار با خصوصیات و نیازهای مؤثر در رشد اقتصادی شهر و شهروندان را بوجود آورد.در شروع انجام طراحی معماری با هر موضوعیتی، داشتن اطلاعاتی مدون و برنامهی مشخص از واجبات امر میباشد.

در دست داشتن اطلاعات کافی مسیر طراحی را هموار و سریعتر مینماید و بازدهی بیشتر و نتیجهای مطلوبتر را ممکن میسازد.جوامع انسانی به صورت روزافزون بر این نکته پی بردهاند که برای روند اقتصادی جامعه خود باید ابتکار عمل داشته باشند و درصدد جستجوی راههای تازهای برآیند. در این میان جهانگردی عاملی برای پیشرفت اوضاع اقتصادی کشورها محسوب میشود، در پرتو ایجاد رابطه متقابل بین جامعه میزبان و جامعه مهمان میتوان به گسترش روابط بشری کمک نموده و از آنجا که جهانگردی بر اساس ارائه خدمات میباشد، میتواند موجب اشتغال و درآمد یک جامعه شود.از سال 1950 میلادی که مسافرت، جهانی و در سطح بینالمللی به صورت یک فعالیت عمومی درآمد، هر سال بر تعداد جهانگردان افزوده شد و نرخ این افزایش که به طور متوسط 7/2 درصد بوده اینک به 12/4 درصد رسیده است.

در سال 1995 میلادی جهانگردان و کسانی که در سطح جهان با هدف گذراندن تعطیلات و تفریح به مسافرت رفتند به 563 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به بیش از 399 میلیارد دلار رسید. در دهه 1980 درآمد حاصل از جهانگردی در سطح بینالمللی سرعتی بیش از تجارت جهانی داشته و اینک از نظر افزایش صادرات، درصد بسیار بالایی را تشکیل میدهد و بسی بیش از مجموع فرآوردههای نفتی و محصولات خودرو و قطعات آنهاست. - مجموعه مقالات جهانگردی، - 1377 بنا بر آمار سازمان جهانی جهانگردی، آمریکا در رأس کشورهایی است که بیشترین درآمد را در بخش جهانگردی دارد. این کشور در سال 1996 درآمدی معادل 64/373 میلیارد دلار داشته است. طبق همین آمار کشورهایی مثل هنگ کنگ و چین در میان 10 کشور اول جهان قرار دارند. - خبرنامه تازه های جهانگردی، - 1375 اهمیت توریست و گردشگری و اثرات اقتصادی آن را به صورت زیر میتوان خلاصه نمود:

-1جلوگیری از خروج ارز از کشو

-2 کشش ارز از خارج

-3افزایش نرخ اشتغال

-4افزایش صادرات پنهان

-5افزایش درآمد ملی

-6افزایش درآمد دولت -7حفظ آثار باستانی و ابنیه تاریخی و جاذبههای طبیعی به عنوان درآمد ارزی ملی - پدریان، - 1374

گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هر-گونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر، سیاح یا توریست گفته میشود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد. اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید