بخشی از مقاله

خلاصه

در این تحقیق به مبانی نظری در باره طبیعت و گردشگری و همچنین طراحی یک مجموعه اقامتی توریستی پرداخته شده است. محیط و منظر طبیعی میراثی است که خداوند برای بشر آفریده است وبشر باید در حفظ و نگهداری از آن بکوشد، که کمترین آسیب به آن برساند.بر اساس مطاعات توصیفی و تحلیلی، این محیط طبیعی میتواند بستری باشد که انسان در آن به گشت و گذار بپردازد و به آرامش روحی وفکری دست یابد. تفریح و گردشگری یک روش مناسب برای گذران اوقات فراغت است که در طرح این مجموعه مدنظر است.

بنابراین استفاده از اصول طراحی اقلیمی در طرح آن مفید و مطلوب به نظر میرسد. استفاده ازنور و حرارت خورشید، جهتگیری مناسب و رو به خورشید، تهویه طبیعی و استفاده ازفرمهای متنوع و هماهنگ با طبیعت در طراحی مراکز اقامتی توریستی از اصول مورد استفاده در شرح این مجموعه است. با توجه به وجود جاذبه های طبیعی و اماکن دیدنی و زیارتی در شهر خوی و اطراف آن و نبودن مکانی برای اقامت آنها، در این طرح تلاش شده است که مکانی طراحی شود که علاوه بر امکان اقامت گردشگران، زمینه ای برای آشنایی گردشگران با ویژگیهای فرهنگی مردم منطقه از نزدیک فراهم کند و همچنین مردم شهر نیز برای اوقات فراغت خود بتوانند از آن استفاده کنند.

.1 مقدمه

جهانگردی امروزه به یک صنعت بسیار بزرگ تبدیل شده است که قسمت عمده ای از درآمد بسیاری از کشورها را تامین می کند. بر همین اساس اکثر کشورهای دنیا برنامه ریزی های بسیار مفصلی برای جذب هر چه بیشتر گردشگران و افزایش در آمد ناشی از این صنعت انجام می دهند و حتی برای بعضی از کشورها که از منابع زیرزمینی بی بهره اند این صنعت حکم اصلی ترین منبع در آمد را دارد . طبیعتاً در این میان کشورهایی که جاذبه های طبیعی، اماکن تاریخی و مذهبی بیشتری دارند، گردشگران بیشتری را جذب می کنند، اما میزان جذب گردشگردر هر کشور تنها به تعدد جاذبه های گردشگری بستگی ندارد.

در این رابطه عوامل مختلفی تاثیرگذارند، از جمله می توان به قوانین و ساختار فرهنگی آن جامعه، نحوه برخورد حکومت و مردم جامعه میزبان با گردشگران و عواملی از این دست اشاره کرد.یکی از این عوامل کیفیت فضاها و مجموعه هایی است که برای اسکان و خدمات رسانی به گردشگران به وجود آمده اند، مثال زیر به روشن شدن بهتر موضوع کمک می کند:

بر اساس آمارهایی که در مجلات و سایت های اینترنتی مرتبط با جهانگردی منتشر شده است، کشور فرانسه با 80 میلیون نفر گردشگر در سال بیشترین میزان جذب گردشگر را دارا می باشد، در همین حال در سال حدود 40 میلیون گردشگر از کشور ایالات متحده آمریکا دیدن می کنند ، اما به خاطر وجود فضاها و خدمات متنوع تر و جذاب تر که در اطراف جاذبه های توریستی در کشور ایالات متحده آمریکا، مدت اقامت گردشگران و به تبع آن درآمد صنعت گردشگری در آن کشور بیشتر است به طوریکه با وجود تعداد کمتر گردشگر در آن کشور، در ْآمد این صنعت در آنجا تقریبا دو برابر کشور فرانسه می باشد. بر این اساس و با توجه به اینکه دیگر عوامل موثر در میزان جذب گردشگر که به آنها اشاره شد در حوزه تاثیر معماری نمی باشند، این مسئله یکی از نکات اساسی مورد توجه در این پروژه می باشد.

مطالعه بر روی مجموعه های توریستی موفق در دنیا یک نکته شاخص در همه آنها را نشان می دهد و آن استفاده از معماری بومی منطقه در طراحی این پروژه ها می باشد که این مسئله سبب تازگی و منحصر به فرد بودن آنها می شود و طبیعتا برای گردشگری که هزینه و وقت زیادی را صرف مسافرت می کند، بسیار جذاب تر و به یادماندنی تر از مجموعه ای خواهد بود که از معماری آن محل بهره ای نبرده و هیچ ویژگی منحصر به فرد نداشته، با جاهای دیگر دنیا هیچ تفاوتی ندارد و هیچ تازگی و جذابیتی برای گردشگران ایجاد نمی کند. بر این اساس در پروژه حاضر برای رسیدن به اساسی ترین هدف پروژه که توسعه صنعت گردشگری در منطقه که از لحاظ اقتصادی و صنعتی بسیار محروم بوده می باشد تمام تلاش بر این بوده که با استفاده از مصالح بومی و مفاهیم معماری و فرهنگی منطقه فضاهایی منحصر به فرد و سازگار با طبیعت زیبا و مناظر دیدنی اطراف سایت مورد نظر آفریده شود.

.2 روش تحقیق

همان طور که پیشتر اشاره کردم مطالعات به صورت تحلیلی و توصیفی انجام شده است. امروزه این منابع به طور روز افزونی توسط تحقیقات کامپیوتر محور، اینترنت با امکانات وسیعی در حوزه اطلاعات در دسترس می باشد..

.3 اهمیت انتخاب موضوع

مجموعه اقامتی توریستی یکی از ابزارهای مهم درتمام زمینه های مختلف یک جامعه است که از آن جهت که شهرستان خوی و محوطه تاریخی مقبره شمس تبریزی، یک شهر چندین هزارساله وتاریخی می باشد از این رو این پروژه می تواند در حفظ فرهنگ وتاریخ ومهمتر از همه درآمدزایی برای مردم نقش بسیار مهمی را داشته باشد.ازدیگر دلایل مهم انتخاب این موضوع می توان به آن اشاره کرد که سایت مورد نظر در گذرعبورومرورمسافران به شهرستان های مجاور وهمچنین به علت داشتن دید ومنظر زیبا برای ساکنین شهر توانسته است در اکثر روزهای سال مردم را برای آرامش، تعاملات اجتماعی به طرف خود بکشاند.

.4 اهداف کلی تحقیق

همانگونه که در توجیه طرح آمد هر مجموعه زیستی برای پر کردن اوقات فراغت مردم آن و آسایش روحی و روانی آنان نیاز به فضاهایی تفریحی و فرهنگی دارد که بتوانند این مهم را به انجام برسانند. بنابراین یکی از اهداف اساسی طرح ایجاد مجموعه ایست که عناصر موجود در آن بتوانند اگر نه تمام نیازها لااقل بخشی از نیازهای تفریحی مردم را برآورده سازند و آنانرا در اوقات فراغتشان به آنجا بکشانند. در این مجموعه از ابتدای پروژه سعی بر ایجاد فضاهایی منحصر به فرد و به یادماندنی با استفاده از پتانسیل های فرهنگی و جغرافیایی طبیعی محل بوده است.

مسافران و گردشگرانی که برای دیدن جاذبه های تفریحی و مذهبی منطقه به شهر مورد نظر می آیند، متاسفانه جایی برای اسکان شبانه و رفع خستگی سفر ندارند و نیاز به فضایی که بتواند سکونت آنانرا میسرکند وجود ندارد. یکی از اهداف اساسی طرح با توجه به این نیاز این بوده است که مکانی که برای آنان در نظر گرفته می شود در فضایی نشات گرفته از فرهنگ و معماری منطقه با فضاهایی در نوع خود منحصر به فرد و به یادماندنی باشد که آنان بتوانند ضمن سکونت و تفریح در آن، معماری، فرهنگ، جشنها، غذاها، صنایع دستی و هنر منطقه میزبان را یکجا تجربه کنند.

هدف دیگری که مد نظر بوده اینست که فضایی برای برخورد اهالی شهر و مسافران و گردشگران ایجاد شود که در آن با هم تعامل کنند و تاثیرات مثبت فرهنگی از همدیگر دریافت نمایند و بهتر با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند و به عبارت دیگر زمینه برخورد فرهنگها با همدیگر فراهم شود. یکی از فوائد اساسی گردشگری بهره دهی اقتصادی آن برای جامعه میزبان می باشد، در این پروژه نیز تلاش شده که زمینه ای جهت بهره برداری اقتصادی مردم شهر، به ویژه کسانی که در تولید صنایع دستی منطقه یا امورهنری و موسیقی و حتی پخت غذاهای محلی فعالیت می کنند، ایجاد شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید