بخشی از مقاله

چکیده

ارائه الگوی فضایی جهت حضور و استقرار انسان در دامان پتانسیل ها و چشم اندازهای طبیعی با هدف معماری بومی چالشی است که در طبیعت گردی مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است. پروژه مورد نظر با بهره گیری از این همه امکانات خدادادی و تلفیق آن با فرمهای جدید و زنده و پویا، مکانی جذاب با فضاهای متنوع برای جذب گردشگران ایجاد می کند. این پروژه در مجموع دارای فضاهای اقامتی برای سیاحتگران داخلی و خارجی که صرفاً به منظور تفریح و تفرج و اقامتگاههای کوتاه مدت به این منطقه می آیند می باشد. برای سرویس دهی به بازدید کنندگان و مسافران دارای فضاهای فرهنگی مانند آمفی تئاتر، نمایشگاه صنایع دستی، فضاهای ورزشی و خدماتی نیز می باشد.

-1 مقدمه

در دهه جاری استفاده از گردشگری شهری در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار گرفته است. اکثر شهرهای دنیا آن چنان جذابیتی را بدست آورده اند که توانایی جذب گردشگر از نقاط دور و نزدیک را دارند. امروز با توسعه جامعه بشری، دیدگاه ها و نظریه های علمی نیز پیرامون شهرها و نیز صنعت گردشگری دچار تغییرات شده است. صنعت گردشگری در کاهش بسیاری از مشکلات نظیر بیکاری، رکود صنایع و... موثر گشته و می تواند به نظام مدیریت شهرها در جهت افزایش توان اقتصادی شهر و به تبع آن افزایش درآمد سازمان های اداره کننده شهر منجر شود، گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از سریع ترین صنایع روبه رشد جهان، ابزاری برای ایجاد درآمد ملی، از اصلی ترین ارکان اقتصادی جهان و نیز از مفاهیم، اشکال و ارکان توسعه پایدار قلمداد می شود

در قرن بیست و یکم، صنعت گردشگری به ابزاری اصلی برای ارتقای کیفیت زندگی تبدیل شده[2] و به یکی از نیروهای شکل دهنده جهان امروز تبدیل شده است.

صنعت گردشگری با ماهیتی چندبعدی علاوه بر تامین نیاز گردشگران، باعث تغییرات عمده ای در سیستم جامعه میزبان می شود.

کلید موفقیت در صنعت رقابتی گردشگری، تامین تقاضاهای گردشگران از طریق ارایه محصول و خدمات خلاق است.

سهم ایران در جلب گردشگران خارجی با توجه به وسعت، تاریخ و تمدن و جاذبه های گردشگری ناچیز است و از این رو، جلب گردشگر نیازمند تدابیر مختلف در حوزه های سخت افزاری - مثل تهیه امکانات رفاهی - و نرم افزاری - مثل فراهم آوردن شرایط پذیرش گردشگر در کشور و آشنایی مردم در برخورد مناسب با گردشگران با توجه به تفاوتهای فرهنگی موجود - است. جلوه های مختلف تاریخی، ذخایر با ارزش فرهنگی و زیباییهای دلنواز طبیعت استان آذربایجان شرقی، آن را در شمار مراکز مهم گردشگری ایران قرار داده است، که با سرمایه گذاریهای اقتصادی و تدابیر اندیشده شده، به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی گردیده است.

اما برخورداری از این پیامدهای ارزشمند تنها زمانی امکان پذیر خواهد شد که بتوان به شناسایی پتانسیل ها و امکانات موجود پرداخت و پس از شناسایی این امکانات، اهدافی عملی و منطقی در نظر گرفته و بین این دو ارتباط سنجیده بوجود آورد. در این پژوهش به بررسی و طراحی یک مجتمع رفاهی، تفریحی، اقامتی برای شهر تبریز جهت حداکثر سازی کاربرد آن و همچنین نمود ریشه های فرهنگی شهر تبریز می پردازیم. از عمده اهداف طراحی این مجتمع جذب توریست های داخلی و خارجی و کمک به رشد و شکوفایی صنعت توریسم در شهر تبریز میباشد.

گردشگردی در ادب و فرهنگ ایرانی

گردشگری عبارت است از هر آنچه به گردشگران و خدمات مرتبط با آنان مربوط می شود. این تعریف شامل همه ی فعالیت های مربوط به فرآیند جذب گردشگران و پذیرایی از آنان، سازمانهای مسافرتی، دولتهای مبدأ، دولتهای میزبان و مردم محلی می شود. سازمان جهانی گردشگری در تعریفی کامل تر، گردشگر را چنین توصیف کرده است:»کسی که برای مدت زمانی، دست کم یک شب و کمتر از یک سال، به کشوری غیر از وطن یا محل سکونت معمولی خود مسافرت می کند و هدف او کار کردن و کسب درآمد نیست

« سفر در سرزمین ایران پیشینه ای دیرینه دارد، شاید اولین گردشگرانی که در این سرزمین گسترده عبور می کردند، بازرگانانی بودند که بار شترها و اسب هایشان را پارچه های رنگین و ادویه های عطرآگین تشکیل می داد، بازرگانانی که از جاده ابریشم عبور می کردند و با گذر از قلب ایران، کوله باری از خاطره و تجربه را همراه کالاهایشان به سرزمین های دیگر می بردند.

اسدی - 2011 - 2 در پژوهشی با عنوان استراتژی های توسعه گردشگری در ایران به این نتیجه رسیدند که گردشگری شهری در ایران یکی از اشکال غالب گردشگری است و می تواند به منزله اولین انتخاب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. کشور ایران، هم از نظر وسعت و تنوع جغرافیایی و قومی، و هم از نظر سابقه تاریخی و قدمت شهرنشینی، از کشورهای کم نظیر جهان محسوب می شود که دارای منابع و جاذبه های گردشگری بسیار غنی است.

طبق نظر برخی از مسئولان و کارشناسان، کشور ایران از لحاظ داشتن منابع گردشگری در ردیف کشورهای غنی جهان قرار دارد؛ ولی متأسفانه از نظر میزان و نحوه بهره برداری از آن ها در مراتب بسیار پایینی قرار می گیرد. به طور کلی می توان منابع و جاذبه های گردشگری ایران را، به چهار گروه اصلی، یعنی منابع و جاذبه های طبیعی، منابع و جاذبه های تاریخی و یادمانی، منابع و جاذبه های زیارتی و اعتقادی و منابع و جاذبه های اجتماعی و فرهنگی تقسیم کرد.

ایران سرزمین پهناور است که مردم آن از گروه های مختلف نژادی و قومی تشکیل شده اند و فرهنگ ملی آن در برگیرنده انواع خرده فرهنگ محلی است که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. ترکیب مردم ایران از گروه های مختلف قومی، مجموعه ای متنوع و رنگارنگ از شیوه های مختلف زندگی، آداب و رسوم، زبان ها و ادبیات محلی، موسیقی بومی، پوشاک و غذا، صنایع دستی، فرهنگ عامه و مانند آن را پدید آورده است که برای گردشگران داخلی و خارجی جاذبه ای کم نظیر محسوب می شود

نمونه های داخلی: مجتمع »توریستی باری« نخستین دهکده سلامتی در ایران است. مجتمع توریستی باری در 55 کیلومتری جاده ارومیه – سلماس بعد از پمپ بنزین شهر قوشچی 3 کیلومتر بالاتر قرار می گیرد که از 4 قسمت تشکیل شده که عبارتند از: شهرک اختصاصی که 348 هزار متر مربع مساحت دارد و آپارتمان سازی و ویلاسازی شده و یک قسمت هم در مساحت 166 هزار متر مربع متشکل از هتل و مهمان پذیر و باشگاه ورزشی شانیدر با 66 هزار متر مربع، اولین باشگاه با چنین وسعتی در ایران و منحصر به فرد در منطقه است و چهارمین قسمت هم پلاژهای دریایی، سینما 2000، سالن آمفی تئاتر و مرکز تجاری آن است.

امکانات اقامتی مجموعهی باری شامل هتل دنیز، واحدهای ساحلی، واحدهای آپارتمانی و ویلاهای اختصاصیست. با بهرهبرداری کامل و نهاییشدن پروژهی مجموعهی گردشگری باری، این مجموعه دارای 800 اتاق برای پذیرایی از مهمانان خواهد بود. مجتمع توریستی مهتاب در 21 کیلومتری اتوبان قم- تهران لاین شرقی قرار می گیرد. استاندارد بین الملل و مدیریت بر اساس تکنولوژی روز دنیا موجب موفقیت در این مجتمع گردیده است. وجود همه ی امکانات همچون رستوران، کافی شاپ، فست فود، درمانگاه، بانک، پمپ بنزین و... توانسته است توریست خارجی از کشورهای فرانسه، انگلیس، چین و ژاپن و... را به خود جذب کند. علاوه بر این مجتمع مهتاب به این مهم نیز توجه داشته است که جهت حفظ و آشنایی با آداب و سنن و فرهنگ ایرانی سفره خانه ای سنتی را نیز تاسیس نماید.طرح توسعه مجتمع: توسعه و پیشرفت همچنان در این مجتمع مدرن ادامه دارد و در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی مجتمع ورزشی، هتل، پمپ CNG و پیست دوچرخه سواری خواهید بود.

مجموعه توریستی گردشگری پدیده شاندیز نیز در شهرستان شاندیز واقع در شهر مشهد قرار گرفته است. از امکانات مجموعه می توان به رستوران و فضای باز جهت پذیرایی، تالارها جهت رزرو، عکاسخانه سنتی، لمکده، شهربازی اشاره کرد. یکی از کاربریهای »شهر رویایی پدیده« مراکز اقامتی با ساختار اقتصادی و اشکال معماری هتل 5 ستاره پدیده شاندیز است. این هتل با رعایت بالاترین استانداردهای بینالمللی دارای 637 اتاق و سوئیت مجلل و سبک معماری منحصر به فرد در 39 طبقه با ارتفاع بیش از 225 متر در حال احداث می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید