بخشی از مقاله

چکیده

امروزه توسعه گردشگری در تمام عرصه ها، چه در سطح ملی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان دولتی و شرکت های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده به این حقیقت پی برده اند که بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و در صدد راه های تازهای برآیند. توسعه صنعت گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند، از اهمیت فراوانی برخودار است.

مهم ترین مشکلی که در بندرعباس با آن مواجه می باشیم سرمایه گذاری و جذب سرمایه جهت جذب توریسم و گردشگر از داخل و خارج از کشور می باشیم. بطوریکه صنعت گردشگری دارای اهمیت فراوانی در حال حاضر به دلیل مزایای بخصوصی که دارد توسط دولت ها، مسئولان، طراحان و معماران را به سمت خود جذب کرده. از اینرو با شناخت صحیحی از زمینه گرایی و اقامتگاه تفریحی-توریستی و عملکرد ساختار معماری گذشتگانمان به ارائه از طرحی می پردازیم که بیانی کامل از زمینه گرایی در " طراحی اقامتگاه ×تفریحی-توریستی با رویکرد معماری زمینه گرا در بندرعباس"باشد.

-1 مقدمه

هر شهر در اجزا و قالب سازمانی خود، اعم از کالبد و رفتارهای اجتماعی و فعالیت ها، از شاخصه هایی برخوردار است که هویت آن شهر را تعیین می کند. این شاخصه ها از فطرت و غریزه انسان، روان شناسی محیط، علوم اجتماعی و رفتاری، منطبق و فلسفه و نیز معماری و شهرسازی آن ناشی می شود. در زبان لاتین مفهوم هویت1 از آنچه در زبان فارسی و عربی دیدیم متفاوت است و با پنج معنی کیفیت، فردیت، اتحاد، جبر، بازشناسی، و آنچه مالک خود را با آن بشناسد مثل کارت شناسایی به مار می رود.2

شهر بندرعباس، یکی از مراکز مهم اقتصادی و تجاری کشور به شمار می آید، این شهر در دهه های اخیر از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و تحولات کالبدی در آن با سیاستگذاری دولت در خصوص تجمع بنادر و گمرکات تجاری در این شهر هم زمان است که به عنوان اواخر دهه1340 بر می گردد. به نظر آنها هسته های تاریخی شهرهای ما جایگزین ناپذیر هستند. عناصر مهمی در طرح شهر موجود است که تاریخ رشد کالبدی شهر را نشان می دهد. لازم است تا پویایی شناسی اولیه در تکامل شهر به خوبی درک شود. چنانچه نمود کالبدی رشد شهری از ابتدا خوب شناخته شود. همچون پلی برای ارتباط با گذشته و تقویت هویت شهری عمل می کند. اگر تصاویر واضحی از زندگی شهری به طور متوالی از آغاز تاکنون در بافت کالبدی شهری موجود باشد، بر آگاهی شهروند می افزاید.

[8]. امروزه گردشگری به یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی کشورها تبدیل گشته و بی تردید در قرن آینده یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی خواهد بود و در سال های آتی فرصت های بی شماری را برای سرمایه گذاری و اشتغال معرفی می نماید. در دنیای امروز که پا به هزاره جدید گذاشته است، بی تردید صنعت گردشگری به صورت یکی از پایه های استوار سیستم جهانی در خواهد آمد. امروزه گردشگری تنها مختص خانواده های مرفه و ثروتمند نیست، بلکه میلیونها نفر از مکانهای تازه بازدید میکنند .

در حالی که عصر جدیدی از توریسم آغاز شده است و سیر تکاملی خود را می پیماید، تعداد زیادی از عوامل برونزا برآن تاثیر خواهند گذاشت. یکی از اساسیترین اصول در گسترش صنعت گردشگری، توجه به مسئله اقامت گردشگران است. قطعاً هر گردشگری نیازمند آن است که پس از تفریح و تفرج در جاییموقتاً اقامت و استراحت نماید، که علاوه بر تأمین آسایش و آرامش و برآوردن نیازهای اولیه اش، بخشی از جاذبه های سفر وی نیز محسوب گردد..[1]در این مقاله بعد از شناخت صحیح زمینه گرایی به ارائه از طرحی می پردازیم که منشا از ارتباطات فرهنگی بین ایران و هند و استفاده از لوتوس یا نیلوفر ابی در طرح می باشد.

-2 روش تحقیق

این تحقیق از نظر روش و ماهیت جزئی از روش های توصیفی- تحلیلی محسوب می شود.

-3 قلمرو پژوهش

استان هرمزگان، جنوبی ترین استان ایران، در ساحل خلیج فارس و دریای عمان با مساحتی حدود 68 هزار و 476 کیلومتر مربع قرار دارد. این استان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان، از شمال غربی و غرب با استان های فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان به صورت نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر در بر گرفته است. مرکز استان هرمزگان، بندر عباس است و از شهرها و جزایر مهم آن می توان به: ابوموسی، بندر جاسک، بندر لنگه، حاجی آباد، رودان یا دهبارز، قشم، کیش، میناب، تنب بزرگ و تنب کوچک اشاره کرد.

بخش عمدهای از مساحت استان هرمزگان را مناطق کوهستانی در برگرفتهاند و کوه های این منطقه ادامه رشته کوههای زاگرس اند که به تدریج از شمال شرقی به جنوب شرقی امتداد مییابند . ادامه این رشته همراه با کاهش ارتفاع، به تپه ماهورهای آهکی، گچی و شنی منتهی شده و به زمینهای پست ساحلی خلیج فارس و دریای عمان متصل میگردد . این ناحیه پست ساحلی، در اطراف تنگه هرمز وسعت بیشتری یافته، و شرایط مساعدی برای کشاورزی و صیفی به وجود آوردهاست . با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حارهای، گرمی هوا مهمترین پدیده مشهود اقلیمی آن است . استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت تأثیر آب و هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد .

هوای نوار ساحلی در تابستانها بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از 52 درجه سانتیگراد تجاوز میکند . دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود 27 درجه سانتیگراد است . از ویژیگیهای آب و هوایی استان هرمزگان، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است . فصل گرم همراه با هوای شرجی 9 ماه به درازا میکشد . فصل تابستان از اوایل اسفند ماه شروع میشود، هوا رفته رفته رو به گرمی میرود تااینکه گرما در ماههای تیر و مرداد به اوج خود میرسد . فصل خنک آن همراه با خشکی نسبی هوا در حدود سه ماه طول میکشد .

این فصل از اوایل آذرماه شروع میشود و تحت تأثیر تودههای هوای خنک غربی قرار میگیرد . دمای هوای این استان در سردترین شبهای سال به ندرت به صفر درجه میرسد و در روزهای زمستانی دمایآن معمولاً از ده درجه سانتی گراد بالای صفر پایین تر نمیآی.داصولاً آب و هوای این استان همانند آب وهوای نواحی بیابانی است و میزان بارشهای جوی آن نیز فوق العاده اندک میباشد . در این منطقه، در حدود نه ماه از سال بارندگی مهمی صورت نمیگیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یک یا دو نوبت بوقوع میپیوندند . در همان موارد اندک هم بارندگی آن اغلب مانند بارانهای بهاری سیل آسا است وخسارات فراوانی به بار میآورد . رطوبت نسبی در سواحل خلیجفارس عمدتاً بالا است و بین 20 تا 100 درصد نوسان دارد.

-4 گردشگری

از نظر بیشتر مردم عبارت گردشگری بر سفرهای تفریحی دلالت میکند و بیشتر به صورت مترادف تعطیلات به کار میرود . هم چنین در کتابهای لغت از گردشگری به عنوان مسافرت به منظور تفریح یاد میکنند . برعکس، سازمانهای گردشگری و مراکز دیگری که در پی توسعه، بازاریابی و هماهنگی گردشگری در کشورشان هستند، سعی بر داشتن دیدگاه وسیعتری در این مورد دارند؛ از نظر آن ها گردشگری یعنی مسافرت با اهداف مختلف به استثنای سفر به منظور کار، مهاجرت و فعالیتهای محلی و منطقه ای.[2]

-5اهمیت گردشگری

بهطور کلی صنعت توریسم از دو جهت دارای اهمیت است : اولاً موجب آشنایی مردم با دیگر فرهنگ ها، نژادها، اقوام، سرزمین -ا،ه گویش ها و ... می شود و ثانیاً از نظر اقتصادی یکی از منابع مهم درآمد و ارز و نیز ایجاد اشتغال محسوب می شود که امروزه جنبه اقتصادی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید