بخشی از مقاله

چکیده:

با ورود رایانه به زندگی انسانها و به موازات آن گسترش شبکه اینترنت، بسیاری از تعاریف و خدمات تغییر یافته و یا به سمت تحول بنیادی در حرکت است که هر روزه تاثیرات این دگرگونی ها در زندگی روزمره ما بیشتر نمایان می گردد. این جهان مجازی که پدیده هزاره سوم تمدن بشری نامیده میشود دستاوردهای کم نظیری برای جوامع امروزی به ارمغان آورده است.شبکه های عظیم اطلاعرسانی، فروشگاهها و بنگاههای بزرگ اقتصادی، موتورهای پرقدرت جستجوی اطالعات، موسسات و انجمنهای مجازی و... به جرات میتوان گفت که یکی از بزرگترین دستاوردهای آن یادگیری الکترونیکی میباشد. با توجه به قابلیت های بسیار بالای این سیستم آموزشی و حجم عظیم تقاضا برای آموزش و ناتوانی نظام آموزشی کنونی در پاسخگویی به آن، در باب ضرورت به کارگیری و اهمیت آموزش الکترونیکی تردیدی وجود ندارد .آنچه مطرح است شیوه و چگونگی این آموزش است.کتابخانه ها نیز به عنوان زیرسیستم نظام آموزشی، باید همگام با تغییرات پیش بروند و نسبت به ارائه خدمات جدید و متناسب با نیاز روز، اقدام نمایند. این پزوهش با روش تحلیلی- تبیینی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی انجام شده است.

کلیدواژه ها: عصر اطلاعات، فناوری اطلاعات، آموزش الکترونیکی، نظام آموزشی

.1 مقدمه

ما در حال گذر از جامعه صنعت- محور به جامعه اطلاعات- محور، یا به عبارت دیگر گذر از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی هستیم. ورود به عصر اطلاعات و زندگی اثربخش در جامعه اطلاعات-محور، مستلزم شناخت ویژگیهای آن است. یکی از نهادهای اجتماعی که در این عصر دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد، نهاد آموزش و یادگیری در سطوح عمومی و عالی است. در گذر به جامعه، اطلاعاتی، نقش عمده بر دوش دانش آموختگان جامعه است و آموزش و یادگیری میباید براساس رویکردهای جدید تنظیم شود. پیشنیاز وارد شدن به این پهنه، گسترش سریع و وسیع آموزش الکترونیکی، از پایینترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی کشور میباشد.

نیازهای روزافزون مردم به آموزش، عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود آموزشگران مجرب، و هزینه های زیادی که صرف آموزش میشود، متخصصان را بر آن داشت که با کمک فناوری های اطلاعات، روشهای جدیدی برای آموزش ابداع نمایند که هم اقتصادی و باکیفیت باشند و هم بتوان با استفاده از آن، به طور همزمان جمعیت کثیری از فراگیران را تحت آموزش قرار داد. امروزه مفهوم سواد، دیگر »توان خواندن و نوشتن« نیست.

در قرن بیست و یکم، بیسوادان آنهایی نیستند که نمیتوانند بخوانند یا بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمیتوانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند. تحولات سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه اخیر، جهان را با یک بیسواد و نیاز همه گیر به بازآموزی و یادگیری مواجه ساخته است. اقدام به صدور یکی از اقدامات جهانی در زمینه بازآموزی است. گواهینامه بین المللی کاربری رایانه روشهای سنتی آموزش، دیگر پاسخگوی این حجم عظیم تقاضا برای آموزش نیست. نهضت سوادآموزی الکترونیکی به جای سوادآموزی متعارف، به عنوان یک راهکار برای گذر به جامعه اطلاعاتی مطرح شده است، با این تفاوت که اجرای آن به جای بیسوادان جامعه، در میان باسوادترین اقشار باشد. طبیعی است که نظام آموزشی کشور، نخستین مکان اجرای آن خواهد بود.

1.برگزاری صحیح و مدیریتی مراحل آموزش؛


2.بررسی و کنترلکمّی و کیفی دوره ها؛


3.صرف هجویی در زمان و هزینه؛


4.برداشتن محدودیت زمانی و مکانی؛


5.به اشتراک گذاشتن داده ها؛


6.استفاده ی مجدد از محتوای آموزش. - کاوسی، 1388، - 53 علت ایجاد دوره های الکترونیکی، کمک به یادگیرنده جهت رسیدن به اهداف یادگیری شخصی یا سازمانی است. - مخبری،1378، - 2-3این پژوهش با طرح این سوال که آموزش الکترونیکی چه جایگاهی در عصر اطلاعات دارد با روش تحلیلی تبیینی در ابتدا به تعاریف آموزش الکترونیکی، بستر تاریخی، زیرساخت ها و اهمیت این جایگاه پرداخته است.

تعاریف آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی میتواند مبتنی بر دیسک فشرده، شبکه، اینترانت یا اینترنت باشد. آموزش الکترونیکی برای ارائه محتوا، از عناصر اطلاعاتی با فرمتهای متفاوت نظیر متن، ویدئو، صدا، انیمیشن، گرافیک و محیطهای مجازی یا شبیه سازی شده استفاده مینماید. - عبدالوهابی و مهرعلیزداه، - 1393

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید