بخشی از مقاله

چکیده

در صورتیکه به طور اجمالی وساده نگاهی به مرز هاي سیاسی کشورمان ایران نمائیم میبینیم کشور ایران بیش از شش هزار کیلومتر با کشورهاي پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوري آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرز خشکی مشترك دارد. اگر کنارههاي خلیج فارس و دریاي عمان و مازندران را به آن بیفزاییم، طول مرزهاي ایران به حدود هشت هزار و هفتصدکیلومترمی رسد.در ضمن وسعت قابل توجه کشورایران - یک میلیون ششصد وچهل وهشت هزار کیلومترمربع - ومحدویت هاي کنترل مرزها براي قاچاق کالا ومحدویت هاي عدم کنترل امواج ماهواره ها و وجود صدها کانال فارسی زبان غیره نشان دهنده تغییر ساختار اقتصاد پنهان است .

مرزهاي سیاسی امروزي ،مرزهاي فرهنگی ،اقتصادي ،اجتماعی نیز نیستند .ونمی توانیم اقدامات خود را فقط به جغرافیاي مرزها خلاصه نموده ووساده اندیشی است ، که فقط در مرزها اقدامات نظامی وگمرکی داشته باشیم . از طرف دیگر سیاست هاي غلط اقتصادي ،رانت خوار ي، یارانه ها و.....عامل تخریب برنامه هاي اقتصادي بخشهاي دولتی وخصوصی گردد.وجوانان مشتاق به تحصیل علم وخلاق را سرخورده وبیکار می نماید. همانطورکه ریاست محترم جمهوري جناب آقاي دکتر احمدي نژاد بیان نموده اند "قاچاق کالا نوعی بیماري در جامعه است" پس بایستی به صور مختلف در برابر آن ایستادگی نمائیم .در مرحله اول جغرافیاي اقتصاد پنهان ورابطه علت معلولی آنرا راخوب بشناسیم . بعد از بررسی پیامدهاي مبارزه با قاچاق آن کالا درمان آنرا شروع نمائیم .

واژه هاي کلیدي: قاچاق ، جغرافیاي مرزها ،مرزهاي فرهنگی ،جوانان ،اقتصاد بیمار

مقدمه

امروزه بر هیچکس پنهان نیست که قاچاق کالا چه سود سرشاري براي قاچاقچیان داشته وعموم مردم نمی دانند چه ضررهایی به برنامه هاي اقتصادي یک دولت وجوانان می زند.که در درازمدت هم نمی توان آنرا جبران کرد.باتوجه به فرصت هاي طلائی در بازساز ي صنایع وسپس ورود به عرصه بازار جهانی، با ورود کالاهاي مشابه ساخت داخل به صورت نا آگاهانه ویا به صورت پنهان، ، ضربه شدیدي به صنایع داخلی می زند.که میتواند از لحاظ سیاسی از بیرون کشور هدایت شده باشد .قاچاق یک مبارزه سیاسی واقتصادي علیه ملت هاي در حال توسعه میباشد .که همانند یک ویروس واگیردار خودرا همیشه پنهان وتقویت می نمائید.و موقعی خود را نشان می دهد که تخریب خود را انجام داده است .

پس دولت ها ملزم به حمایت از تولید کنندگان ومصرف کنندگان هستند.و با آگاهی از پیامدهاي هر حمایتی پاسخ منطقی به نیازهاي اقتصادي دهند .بی اعتمادي تولیدکنندگان و واردکنندگان بزرگ به اقدامات دولت ها در برابر قاچاق کالا. مایه فروپاشی اقتصاد کشور می شود. دولت ها نیز نباید اکتفا به برخوردهاي انتظامی ونظامی با اقتصاد پنهان داشته باشند . وبایستی با تزریق سرمایه بصورت وام، خرید تضمینی اجناس وتولیدات داخلی ،تصویب قوانین تشویقی براي سرمایه گذاري خصوصی داخلی وخارجی در پروژه هاي اقتصادي، تعیین تعرفه هاي متعارف در راستاي حمایت از مصرف کننده وتولیدکننده داخلی وتشویق تولید کنندگان به تولید انبوه وبازاریابی دولتی با کشورهاي دوست و همسایه با اقتصاد پنهان مبارزه نماید .

مرحله اول شناسایی مبادي قاچاق از مرزهاي کشور

.1مرز افغانستان و پاکستان

در این مرزها محصولات یارانه اي مثل بنزین و گازوئیل، آهن قراضه، به صورت عمده به خارج قاچاق و از مرزها به فراوانی مواد مخدر و اسلحه به داخل قاچاق می گردد. هزینه قاچاق از یک نیاز به سرمایه گذاري چندانی نداشته و افراد زیادي در این مناطق با توجه به سود سرشار قاچاق به این کار کشیده می شوند که اکثر این مواد قاچاق از مناطق با آب و هواي بد و مناطق صعب العبور و خطرناك استان سیستان و بلوچستان انجام میگردد.

.2مرزهاي آبی دریاي عمان و خلیج فارس

در طول 1880 کیلومتر مرز آبی جنوب ایران صدها شهر و روستا به صورت خرده قاچاق بدون داشتن اسکله دائمی با قایقهاي تندرو و لنج هاي ماهیگیري مشغول به قاچاق کالا می باشند که از ایران به کشورهاي حاشیه خلیج فارس و پاکستان محصولات یارانه اي مخصوصاً سوخت قاچاق و از طرف دیگر محصولات آرایشی، لوازم خانگی، محصولات ماهواره اي و دیگرمحصولات چینی به کشور قاچاق می گردد. درضمن اسکله هاي دائمی غیر قانونی که به صورت قانونی جلوه می نمایند درحال قاچاق کالا با حجم بالا به داخل کشور می باشند .

.3مرز شرقی عراق

در مناطق کوهستانی غرب کشور مخصوصاً در استان هاي ایلام ، کرمانشاه و کردستان و...قاچاق سوخت به خارج و ورود محصولات چینی به ایران و ایجاد بازارهاي محلی همانند مهاباد که جذابیت خوبی براي مردم و مصرف کنندگان به وجود آورده است .

.4مرز ترکیه در شمال غرب

یکی از شاهراههاي اصلی قاچاق سوخت در این قسمت می باشد که به صورت عادي خروج صدها کامیون و اتوبوس به ترکیه قاچاق سوخت را با باکهاي اضافه انجام می دهند و از طرف ترکیه محصولات چینی،لباسهاي چینی،... لباسهاي با مد روز اروپا و غیر متعارف و مرزهاي آبی دریاي خزر از این مرز بیشتر انجام می گردد.

.5مرزآذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان

ایجاد شهري همانند آاستارا در شمال غربی کشور خود شاهد یکی از بزرگترین مناطق قاچاق محصولات چینی ورودي به کشور و ایجاد اشتغال کاذب در ایران است در شمال شرق کشور نیز این بازار بسیار زیاد می باشد مخصوصا در شهر مقدس مشهد که اجناس چینی و بعضا روسی از این مرزها به فراوانی وارد کشور می شوند.

.6فرودگاههاي کشور:

متاسفانه اخیرا از برخی از فرودگاههاي کشور به صورت غیر قانونی و با برچسب هاي قانونی اجناس قاچاق به کشور وارد میشود که مهمترین دلیل آن کمبود نیروي ارزیاب متخصص گمرك و رانت هاي مختلف اداري که بزرگترین آفات اقتصادي می باشند .

.7امواج ماهواره ها

ورود این همه محصولات قاچاق به کشور نیازمند تبلیغ گسترده مصرف گرایی می باشد و الگوي مصرف گرایی و هجوم فرهنگی به کشور از طریق ماهواره ها به خوبی با صدها کانال فارسی و غیر فارسی در حال انجام است. با پخش نمودن انواع و اقسام فیلم ها به صورت بیست و چهار ساعته براي سلیقه هاي مختلف جذابیت بسیار زیادي ایجاد می نمایند .و در آن موقع افراد را به صورت محسوس و یا نامحسوس بمباران اطلاعاتی مصرف گرایی می نمایند . و جاذبه استفاده از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید