بخشی از مقاله

چکیده:

تاریخچه توریسم پزشکی به هزاران سال قبل و به یونان قدیم بر میگردد، زمانی که زائرین از نقاط گوناگون با گذر از دریای مدیترانه خود را به منطقهای در خلیج »سرونیک« به نام »اپیدوریا« میرساندند .باورها بر این بود که مهراب خدای شفابخش یونانیها، اسقلپیوس، در آنجا قرار دارد. بیماران با روزه گرفتن و نیایش به دنبال شفاء بیماریهای خود بودند .در حال حاضر اپیدوریا قدیمیترین خاستگاه گردشگری پزشکی در جهان شناخته میشود .طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، توریسم پزشکی یعنی سفر به منظور درمان بیماریهای جسمی یا انجام نوعی از عملهای جراحی زیر نظر پزشکان در بیمارستانها یا مراکز درمانی. گردشگری پزشکی از زیرشاخههای گردشگری سلامت است.

این نوع سفر از اوایل 1990 به دلایل مختلفی همچون جهانی شدن و آزاد سازی تجارت، تغییرهای نرخ ارز در اقتصاد، در نتیجه محبوبیت کشورهای آسیایی از این حیص و بحرانهای اقتصادی در منطقه کشورهای آسیایی - که سبب شد بیشتر به این صنعت توجه شود - رایج شد. بر طبق نظر کریستین لی - 2006 - &ULVWLQH /HH هیچ تعریف جهانی پذیرفته شده ای برای واژه گردشگری سلامت
وجود ندارد و بهترین روش توضیح از طریق محتوا فعالیت ها اهداف و یا انگیزه ها ست .مثلا واژه "گردشگری بهداشت و درمان" به مواردی از سفرها اطلاق می گردد که در حیطه روشهای پزشکی و با اهداف سلامتی و تندرستی باشند بنابراین شامل گردشگری سلامت عمل های جراحی زیبایی و روشهای آب گرم درمانی و همچنین روشهای درمانی جایگزین است.

در واقع توریسم درمانی نوعی از مسافرت است که علاوه بر تفریح، فراغت و آسایش،سلامت و مراقبت های پزشکی را نیز در بر دارد - تورنر، - 2010 مسافرت به منظور دستیابی به مراقبت های درمانی به دلایل مختلفی صورت می گیرد. که از جمله آن می توان به شرایط فردی بیمار، قوانین اجتماعی ، ساختاری و اقتصادی ،سیاسی اشاره نمود - مارلو 2007، - . قیمت یکی از اصلیترین فاکتورهای موفقیت توریسم پزشکی است. برای نمونه، بیشترین دلایل سفرهای پزشکی آمریکاییها به دلیل قیمتهای ارزان در سایر کشورهاست. عمل اسپینال فیوژن در آمریکا قیمتی حدود 62 000 دلار دارد. در حالی که همین عمل جراحی در مالزی برابر است با 6 000 دلار.

امروزه توریسم سلامت گزارش رشد چشمگیری از نظر تعداد افراد درامد و تعداد کشورهای درگیر منتشر کرده است. بنابراین، این تحقیقات با هدف تعیین و شفاف سازی فرصتهای کارافرینی انجام شده است.ضرورت و اهمیت این مطالعه تا بدانجاست که مطالعات اخیر نشان می دهد ،طبق پیش بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال 2020 میلادی تعداد جهانگردان به رقمی بالغ بر 1/6 میلیارد نفر خواهد رسید و جهانگردان بیش از 2 تریلیون دلار خرج خواهند کرد که بخش عمده آن به کشورهای توسعه یافته تعلق خواهد یافت .گزارش های سازمان جهانی گردشگری حاکی از آن است که درآمد خاورمیانه از صنعت توریسم در سال 2014 حدود 700 میلیارد دلار برآورد می شود .

براساس آمارهای یونسکو، ایران به دلیل برخورداری از جاذبه های متعدد می تواند جزو 10 کشور اول دنیا به لحاظ ورود گردشگر باشد .اما آمارهای رسمی حاکی از آن است بیش از 800 میلیارد دلار گردش مالی سالانه صنعت توریسم در جهان است، که سهم کشور ایران کمتر از یک دهم درصد از این گردش مالی است .لذا، سهم بسیار ناچیز ایران از صنعت گردشگری نشان دهنده آن است که صنعت گردشگری نتوانسته نقش خود را به عنوان عامل توسعه اقتصادی کشور و معرفی ایران به عنوان کشوری توریستی و فرهنگی به خوبی ایفا کند چراکه ایران به دلیل سابقه تمدنی کهن و آثار متعدد و سالم به جا مانده از دوران شکوه تمدن پارس در میان کشورهای دنیا، پتانسیل پیشتاز بودن را دارد. - . - WTO,2012

بر همین اساس، سه منطقه جهان که در سال 2020 بیش ترین تعداد جهانگردان ورودی را خواهند داشت به ترتیب عبارت اند از اروپا 717 - میلیون گردشگر - ، شرق آسیا و اقیانوسیه - 397 میلیون گردشگر - و آمریکا 283 - میلیون گردشگر - .آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به ترتیب در مقام های بعدی قراردارند .پیش بینی می شود شرق آسیا و اقیانوسیه، جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا با رشد متوسط سالانه بیش از 5 درصد در مقایسه با1/4 درصد رشد متوسط جهانی بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص دهند .رشد جهانگردی در مناطقی مانند اروپاآمریکا که از لحاظ گردشگری پیشرفته ترند، از میانگین جهانی کمتر خواهد بود.

اروپا همچنان بیشترین سهم را در بازار گردشگران ورودی جهان خواهد داشت، اما سهم تعداد گردشگران اروپا از 60 درصد در سال 1995 به 46 درصد در سال 2020 تنزل پیدا خواهد کرد .کشورهای فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین، و ایتالیا بیشترین تعداد گردشگران را به خود جلب کرده اند و کشورهای آمریکا، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا به ترتیب بیشترین درآمد را از گردشگران داشته اند. سازمان جهانی گردشگری در گزارش سال جاری خود اعلام کرد رشد قابل توجه سفر گردشگران خارجی به خاورمیانه دیدار از جاذب ه های گردشگری این منطقه، موجب شده خاورمیانه به چهارمین منطقه گردشگرپذیر جهان تبدیل شود، اما تاکنون در این میان ایران سهم بسیار ناچیز دوهزارم درصدی را از گردشگری جهان داشته است .

بر اساس تقسی مبندی سازمان جهانی گردشگری، ایران در منطقه جنوب آسیا قرار گرفته و هما نطور که از آمارها و شواهد بر می آید در سال 2020 ، تنها 19 میلیون گردشگر از این مناطق بازدید خواهند کرد و این منطقه از لحاظ جذب گردشگر در رده آخر قرارگرفته است. در زمینه فرصتهای کارافرینی نتایج مربوط به روشهای پزشکی و گردشگری را نمی توان نادیده گرفت بنابراین طیف وسیعی از خدمات گردشگری در زمینه مراقبت های بهداشتی درمانی توسط شرکتها و ارگانهای خصوصی ارائه می شود. با این حال این مرزهای اجتماعی و اقتصادی هستند که در جریان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای دریافت کننده و بحران مدیریت در سیستم مراقبتهای بهداشتی در کشورهای ارائه دهنده بیشتراز خدمات گردشگری و پزشکی و درست به همان اندازه ئ ملاحظات اخلاقی اهمیت دارند.

. تبدیل مراقبتهای پزشکی در قالب ابزار تجاری که بتوان انرا خرید و فروش و یا معامله نمود خواص انسانی انرا تا جایی کاهش میدهد که اصول اخلاقی موجود را به خطر می اندازد.. بنابراین گرد شگری امده تا برای تمامی این م شکلات یک راه حل آ سان و سازمان یافته ارائه کند اما م سائل حل ن شده بسیاری هنوزباقی می ماند و اگرنظام سلامت ملی و قوانین ملی و بین المللی نتوانند نیازها و مشکلات خود را در این زمینه مشخص نمایند و مجددا مساله گردشگری سلامت را به بازار محول کند شرایط بسیار وخیم تر خواهد شد.. باتوجه با اعلام سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی چهار مدل مربوط به بازرگانی و تجارت خدمات پز شکی مانند عر ضه فرامرزی خدمات بهدا شتی،ا ستفاده از خدمات بهدا شتی در خارج از کشور،حضور تجاری و اقدامات کارکنان بخش پزشکی به عنوان اشخاص حقیقی با توجه به اهمیت موضوع جهانی شدن و توریسم درمانی که از مباحث مهم در راستای جهانی شدن می باشد، لذا این مطالعه مروری بمنظور تعیین جهانی شدن و توریسم درمانی با تاکید بر فرصت های کارآفرینی در ایران بصورت مروری در سال 1394 انجام شد.

کلمات کلیدی: جهانی شدن ،توریسم درمانی ، فرصت های کارآفرینی

اصل مقاله :

 جهانی شدن توریسم درمانی با تاکید بر فرصت های کارآفرینی در ایران

مقدمه و هدف:

عبارت" توریسم درمانیمعمولاً" برای توضیح شیوه مسافرت بیماران به خارج از محدوده مراقبت های پزشکی خود جهت دستیابی به خدماتپزشکی استفاده می شود هزینه این مسافرت معمولاً از جیب مسافر پرداخت می شود - تورنر 7،2011 و کانل - هدف اصلی مسافرت معمولاً از جیب مسافر پرداخت می شود - تورنر 7،2011 و کانل - 2006این است که بیمار به منظور مراقبت پزشکی بجای دیگر سفر کند - والوری 2011، - .در واقع توریسم درمانی نوعی از مسافرت است که علاوه بر تفریح، فراغت و آسایش،سلامت و مراقبت های پزشکی را نیز در بر دارد - تورنر، - 2010 مسافرت به منظور دستیابی به مراقبت های درمانی به دلایل مختلفی صورت می گیرد. که از جمله آن می توان به شرایط فردی بیمار، قوانین اجتماعی ، ساختاری و اقتصادی ،سیاسی اشاره نمود - مارلو 2007، -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید