بخشی از مقاله

چکیده

نظریه علمی قرآن درمورد پوشش در نهان خانواده که امروزه مورد بحث در مباحث علوم اسلامی گرایش روانشناسی زیر شاخه روانشناسی خانواده قرارگرفته است مورد بررسی قرار می گیرد وباتوجه به مباحث مطرح شده در روانشناسی اسلامی وروانشناسی غرب حاصل خواهد شد که چگونگی پوشش در خانواده -ذیل آیه 58 سوره نور - چه فوایدي را باتوجه به کلام خود دانشمندان این حوزه خواهد داشت . شیوه تحقیق چنین بوده که ابتداء خود آیه را مورد بررسی قرار داده وآیا مطلوب ما دراین آیه اثبات می شود ؟سپس در ادامه عقیده روانشناسان اسلامی وغربی را بر این نظریه قرآنی تطبیق خواهیم داد.

مقدمه

خداوند متعال انسان ها را به عنوان اشرف مخلوقات وبا شرافتی متمایز از دیگر مخلوقات خود آفرید وبه آنان قدرت تعقل وتدبر داد تا با استفاده از آن شیوه درست زندگی کردن را با رهنمود هاي کتاب الهی و اولیاي الهی اخذ کنند ودر زندگی خود به کار گیرند تا هدایت یابند. - ر.ك کلینی ،کافی ،1429ق،1، - 35 کلام ودستورات قرآن در زمینه روانشناسی گاهی صورتی اعجاز به خود می گیرد که خداوند به عنوان خالق با احاطه کاملی که بر انسان دارد از یک مهمی پرده برداري می کند ویک نکته روانشناسی بنیادین که در درون انسان نهادینه شده است تذکر می دهد - ر.ك مرویان ،بررسی اعجاز روانشناختی قرآن ،1392، - 6وگاهی هم به عنوان نظریه مقبول به مطلبی اشاره ودستوراتی را حال یا در آیین قبلی بوده یا خود فطرت انسانی آن را دریافته تایید می کند وسفارش می کند که آن را در دستور کار خود قرار دهید.

نظریه حجاب چنانچه در تاریخچه خواهد آمد از قبل اسلام بوده - قرآن که کتاب کلیات است مگر مطلب خیلی ظریف ومهم باشدکه به شرح وجزئیات آن بپردازد - ما دربحث لباس مناسب هر یک از اهل خانه در منظر دیگر اعضا شاهد هستیم که آنقدر مهم بوده که در این مهم وارد شده ودستوراتی در این زمینه به اربابان و والدین تذکر می دهد. در این مقاله ابتدا ضمن تعریفی از مفهوم حجاب وشناساندن اعضاي خانواده به مخاطب وارد بحث تاریخچه حجاب شدیم وسپس جایگاه روانشناسی خانواده وانحاء مختلف آن را در قرآن مطرح کرده وبرداشت حجاب وپوشش مناسب را از خود آیه اخذ کردیم وبه عنوان یک نظریه مهم قرآنی در کلام روانشناسان اسلامی وروانشناسان غرب بر این نظریه چند نمونه موافق آورده ایم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید